Saturday, 25 December 2010

ipod papa

haikal: papa papa...ni ipod papa
(sambil bawak ipod papa dari bilik dan bagi kat papa kat ruang tamu)

papa: ha haikal jgn main ni ipod papa

haikal: ha la haikal bagi papa simpan la ni...simpan dalam poket papa la...nanti haikal main pulak nanti ha macammana...papa simpanla baru haikal tak main...

tulah haikal sekarang dah tau dah papa akan jadi raksasa kalau haikal main ipod papa...
dulu memang selalu biar ja haikal main...budak budak zaman sekarang cepat sungguh tahu guna benda benda ni, dah macam budah darjah satu pulak tgk haikal guna ipod...pandai bukak serba serbi....
tapi sekarang papa dah tak bagi haikal main ipod....dah beberapa kali papa jadi raksasa ...sekarang ni haikal pun dah tau dah...nampak ipod papa...tgk mama dulu, tekan sikit sikit pastu dia tau kot bersalah....bawak gi kat papa, suruh papa simpan...dan ayat selalu yg keluardari mulut haikal ayat kat atas tu la...
saya dan suami mula mula dengar ayat tu tergelak....pandai nya anak mama ni buat ayat....

Yousuf dah makin ok sikit batuk....suka menegur, mata suka tgk kat mata papa mama....pastu sengih....pastu gelak....minum susu kurang sikit sejak batuk ni...sejak batuk, yousufdah tak terjeluak macam selalu..mungkin sebab kurang menyusu kot....

hari ni saya buat roti puri...suka sangat...rasanya jadi kot....kembung, lembut di dalam garing di luar....sedap...makan dgn kuah dal...




Friday, 24 December 2010

Singa dan tikus

haikal : mama! mama! cerita la (sambil ambik buku)

mama: Ok ni cerita singa yang sombong dan tikus yang baik

haikal: Sombong tu apa

mama: sombong tu berlagak

haikal: berlagak tu apa

mama: berlagak tu suka cakap besar la

haikal: Aaaummmm macam tu ka (serius ja muka)

haha ...haikal ni ...dia ingatkan cakap besartu ...bunyi suara kuat macam singa....

haikal memang suka banyak bertanya....bumi tu apa?...bumi tu planetla....planet tu apa?...planet tu bumi la, bulat, yang kita pijak ni bumi la.....
haikal dah buat muka heran...pastu cakap nirumah kitala!...cantik rumah kita...cantik planet ni.....hahaha....you make me smile la haikal

Yousuf...kuat lonjak, suka sengih....yg adik ni nanti dapat mulut tak tau la macam mana pulak....tido lena lena ya Yousuf....batuk tak reda lagi anak mama ni....moga cepatla baik..sayang haikal dan yousuf!




Tuesday, 21 December 2010

Buat umi tersayang


teringat sangat kat umi ayah bila dengar lagu ni....

Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar
tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar
tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan


ingin saya tulis di sini,...
semasa menghantar keluarga mertua di airport osaka....
saya terlihat suami saya mendakap mama dan mencium di dahi....
saya amat amat tersentuh....fikiran saya terus teringat pada umi dan ayah...
seumur hidup saya...saya tak pernah mencium dahi umi ayah....
Y a Allah panjangkanlah umur ku...umur umi ayah agar dapat bertemu lagi...dan Ya Allah aku pasti akan gunakan saat itu untuk mencium dahi umi dan ayah .....moga ayah umi sentiasa dalam rahmatmu...

nugget ayam tauhu



semalam buat nugget ayam dan sup tauhu....
seronok sgt merasmikan food processor...mudahnya kisar ayam...halus ja...
dulu saya pernah buat burger daging...pinjam pengisar yg manual, shafiq punya....susah sangat mengisar, memang guna tenaga tgn sepenuhnya...dan prosesnak basuh pun susah....ni bila dah try guna yg elektrik ni....fuh senang dan mudah...berbaloi beli...dekat 4000 yen (RM160.00) juga harganya...terima kasih abang!....lps ni rajinla buat benda benda yg kena kisar ni....

ok ni resepi nugget ayam tauhu....sedap, lembut ja kat dalam....buat byk byk simpan dalam peti ais atas...nak mkn goreng, mudah!...resepi ni di ambil dari sini

Bahan-bahanya ( kalau nak buat separuh adunan pun boleh)

4 keping daging ayam boneless ( boleh guna bahagian dada atau peha)

2 cawan serbuk roti ( breadcrumbs) ros guna jenis soft breadcrumbs

1/2 biji telur

150 gram taufu ( 1 bekas petak mini taufu) - di Malaysia buleh guna tauhu yang warna putih tu

sedikit garam

lada sulah

2 sudu kecil baking powder ( ni ros saje tambah)

*Untuk Coating*

2 biji telur yang dipukul sedikit menggunakan garpu

3 cawan breadcrumbs

Cara-Caranya

1. Buang kulit pada isi ayam dan potong kecil-kecil, blender isi ayam hingga hancur. Nak guna food processer pun boleh, kalau guna blender tu jangan masukkan isi ayam tu sekali gus ye, masuk sikit-sikit kasi betul-betul hancur.

