Saturday, 25 December 2010

ipod papa

haikal: papa papa...ni ipod papa
(sambil bawak ipod papa dari bilik dan bagi kat papa kat ruang tamu)

papa: ha haikal jgn main ni ipod papa

haikal: ha la haikal bagi papa simpan la ni...simpan dalam poket papa la...nanti haikal main pulak nanti ha macammana...papa simpanla baru haikal tak main...

tulah haikal sekarang dah tau dah papa akan jadi raksasa kalau haikal main ipod papa...
dulu memang selalu biar ja haikal main...budak budak zaman sekarang cepat sungguh tahu guna benda benda ni, dah macam budah darjah satu pulak tgk haikal guna ipod...pandai bukak serba serbi....
tapi sekarang papa dah tak bagi haikal main ipod....dah beberapa kali papa jadi raksasa ...sekarang ni haikal pun dah tau dah...nampak ipod papa...tgk mama dulu, tekan sikit sikit pastu dia tau kot bersalah....bawak gi kat papa, suruh papa simpan...dan ayat selalu yg keluardari mulut haikal ayat kat atas tu la...
saya dan suami mula mula dengar ayat tu tergelak....pandai nya anak mama ni buat ayat....

Yousuf dah makin ok sikit batuk....suka menegur, mata suka tgk kat mata papa mama....pastu sengih....pastu gelak....minum susu kurang sikit sejak batuk ni...sejak batuk, yousufdah tak terjeluak macam selalu..mungkin sebab kurang menyusu kot....

hari ni saya buat roti puri...suka sangat...rasanya jadi kot....kembung, lembut di dalam garing di luar....sedap...makan dgn kuah dal...




Friday, 24 December 2010

Singa dan tikus

haikal : mama! mama! cerita la (sambil ambik buku)

mama: Ok ni cerita singa yang sombong dan tikus yang baik

haikal: Sombong tu apa

mama: sombong tu berlagak

haikal: berlagak tu apa

mama: berlagak tu suka cakap besar la

haikal: Aaaummmm macam tu ka (serius ja muka)

haha ...haikal ni ...dia ingatkan cakap besartu ...bunyi suara kuat macam singa....

haikal memang suka banyak bertanya....bumi tu apa?...bumi tu planetla....planet tu apa?...planet tu bumi la, bulat, yang kita pijak ni bumi la.....
haikal dah buat muka heran...pastu cakap nirumah kitala!...cantik rumah kita...cantik planet ni.....hahaha....you make me smile la haikal

Yousuf...kuat lonjak, suka sengih....yg adik ni nanti dapat mulut tak tau la macam mana pulak....tido lena lena ya Yousuf....batuk tak reda lagi anak mama ni....moga cepatla baik..sayang haikal dan yousuf!




Tuesday, 21 December 2010

Buat umi tersayang


teringat sangat kat umi ayah bila dengar lagu ni....

Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar
tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar
tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan


ingin saya tulis di sini,...
semasa menghantar keluarga mertua di airport osaka....
saya terlihat suami saya mendakap mama dan mencium di dahi....
saya amat amat tersentuh....fikiran saya terus teringat pada umi dan ayah...
seumur hidup saya...saya tak pernah mencium dahi umi ayah....
Y a Allah panjangkanlah umur ku...umur umi ayah agar dapat bertemu lagi...dan Ya Allah aku pasti akan gunakan saat itu untuk mencium dahi umi dan ayah .....moga ayah umi sentiasa dalam rahmatmu...

nugget ayam tauhu



semalam buat nugget ayam dan sup tauhu....
seronok sgt merasmikan food processor...mudahnya kisar ayam...halus ja...
dulu saya pernah buat burger daging...pinjam pengisar yg manual, shafiq punya....susah sangat mengisar, memang guna tenaga tgn sepenuhnya...dan prosesnak basuh pun susah....ni bila dah try guna yg elektrik ni....fuh senang dan mudah...berbaloi beli...dekat 4000 yen (RM160.00) juga harganya...terima kasih abang!....lps ni rajinla buat benda benda yg kena kisar ni....

ok ni resepi nugget ayam tauhu....sedap, lembut ja kat dalam....buat byk byk simpan dalam peti ais atas...nak mkn goreng, mudah!...resepi ni di ambil dari sini

Bahan-bahanya ( kalau nak buat separuh adunan pun boleh)

4 keping daging ayam boneless ( boleh guna bahagian dada atau peha)

2 cawan serbuk roti ( breadcrumbs) ros guna jenis soft breadcrumbs

1/2 biji telur

150 gram taufu ( 1 bekas petak mini taufu) - di Malaysia buleh guna tauhu yang warna putih tu

sedikit garam

lada sulah

2 sudu kecil baking powder ( ni ros saje tambah)

*Untuk Coating*

2 biji telur yang dipukul sedikit menggunakan garpu

3 cawan breadcrumbs

Cara-Caranya

1. Buang kulit pada isi ayam dan potong kecil-kecil, blender isi ayam hingga hancur. Nak guna food processer pun boleh, kalau guna blender tu jangan masukkan isi ayam tu sekali gus ye, masuk sikit-sikit kasi betul-betul hancur.

2. Kemudian masukkan isi ayam yang telah diblender tadi di dalam bekas dan masukkan taufu, baking powder, lada sulah, dan garam, gaul sebati hingga taufu hancur.

3. Kemudian masukkan serbuk roti dan telur, gaul lagi. Selepas itu bentukkan nuggeta ayam mengikut citarasa masing-masing, bentukkan lah bulat ke, lonjong ke bentuk love ke, ikut kerajinan lah, semalam ros buat bentuk bulat je.

4. Apabila telah dibentukkan bulat-bulat, leperkan sedikit dan celupkan dengan telur dan salut semula dengan serbuk roti, kalau nak coating tu lebih tebal ulang langkah tadi sekali lagi. Boleh terus di goreng atau di simpan di dalam tempat sejuk beku. Selamat Mencuba.


untuk sup tauhu pulak sayaambil resepi dari sini

Bahan-bahan:

2 bungkus tauhu jepun (dikenali juga sebagai tahu telur/lembut)
2 ulas bawang putih
1 inci halia – dimayang
Sedikit sos tiram
Sedikit kicap pekat
Gula dan garam secukup rasa
1 biji telur
Sedikit air
Sedikit tepung gandum dibancuh dengan sedikit air – untuk celup tauhu
Sedikit tepung jagung – untuk pekatkan kuah


Cara Penyediaan:

Potong tauhu setebal 2cm. celup ke dalam bancuhan tepung gandum dan goreng sehingga kekuningan. Ketepikan.

Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang putih bersama halia. Masukkan air,sos tiram, kicap, gula dan garam secukup rasa.

Masukkan telur dan kacau seketika. Masukkan tauhu goreng dan gaul sehingga rata.

Akhir sekali masukkan tepung jagung dan gaul sehingga mereneh.

Sedia dihidangkan. Selamat mencuba.

gambar gambar Ahmed Yousuf bin Amir Izzani

Yousuf dah nak masuk 3 bulan ...
dah 3hari yousuf batuk...semalam sampai tak bunyi suara....nangis pun tak berbunyi...kesiannya...
semalam dah bawak ke klinik...Dr bagi ubat batuk...nasib baik yousuf tak demam...
selalunya bila di agah yousuf akan senyum dan melontarkan suara kegembiraan....(tertawa)...tapi sejak dua tiga hari ni, bila diagah tetap senyum tapi tanpa suara kesiannya anak mama ni...

Yousuf tak blh ditinggalkan jauh ...kalau yousuf tido di bilik, saya di dapur...kena selalu selalu jenguk dia...sebab kalau yousuf sedar dan nangis pun tak berbunyi...
semalam...saya tgh memasak di dapur....saya gi jenguk kat bilik tgk tgk yousuf dah riau kuat merah muka tapi tanpa suara....

hari ni macam ok sikit dari semalam....suara ada la keluar sikit sikit....
saya ada ambil kan vidio yousuf guna kamera, tapi tak dapat buka pulak...selalu ambik vidio guna handset....nantilah ambik lain....kenangan yousuftanpa suara....



kayuh yousuf kayuh!...baru lepas salin pampers ni....paha yousufdah belipat lipat dah tu isinya....gemuk dah anak mama ni...semalam masa gi klinik berat yousuf dah nak dekat 6 kilo....

Wah besarnya penumbuk adik!...hero ni :)



Yousuf ku sayang!...dah besar dah anak mama ni...suka senyum....

pagi tadi...papa tgh solat kat ruang tamu...mama kat dapur ambik air sembahyang dan nak buat susu haikal...sebelum tinggalkan haikal, pesan kat dia haikal jaga adik sat mama nak gi buat susu...
pastu mama pulak solat, papa dah sudah...papa masuk bilik...tgk abang haikal tgh tido tepi adik sambil pegang pegang dahi adik....pandai jaga adik dah ni....adik yousuf dan abang haikal kena saling sayang menyayang antara satu sama lain tau....love both of you!