2. Kemudian masukkan isi ayam yang telah diblender tadi di dalam bekas dan masukkan taufu, baking powder, lada sulah, dan garam, gaul sebati hingga taufu hancur.

3. Kemudian masukkan serbuk roti dan telur, gaul lagi. Selepas itu bentukkan nuggeta ayam mengikut citarasa masing-masing, bentukkan lah bulat ke, lonjong ke bentuk love ke, ikut kerajinan lah, semalam ros buat bentuk bulat je.

4. Apabila telah dibentukkan bulat-bulat, leperkan sedikit dan celupkan dengan telur dan salut semula dengan serbuk roti, kalau nak coating tu lebih tebal ulang langkah tadi sekali lagi. Boleh terus di goreng atau di simpan di dalam tempat sejuk beku. Selamat Mencuba.


untuk sup tauhu pulak sayaambil resepi dari sini

Bahan-bahan:

2 bungkus tauhu jepun (dikenali juga sebagai tahu telur/lembut)
2 ulas bawang putih
1 inci halia – dimayang
Sedikit sos tiram
Sedikit kicap pekat
Gula dan garam secukup rasa
1 biji telur
Sedikit air
Sedikit tepung gandum dibancuh dengan sedikit air – untuk celup tauhu
Sedikit tepung jagung – untuk pekatkan kuah


Cara Penyediaan:

Potong tauhu setebal 2cm. celup ke dalam bancuhan tepung gandum dan goreng sehingga kekuningan. Ketepikan.

Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang putih bersama halia. Masukkan air,sos tiram, kicap, gula dan garam secukup rasa.

Masukkan telur dan kacau seketika. Masukkan tauhu goreng dan gaul sehingga rata.

Akhir sekali masukkan tepung jagung dan gaul sehingga mereneh.

Sedia dihidangkan. Selamat mencuba.

gambar gambar Ahmed Yousuf bin Amir Izzani

Yousuf dah nak masuk 3 bulan ...
dah 3hari yousuf batuk...semalam sampai tak bunyi suara....nangis pun tak berbunyi...kesiannya...
semalam dah bawak ke klinik...Dr bagi ubat batuk...nasib baik yousuf tak demam...
selalunya bila di agah yousuf akan senyum dan melontarkan suara kegembiraan....(tertawa)...tapi sejak dua tiga hari ni, bila diagah tetap senyum tapi tanpa suara kesiannya anak mama ni...

Yousuf tak blh ditinggalkan jauh ...kalau yousuf tido di bilik, saya di dapur...kena selalu selalu jenguk dia...sebab kalau yousuf sedar dan nangis pun tak berbunyi...
semalam...saya tgh memasak di dapur....saya gi jenguk kat bilik tgk tgk yousuf dah riau kuat merah muka tapi tanpa suara....

hari ni macam ok sikit dari semalam....suara ada la keluar sikit sikit....
saya ada ambil kan vidio yousuf guna kamera, tapi tak dapat buka pulak...selalu ambik vidio guna handset....nantilah ambik lain....kenangan yousuftanpa suara....



kayuh yousuf kayuh!...baru lepas salin pampers ni....paha yousufdah belipat lipat dah tu isinya....gemuk dah anak mama ni...semalam masa gi klinik berat yousuf dah nak dekat 6 kilo....

Wah besarnya penumbuk adik!...hero ni :)



Yousuf ku sayang!...dah besar dah anak mama ni...suka senyum....

pagi tadi...papa tgh solat kat ruang tamu...mama kat dapur ambik air sembahyang dan nak buat susu haikal...sebelum tinggalkan haikal, pesan kat dia haikal jaga adik sat mama nak gi buat susu...
pastu mama pulak solat, papa dah sudah...papa masuk bilik...tgk abang haikal tgh tido tepi adik sambil pegang pegang dahi adik....pandai jaga adik dah ni....adik yousuf dan abang haikal kena saling sayang menyayang antara satu sama lain tau....love both of you!

Friday, 17 December 2010

vidio haikal masa campak




anak rusa nani

sepohon kayu

katak kat rumah tok ayah

vidio haikal 2 thn 10 bulan

ambik semlm vidiop vidio ni....kalut ja haikal...tiba tiba aktif semacam...umi ayah semua,,,tgkla haikal yg byk ckp ni...








Thursday, 16 December 2010

gambar gambar di hospital...


Yousuf tunjuk tgn

geram kat pipi la mama...

suka tersenyum ...mula senyum pada hari pertama lagi...ingat lagi ...masa tu awal pagi....baik ja gerak tgn kaki atas katil...pastu senyum...mata pun dah ada eye contact walaupun baru sehari

awat ni sayang?

kecik ja

setin biskut ni habis dalam masa seminggu

foot spa...best!

yousuf kuning...kena tahan lagi 4 hari

air sejuk!

udang ..rezeki suami


ikan ni saya mkn..sedap!

yousuf dirawat..

kesian..


bidan pelatih...dia la yg tolong urut blkng masa sakit bersalin..baik sgt



disebelah saya Dr yg ikuti perkembangan saya dan baby dari 14 minggu usia kandungan...sangat baik..terima kasih Dr.

sejuknya...sedap makan

masukkan gambar makanan la...buat minggu lps...rajin ambik gambar pulak time tu...

puding jagung...
teringin nak makan...hari tu masa kenduri kesyukuran dah buat dah...tapi buat kali ni terkeras sikit...sedap kalau lembut lembut macam dadih tu...ni dah mcm agar agar pulak,,,,tapi tetap makan...tinggal 5 bekas untuk bubuh dalam cocktail buah yg ikut resepi fith....sedapla fith,pekat pekat kuah dia melekat kat puding jagung tu memang best!..first time buat puding cocktail berkuah...lain kali blh buat sokmo :)





bebola ayam...cuba cuba ja ni...tak ada sukatan pun...isi ayam pun ada tak byk...isi ayam dibland, lada sulah, garam, serbuk ketumbar dan tepung jagung...ambik sikit buat masak pedas masam manis...mkn dengan iikan rebus dan kari ayam semalam..sedap!


ni pulak apam gula merah tak jadi...ikut resepi dari myresepi rasanya silap kukus tu..entahla nanti try lagila....tapi rasanya sedap....haikal suka sgt!

ni pulak muffin yg buat minggu ni...aduhai...tak pandaila buat muffin....awat tak jadi mcm dlm gambar gambar resepi asal,gebu dan naik cantik...tak tahu mana silapnya...takpalah...first time buat muffin...dapat resepi dari sini untuk muffin coklat pisang....dan dari sini untuk muffin isi keju ni...yg muffin isi keju ni sedap, saya suka rasanya...tapi bentuk ja tak cantik....


dan akhir sekali karipap...saya tak pernah buat simpan beku karipap...kali ni saya buat macam fith..goreng separuh dan simpan....selalunya goreng terus dan mkn, mcm makan nasi pulak sekali mkn banyak...bagus juga buat simpan, blh mkn bila rasa nak mkn....karipap ni ikut resepi sendiri, pakai agak agak ja...lebih kulit...buat kerepek gunting salut gula....dapat separuh bekas ja...special untuk haikal!


Tuesday, 14 December 2010

pagi pagi....

hampir setiap pagi ...inilah suasana di rumah... :)
Lepas saya mandi pagi(walaupun cuaca dah sejuk, saya suka dan selesa mandi awal pagi)...
memasak breakfast .....dan selalunya time saya duk masak nila...haikal akan bangun dari tidur,,,terus cari mama...keluardari bilik tido untuk dapatkan mama....selalunya haikal akan heret sekali bantal kura kura dan kain selimut hijau dia tu ke dapur.....haikla haikal...

selalunya...entah kenapa haikal akan merengek minta saya ikut dia....tapi sebab tgh memasak, saya just peluk haikal dan bawak haikal tido kat kerusi kat ruang tamu..dekat dgn dapur...jadi sambil memasak zsaya sembang sembangla ngan haikal...(haikal memang masih manja lagi walaupun dah ada adik, :)).....papa pulak jaga adik kat bilik tido..sdelalunya kalau haikal bangun adik yousuf pun bangun jugak.....

sambil haikal duk kat kerusi tgh saya duk masak, selalunya haikal akan minta susu botol....(haikal masih tak tinggal botol susu lagi..)...sebelum tu saya akan tanya haikal nak kencing tak...kena selalu ingatkan pagi pagi sejuk sejuk ni...kalau tak ingatkan bahaya....

Lepas masak, ready untuk makan...papa dan adik yousuf pun dah siap berkumpul kat meja makan.....kadang kadang adik yousuf di riba sambil makan tapi selalunya, adik yousuf diletakkan kat atas kerusi yg boleh di goyang goyang (papa yg reka kerusi tu, jadi macam buai la kiranya)...papa yg selalu dan rajin goyang kerusi tu....haikal pulak walaupun dah reti makan sendiri, tapi bila ada mama, selalunya mama la yg tolong suapkan....selesaikan makan, barula haikal mandi..dan siap siap ke sekolah.....aktiviti makan pagi dan malam bersam adalah aktiviti yg rutin bagi kami sekeluarga, bising dgn ragam haikal..dan sekarang di tambah dgn ragam yousuf pula....selalu yousuf akan sengih bila di agah time kami makan makan....kadang kadang Yousuf pun makan jugak (menyusu)....mungkin Yousuf pun tahu, semua org tgh makan, so dia pun nak join sekali....pandai anak mama ni

haikal ke sekolah dengan papa...mama tak leh berbasikal lagi, ikut cakap mak mertua 4 bulan usia baby baru blh berbasikal....so sekarang ni dgn papa la dulu....
selalu intai haikal dan papa kat tingkap dapur, dapat tgk gelagat papa dan anak siap siap atas basikal....selalunya saya tak lupa pesan kat haikal 3 perkarani, time dia tgh duk atas basikal

1,Haikal, nanti katsekolah ucap ohayo kat sensei
2. Haikal kawan elok elok tau..
3. Haikal baca doa dulu..Ya Allah Ya tuhan ku...selamatkanlah perjalanan....haikal akan ikut ayat tu...