Friday, 17 December 2010

vidio haikal masa campak




video
anak rusa nani

video
sepohon kayu

video
katak kat rumah tok ayah

vidio haikal 2 thn 10 bulan

video
ambik semlm vidiop vidio ni....kalut ja haikal...tiba tiba aktif semacam...umi ayah semua,,,tgkla haikal yg byk ckp ni...





video



video

Thursday, 16 December 2010

gambar gambar di hospital...


Yousuf tunjuk tgn

geram kat pipi la mama...

suka tersenyum ...mula senyum pada hari pertama lagi...ingat lagi ...masa tu awal pagi....baik ja gerak tgn kaki atas katil...pastu senyum...mata pun dah ada eye contact walaupun baru sehari

awat ni sayang?

kecik ja

setin biskut ni habis dalam masa seminggu

foot spa...best!

yousuf kuning...kena tahan lagi 4 hari

air sejuk!

udang ..rezeki suami


ikan ni saya mkn..sedap!

yousuf dirawat..

kesian..


bidan pelatih...dia la yg tolong urut blkng masa sakit bersalin..baik sgt



disebelah saya Dr yg ikuti perkembangan saya dan baby dari 14 minggu usia kandungan...sangat baik..terima kasih Dr.

sejuknya...sedap makan

masukkan gambar makanan la...buat minggu lps...rajin ambik gambar pulak time tu...

puding jagung...
teringin nak makan...hari tu masa kenduri kesyukuran dah buat dah...tapi buat kali ni terkeras sikit...sedap kalau lembut lembut macam dadih tu...ni dah mcm agar agar pulak,,,,tapi tetap makan...tinggal 5 bekas untuk bubuh dalam cocktail buah yg ikut resepi fith....sedapla fith,pekat pekat kuah dia melekat kat puding jagung tu memang best!..first time buat puding cocktail berkuah...lain kali blh buat sokmo :)





bebola ayam...cuba cuba ja ni...tak ada sukatan pun...isi ayam pun ada tak byk...isi ayam dibland, lada sulah, garam, serbuk ketumbar dan tepung jagung...ambik sikit buat masak pedas masam manis...mkn dengan iikan rebus dan kari ayam semalam..sedap!


ni pulak apam gula merah tak jadi...ikut resepi dari myresepi rasanya silap kukus tu..entahla nanti try lagila....tapi rasanya sedap....haikal suka sgt!

ni pulak muffin yg buat minggu ni...aduhai...tak pandaila buat muffin....awat tak jadi mcm dlm gambar gambar resepi asal,gebu dan naik cantik...tak tahu mana silapnya...takpalah...first time buat muffin...dapat resepi dari sini untuk muffin coklat pisang....dan dari sini untuk muffin isi keju ni...yg muffin isi keju ni sedap, saya suka rasanya...tapi bentuk ja tak cantik....


dan akhir sekali karipap...saya tak pernah buat simpan beku karipap...kali ni saya buat macam fith..goreng separuh dan simpan....selalunya goreng terus dan mkn, mcm makan nasi pulak sekali mkn banyak...bagus juga buat simpan, blh mkn bila rasa nak mkn....karipap ni ikut resepi sendiri, pakai agak agak ja...lebih kulit...buat kerepek gunting salut gula....dapat separuh bekas ja...special untuk haikal!


Tuesday, 14 December 2010

pagi pagi....

hampir setiap pagi ...inilah suasana di rumah... :)
Lepas saya mandi pagi(walaupun cuaca dah sejuk, saya suka dan selesa mandi awal pagi)...
memasak breakfast .....dan selalunya time saya duk masak nila...haikal akan bangun dari tidur,,,terus cari mama...keluardari bilik tido untuk dapatkan mama....selalunya haikal akan heret sekali bantal kura kura dan kain selimut hijau dia tu ke dapur.....haikla haikal...

selalunya...entah kenapa haikal akan merengek minta saya ikut dia....tapi sebab tgh memasak, saya just peluk haikal dan bawak haikal tido kat kerusi kat ruang tamu..dekat dgn dapur...jadi sambil memasak zsaya sembang sembangla ngan haikal...(haikal memang masih manja lagi walaupun dah ada adik, :)).....papa pulak jaga adik kat bilik tido..sdelalunya kalau haikal bangun adik yousuf pun bangun jugak.....

sambil haikal duk kat kerusi tgh saya duk masak, selalunya haikal akan minta susu botol....(haikal masih tak tinggal botol susu lagi..)...sebelum tu saya akan tanya haikal nak kencing tak...kena selalu ingatkan pagi pagi sejuk sejuk ni...kalau tak ingatkan bahaya....