Dulu masa hantar haikal ke sekolah, aktiviti atas basikal amat menyeronokkan ...selain pesan macam macam....berlatih baca alfatihah, menyanyi...bercerita...semua masa kat atas basikal....saya amat rindukan saat saat tu....

sekarang haikal pasti ada saat saat berbasikal yg best pulak dgn papakan....
oklah..semoga haikal dan yousuf membesar menjadi anak yg soleh, berilmu, baik dan menghormati semua orang ....moga Allah berikan kehidupan yg bahagia dunia akhirat buat anak anak mama...amin

Wednesday, 8 December 2010

ayah umi dah pulang dari mekah..

alhamdullilah selamat ayah umi , mak bidan dan ayah tua pulang dari menunaikan haji....

semoga ayah umi semua sihat dan semoga haji yg ditunaikan diberkati dan mendapat rahmat dari Allah...

Yousuf dah hampir 2 bulan, dah gemuk yousuf sekarang....cuaca dah semakin sejuk, dan yousuf bertambah bulat bila dibungkus berlapis lapis....
Yousufsuka tersenyum bila diagah....kadang kadang tertawa ...teruja mendengar tawa kecil dia....
Yousuf menangis bila dia nak terjeluak...selalunya kalau tgh tgh tido...tiba tiba dia mennagis....bila diangkat terus yousuf jeluak....mungkin tangisan tu adalah tanda minta diangkat sebab nak terjeluak....
Yousuf kuat menyusu....suka dipeluk....suka diriba....
Yousuf sangat baik...mama papa abg haikal semuanya sayang yousuf...

Haikal pula semakin matang...banyak bertanya itu ini....haikal semakin bagus...cuma sejak sejuk ni ...haikal seringkali terkencing sebelum sampai ke toilet....selalu depan pintu toiletatau tgh nak naik toiletdah terlepas...mungkin dia tahan kencing bila dah nak terkencing sgt baru pegi toilet...mungkin juga faktor sejuk...takpalah....jgn selalu macam tu dah la ya haikal...sekali sekala okla....:)

suami sudah mulai sibuk dgn lab....tapi masih sempat pulang ke rumah untuk lunch....semoga abang dipermudahkan usaha...

saya pula.....ermmmmm.....saya agak tercari cari....tapi tak sure apa yg saya cari....
masih sedang mencari hala tuju....setakat ni saya seperti biasa sebagai ibu dan isteri....menjaga dan mendidik anak anak dan makan minum suami .....moga Allah bantu saya mendekatkan diri padaNYa

Sunday, 5 December 2010

assalamuallaikum blog

assalamuallaikum...

baru lps sarapan dgn roti canai segera dan kuah dal kari...menjadi kuah dal saya kali ni :)

Friday, 19 November 2010

esok pagi tok mama tok abah sampai...

esok pagi famili mertua akan tiba di jepun...

mlm ni papa haikal bwk kereta ke osaka untuk jemput mama abah alin azam dan taufiq...
saya haikal dan yousuf duk rumah....

campak haikal masih berbekas...tapi demam dah ok, dan haikal nampak sihat...
yousuf belum menampakkan tanda campak
saya pula agak letih....
rumah masih belum terurus sepenuhnya....
tak sabar menanti ketibaan mama abah...tapi saya agak kecewa sebab tak sempat buat persedian rapi
actually ...nilah pertama kali rumah saya menerima tetamu,
dan pertama kali juga saya sebagai menantu menjadi tuan rumah...
kalau dulu, duduk dgn umi ...byk yg dibantu umi...bila ada tetamu dtg, dan juga bila keluarga mertua dtg...
jadi kali ini saya agak nervous dan gembira....
nervous sebab saya jenis gabra masak bila ada org especially mak mertua...dan byk lagi keadaan rumah yg tak terurus....
gewmbira sebab, bila hidup di perantaun ni...dpt tetamu dari malaysia especially keluarga rasa teruja, excited....
rasa mcm best sgt......

hari ni dah 39 hari berpantang...
esok 40 hari....cukuplah saya istiharkan diri saya berpantang 40 hari....
anak ketiga nanti insyaallah saya akan berpantang betul betul....kali ni blh dikatakan saya berpantang biasa biasa, tapi takla sampai fail.....
tapi setakat ni saya rasa sihat....moga allah pelihara kesihatan saya walaupun agak longgar saya berpantang kali ni...semua adalah kuasaNya.

yousuf pula dah gemuk....kuat melonjak....angkat tengkok selalu...suka duduk dlm keadaan meniarap....suka jeluak....suka tersenyum....dan suka merenung abg haikal

haikal pula dah besar, sayang adik...tapi sekrg kurus sikit gara gara demam campak...

itu saja

buat ayah umi tersayang...moga selamat pulang ke malaysia...moga mendapat haji yg diredhai di sisi allah.


Tuesday, 16 November 2010

Selamat hari raya haji

Selamat hari raya haji semua!

Semoga hari raya aidil adha kali.. ini, memberi rahmat kepada semua....

raya kali ni hampir tiada persedian atau sambutan...cuma saya bangun pagi , dan mandi sepuasnya sementara anak masih tido....rasa segar di pagi hari mengingatkan saya saat menyambut pagi raya di Mal;aysia.......

malam tadi nisa dan nad teman tido di rumah..haikal seronok sangat...dia ternanti nanti kak nisa dan kak nad datang rumah....
bila loceng berbunyi ja terus meloncat gi kat pintu ....
haikal kalau ada tetamu memang dia akan excited terlebih......

malam ni suami saya akan pulang ....rindunya!
Selamat hari raya aidil adha abang!

Monday, 15 November 2010

haikal dengan chicken pox

malam semalam wani dan ira teman tido malam...thanks sangat...pagi tadi ke klinik dekat rumah dengan nisa dan yasir....Dr sahkan haikal kena chicken pox....

demam haikal ok , masih blh dikawal ...cuma teruk juga bintik bintik naik...habis seluruh badan....hari ni haikal start menggaru,,,,,kalau saya tak perasan...dia akan garu sampai berdarah...aduh habisla parut nanti...dahla haikal suka garu kat bahagian muka...

tadi kak liza call...kata kak liza, tak blh makan ayam...takut gatal....so esok kena masak bubur air bubuh daging ka....hari ni dan semalam haikal duk makan ayam ja, tu betrtambah gatal kot...

malam ni nisa pulak teman tido...alhamdullilah, adik adik baik baik belaka....terima kasih sangat.
Yousuf dan haikal baik, Haikal walaupun demam tapi tak meragam macam kecik kecik dulu...cum asekarang saya risau Yousuf pula...kata Dr mungkin Yousuf pun akan kena lagi dua minggu....harap semuanya ok.

hari ni 36 hari saya berpantang....tak sabar nak habis....pantang kali ni saya sempoi sikit, moga allah pelihara kesihatan saya....hanya pada Nya sihat, sakit dan segalanya....

Saturday, 13 November 2010

bye bye papa

rupa rupanya demam haikal semalam bukan sekadar demam...tapi hari ini tumbuh byk biji biji kecil di seluruh badan, bintik yang ada air bisa...kalau campak ada air bisa ke...aermm kesian haikal...
dah la hari ni papa nak ke akita sampai hari rabu....ada conference....
kalau dulu papa ke mana sahaja haikal tak kisah....tak rasa nak ikut, asalkan ada dgn mama haikal akan tenang ja...
tapi sejak saya tinggalkan haikal dgn papa selama 9 hari ketika berada di hospital ..haikal sangat rapat dgn papa...tambah lagi sejak berpantang papa sepenuhnya hantar dan ambik haikal ke sekolah.....lebih akrab lagilah haikal dgn papa...

sejak semalam lagi saya dan suami dah bersembang sembang dgn haikal...cerita kat haikal yg papa nak pegi kerja jauh ...jadi nanti haikal duduk dgn mama....haikal ok ja....macam dia faham

tapi pagi tadi, masa papa nak pegi haikal nangis nangis nak ikut....bila saya tutup pintu...haikal merayu rayu kat saya....shahdu pulak rasa..

"mama! bukalah pintu ni...mama bukalah pintu...haikal nak ikut papa"
saya cuba memujuk tapi tak dilayan...haikal terus menangis....
saya pun buat tak kisah kat haikal...tinggalkan dia, haikal luahkan protes hati dgn baling topi helmet basikal dia kat lantai.....terkejut saya dgn peragai dia...

saya cuba alihkan fikiran dia dgn kereta polis haikal...pastu saya cakap nanti papa balik papa beli ambulans pulak....
kelakar haiakl terus stop nangis...pastu dalam teresak resak...dia cakap
"nanti haikal ada kereta polis satu....papa beli ambulans satu....bomba haikal tak dak lagi"
saya pun terus la layan dia bercerita pasal kereta kereta dia tu....ermmm haikal haikal...
adik yousuf baik ja atas katil....alhamdullilah

haikal main macam biasa kemudainnya....tiba tiba bunyi basikal, haikal lari ke tingkap dapur ...suruh saya buka tingkap dan dukung dia ...nak tgk kot kot papa kata haikal...saya cakap kat haikal bukan papa...mama tak leh dukung haikal, mama bariu bersalin....haikal buat muka macam frust

pastu loceng rumah berbunyi...haikal kalut kata papa papa....mama !papa balik dah....
rupa rupanya Cik Wan....papa tertinggal tiket ....jadi Cik Wan datang nak ambik...