Lepas masak, ready untuk makan...papa dan adik yousuf pun dah siap berkumpul kat meja makan.....kadang kadang adik yousuf di riba sambil makan tapi selalunya, adik yousuf diletakkan kat atas kerusi yg boleh di goyang goyang (papa yg reka kerusi tu, jadi macam buai la kiranya)...papa yg selalu dan rajin goyang kerusi tu....haikal pulak walaupun dah reti makan sendiri, tapi bila ada mama, selalunya mama la yg tolong suapkan....selesaikan makan, barula haikal mandi..dan siap siap ke sekolah.....aktiviti makan pagi dan malam bersam adalah aktiviti yg rutin bagi kami sekeluarga, bising dgn ragam haikal..dan sekarang di tambah dgn ragam yousuf pula....selalu yousuf akan sengih bila di agah time kami makan makan....kadang kadang Yousuf pun makan jugak (menyusu)....mungkin Yousuf pun tahu, semua org tgh makan, so dia pun nak join sekali....pandai anak mama ni

haikal ke sekolah dengan papa...mama tak leh berbasikal lagi, ikut cakap mak mertua 4 bulan usia baby baru blh berbasikal....so sekarang ni dgn papa la dulu....
selalu intai haikal dan papa kat tingkap dapur, dapat tgk gelagat papa dan anak siap siap atas basikal....selalunya saya tak lupa pesan kat haikal 3 perkarani, time dia tgh duk atas basikal

1,Haikal, nanti katsekolah ucap ohayo kat sensei
2. Haikal kawan elok elok tau..
3. Haikal baca doa dulu..Ya Allah Ya tuhan ku...selamatkanlah perjalanan....haikal akan ikut ayat tu...

Dulu masa hantar haikal ke sekolah, aktiviti atas basikal amat menyeronokkan ...selain pesan macam macam....berlatih baca alfatihah, menyanyi...bercerita...semua masa kat atas basikal....saya amat rindukan saat saat tu....

sekarang haikal pasti ada saat saat berbasikal yg best pulak dgn papakan....
oklah..semoga haikal dan yousuf membesar menjadi anak yg soleh, berilmu, baik dan menghormati semua orang ....moga Allah berikan kehidupan yg bahagia dunia akhirat buat anak anak mama...amin

Wednesday, 8 December 2010

ayah umi dah pulang dari mekah..

alhamdullilah selamat ayah umi , mak bidan dan ayah tua pulang dari menunaikan haji....

semoga ayah umi semua sihat dan semoga haji yg ditunaikan diberkati dan mendapat rahmat dari Allah...

Yousuf dah hampir 2 bulan, dah gemuk yousuf sekarang....cuaca dah semakin sejuk, dan yousuf bertambah bulat bila dibungkus berlapis lapis....
Yousufsuka tersenyum bila diagah....kadang kadang tertawa ...teruja mendengar tawa kecil dia....
Yousuf menangis bila dia nak terjeluak...selalunya kalau tgh tgh tido...tiba tiba dia mennagis....bila diangkat terus yousuf jeluak....mungkin tangisan tu adalah tanda minta diangkat sebab nak terjeluak....
Yousuf kuat menyusu....suka dipeluk....suka diriba....
Yousuf sangat baik...mama papa abg haikal semuanya sayang yousuf...

Haikal pula semakin matang...banyak bertanya itu ini....haikal semakin bagus...cuma sejak sejuk ni ...haikal seringkali terkencing sebelum sampai ke toilet....selalu depan pintu toiletatau tgh nak naik toiletdah terlepas...mungkin dia tahan kencing bila dah nak terkencing sgt baru pegi toilet...mungkin juga faktor sejuk...takpalah....jgn selalu macam tu dah la ya haikal...sekali sekala okla....:)

suami sudah mulai sibuk dgn lab....tapi masih sempat pulang ke rumah untuk lunch....semoga abang dipermudahkan usaha...

saya pula.....ermmmmm.....saya agak tercari cari....tapi tak sure apa yg saya cari....
masih sedang mencari hala tuju....setakat ni saya seperti biasa sebagai ibu dan isteri....menjaga dan mendidik anak anak dan makan minum suami .....moga Allah bantu saya mendekatkan diri padaNYa

Sunday, 5 December 2010

assalamuallaikum blog

assalamuallaikum...

baru lps sarapan dgn roti canai segera dan kuah dal kari...menjadi kuah dal saya kali ni :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...