pastu dah tghhari sikit bunyi loceng lagi...masa tu saya kat toilet....haikal lari ke pintu...papa ! papa!...mama papa!..bukak pintu ni sat mama....
saya kalut kat toilet...jap haikal....chooto matte! Chotto matte kudasai...menjerit saya dari toilet....mestilah bukan papa....tapi haikal berusaha nak bukak pintu tu sendiri, sebab dia ingat papa...
rupa rupanya...tuan rumah datang bagi satu plastik besar limau.....limau dari kebun dia...haikal frust sgt bila tgk org lain kat pintu...kesiannya haikal

tghhari sambil memasak...saya nak sapu lantai dapur sikit, saya tarik kerusi kecik haikal tu...berbunyila sikit....
masa tu haikal tgh tido ...mungkin tido tido ayam kot....tiba tiba haikal menjerit ha! papa!...sambil tgk ke arah dapur....dia ingatkan bunyi kerusi tu papa balik duduk kat kerusi meja makan kat dapur....aduh haikal ni....buat mama terharu la....

ni tak sampai satu hari lagi haikal dah jadi macam ni....semuanya papa....

saya berfikir sejenak..ada hikmahnya saya bersalin di jepun. .....papa terpaksa jaga haikal sepenuhnya selama saya di hospital....dan dalam masa berpantang juga...haikal hampir 100 % di jaga oleh papa....dalam tempoh itu, haikal dan papa amat rapat , walaupun papa selalu marah dia...tula kemesraan mereka....walaupun saya pening dgr haikal menagis bila papa marah marah dia(haikal ni memang byk perangai..hihi sebab tu kena marh selalu)...dan saya juga pening bila mereka bergurau kuat sgt...papa suka buli haikal kadang kadang sampai haikal menangis....kadang kadang depa bergurau sampai bising sangat....haikal duk gelak tak berenti.....segala pening saya tu akhirnya berbaloi,saya gembira dan shahdu sebab haikal rapat sgt dgn papa.....

hari ini saya dapat lihat ...haikal letih demam dan letih kerinduan....
sayang anak mama....

Friday, 12 November 2010

Haikal mengigau ka...?

Malam tadi pukul 130 pagi....tgh saya bangun menyusukan Yousuf, tiba tiba Haikal merengek rengek....panggil mama mama...dan nak peluk saya...".ish awat ni haikal....mama tgh susu adik ni...."
"Haikal nak duk atas riba mama...adik yousuf lari ..lari"...sambil cuba menepis Yousuf yang tgh duk menyusu atas riba....
"Ok jap, bagi adik hisap sikit lagi"
bila Yousuf dah diam ...saya letakkan Yousuf dan peluk Haikal...
Haikal peluk saya kuat kat leher...sejak ada adik ni tak pernah lagi dia buat perangai macam ni...
saya gerakkan suami suruh tengok tingkah laku haiakl ni...pelik sungguh...
langsung tak mau dgn papa...nak dengan mama....
pastu dah lama peluk, dia minta nak tido sebelah kiri saya, tempat adik Yousuf....
saya ikutkan saja, alihkan yousuf di sebelah kanan, biarkan papa pulak yg jaga Yousuf yg masih merengek , dah kenyang tapi merengek sikit sebelum betul betul lena...
Haikal pulak tak tido, mata dia terbuka ja tgk saya....bila nampak saya pusing atau nak sentuh adik dia akan tarik tgn saya kat dia.....alahai Haikal ...awat ni ...tiba tiba jadi macam ni, manja lain macam...akhirnya semua tido sampai ke pagi...

Bangun pagi pagi, haikal kalut cari papa pulak...masa tu papa pegi toilet..
"papa mana....papa mana...haikal nak papa"
sambil merengek rengek..macam nak nangis tapi tak nangis....pastu dah lama...terus nangis kuat..
saya cakap la...papa kat toilet...
terus berlari ke toilet sambil nangis cari papa....
papa keluar toilet terus minta dukung dan peluk papa....
tak mau pulak dgn mama...pelik betul

rupa rupanya hari ni Haikal demam sikit...
sekarang ni papa tgh bawak haikal gi klinik...
patutla berperangai pelik

tapi sekali sekala bila anak jadi manja macam tu
rasa best pulak, bila dia peluk kita dan harapkan kita beri sepenuh perhatian pada dia....rasa yg diri ini amat diperlukan....mama dan papa sayang haikal dan yousuf selalu....

Wajah Haikal masa 1 tahun 3 bulan kot...selalu demam time ni...badan kurus, mata berair....
Dulu haikal memang setiap bulan akan demam, dan setiap kali perubahan musim juga akan demam...bila haikal demam, papa pun mesti demam juga...
paling dasyat sekali bila kami sekeluarga terkena H1N1, ...menjadi seorang ibu perlu kuat mental dan fizikal...walau pun kita turut sakit, tapi kita juga perlu menjaga si kecil dan suami....tambah bila jauh diperantauan macam ni....kekuatan dan kesabaran amat amat lah penting....ingat lagi masa tu, kerana letih menjaga anak dan suami yg demam, saya jadi kebal dgn H1N1, hanya satu mlm saya rasa sakit...kemudian sakit tu macam tak dak kesan kat saya walaupun sakit...hihi...alhamdullilah....Kuasa Allah semuanya......Moga allah beri kesihatan pada suami dan anak anak saya, juga buat ayah umi abah mama dan adik beradik saya....moga semuanya sihat sihat dan sabar menempuh sakit yg datang sebagai ujian dan peringatan dariNya.

rindukan ayah umi mak bidan dan ayah tua di tanah suci mekah


terasa amat rindu pada ayah dan umi
moga selamatlah mereka...
ayah selalu hantar msg...tapi msg yg saya balas tak sampai....

malam ni saya rindu sgt kat ayah...
ayah tak pernah berkasar dgn saya....malah ayah juga tak pernah berkasar dgn umi dan kami adik beradik....
mungkin juga ayah tak pernah berkasar dengan sesiapa..


ayah seorang yg amat penyabar....
saya tak pernah mendengar satu keluhan dari mulut ayah dari saya kecik sampai sekarang...
ayah mendidik kami adik beradik dgn penuh kesabaran...
ayah tak pernah meninggi suara, berkata kasar, apatah lagi mengherdik...
tapi ayah merotan anak anak kalau buat silap...tapi ayah lakukan dgn penuh hikmah...langsung tak tercalar perasaan kami sebagaia anak....walaupun menangis ketika di rotan...


ayah seorang yang sgt suka memberi perangsang...ayah seorang pendengar setia...ayah selalu memberi jalan, memberi nasihat.....ayah memberi sebab kenapa tak blh buat sesuatu, jadi kamifaham kenapa tak blh lakukan....ayah tak kan tinggalkan anak anak nya dgn tanda tanya...ayah setia memberi jawapan...

masa kecik kecik...ayah selalu bercerita sebelum tido....ayah selalu bagi nasihat dalam cerita...
ayah selalu bermain dgn kami adik beradik...ayah meloncat sama bila kami menang...dan ayah bagi cadangan cara untuk menang bila kami kalah...


ayah selalu urutkan kaki saya....masa kecil ...kaki saya selalu sakit, kalau mandi air terjun, atau bersukan...malamnya mesti saya sakit kaki....ayah la yg setia urut kaki saya...kadang kadang, tgh tido...saya panggil ayah...ayah bangun tido dan urut kaki saya.....saya cuba membalas jasa ayah dulu dgn mengurut ayah juga bila ayah sakit kaki main badminton....tapi sekarang dah lama sgt saya tak urut ayah....
ayah tak pernah kata saya urut tak ok...ayah selalu kata saya pandai urut....jadi saya semakin bersemangat urut kaki ayah, dan setiap kali urut kaki ayah saya bayangkan saya berjaya lancarkan urat urat yg tersumbat....hasilnya saya lakukan dgn amat cemerlang...saya selalu cakap kat ayah dulu..."noli urut dgn hati, sebab tu ok"

Dulu juga saya selalu cabut uban ayah....saya suka cabut uban ayah....cabut pastu letak atas kain hitam atau songkok....bila dah selesai, dapat tgk byknya uban ayah....
tapi sekarang ayah dah tak minta cabut dah, sebab rambut ayah dah byk uban...hihi

ayah selalu memberi cara, ayah memberi sebab bila menghalang....ayah buat hati saya dan adik adik tenang.....

ayah sangat rajin membantu umi...ayah memberi contoh terbaik untuk saya adik beradik....membantu umi buat kerja rumah bersama sama.....bagusnya ayah

saya teringin menjadi seperti ayah....

Moga ayah umi selamat melakukan ibadah haji....
semoga Allah panjangkan umur umi ayah ...dan sentiasa mendapat rahmat dan redha dariNya.

ciri orang berputus asa

malas
tak kisah
lantahlah apa nak jadi
tido
diam
tak dak perasaan

:)

Moga saya tak tergolong dalam insan yg dah berputus asa...amin.

Wednesday, 10 November 2010

cinta bertasbih lagi....

Suami saya download ketika cinta bertasbih ...baru tgk episod satu....
dulu saya dah tgk movienya....memang best :)

Bertuturlah cinta
Mengucap satu nama
Seindah goresan sabdamu dalam kitabku
Cinta yang bertasbih
Mengutus Hati ini
Ku sandarkan hidup dan matiku padamu

Bisikkan doaku
Dalam butiran tasbih
Kupanjatkan pintaku padamu Maha Cinta
Sudah di ubun-ubun cinta mengusik resah
Tak bisa kupaksa walau hatiku menjerit

Ketika cinta bertasbih nadiku berdenyut merdu
Kembang kempis dadaku merangkai butir cinta
Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud syukur padamu atas segala cinta



saya suka sangat watak khairul azzam dan anna....
terdengar saja lagu ini terus fikiran saya berbunga riang shahdu dan berfikir...apakah saya mampu menjadi sebaik wanita .....

"Bisikkan doaku
Dalam butiran tasbih
Kupanjatkan pintaku padamu Maha
Cinta"

Saya rindukan bisikan doa dari hati saya yg betul betul ikhlas,
lagu ini buat saya rindu pada diri saya sendiri....moga Allah memberi rahmat pada saya, suami dan anak anak
semoga Allah terus menguatkan ikatan kasih sayang antara kita berdua, dan anak anak ...dari dunia sampai akhirat

Monday, 8 November 2010

Pagi yang sejuk

bangun pagi rasa sejuk ja...rupa rupanya hujan....
sedapja saya dan yousuf tido mlm tadi...yousuf pun tak nangis malam...dua hari yang lepas yousuf sedar malam dan nangis tak mau tido sampai pukul 4 pagi....alhamdullilah malam tadi dah ok, cuma bangun untuk menyusu saja...

dah byk mlm saya tak cukup tido, mlm tadi malam yg paling nyenyak sgt....alhamdullilah....
pagi pagi, haikal dan papa sibuk bersiap ke sekolah....haikal sekarang ni dah berbalut baju tebal, sarung tgn, dan topi kairu dia tu...kkalau hujan, tambah baju hujan satu lagi..dah sejuk sekarang...papa yg hantar haikal ke sekolah..
rindu nak hantar haikal ke sekolah pagi pagi mcm dulu...nanti bila mama habis pantang dan lama sikit blh la mama hantar haikal pulak.....

best sebenarnya hantar dan ambik haikal, blh hirup udara segar....sembang sembang atas basikal....tgk keretapi masa nak lintas jln ......dan yg best lagi mama mcm bersenamla kan...kayuh pegi dan balik dah 30 minit.....okla tu untuk senaman ringan di pagi hari....

thanks abang sebab sibuk hantar dan ambik haikal dah la sibuk study dan kerja lab lagi...

lps raya haji ni famili suami..abah, mama, taufiq, azam dan alin akan datang ke sini...
saya pening tgk rumah saya sekarang ni, agak tunggang langgang...mungkin saya dah blh kemas sikit sikit...kalau nak tunggu hbis pantang baru nak pulun kemas takut tak terlarat pulak,,,
buat yg ringan ringan ja dulukan.....

kat bwh ni vidio haikal yg saya ambil dulu masa 2 tahun 7 bulan kot....
lagu rain rain go away....bubuh vidio tu kat sini sempena hari yg hujan dan sejuk.hihi


Sunday, 7 November 2010

Bergaya bersama ZHJC




Bagi peminat peminat kain, rugi kalau tak singgah ke laman web ini http://zhjapanesecotton.blogspot.com/ ....ada macam macam jenis kain dari jepun yang cantik dan semestinya best(barang buatan Jepun selalunya tak menghampakan)....

Teringat semasa kecil, saya memang minat sangat corak corak kain cotton yang lembut dan ala ala Jepun...ummi pernah buatkan baju skirt dari kain cotton yang coraknya ala ala bunga sakura...cantik...

Fabrik Jepun bagi saya unik, tidak terlalu sarat...simple, sedap dipakai dan menenangkan....dan satu lagi yang saya perasan, bau kain buatan jepun...ada satu bau yang unik yang tak terdapat pada kain lain...hihi tak surela betul ke tak, atau mungkin persaan saya saja....

Dalam fikiran saya, balik Mlaysia nanti, nak cari kain jepun yang unik unik..untuk dibuat sarung bantal untuk letak kat sofa...untuk buat alas meja (potong saiz sederhana 4 segi ...letak atas meja yang ada cermin kat atas...so nanti bunga bunga atau corak kejepunan akan menghias meja makan dengan sangat unik...jgn tutup keseluruhan meja dgn kain, tu biasa sgt...hihi...tu memang ada dlm kepala saya)....dan juga...kain kain ni blh di potong 4 segi dan di framekan...samada nak campur campur corak atau sejenis ja pun ok....framekan dan letak di ruang tamu atau ruang makan, dan berikan sedikit pengcahayaan dari lampu yg dipasang dari bawah atau atas...sebijik macam hotel....memang akan terasa kejepunan rumah tu nanti....

Itulah antara idea dalam hati saya yg teringin nak dibuat bila balik malaysia nanti....kain kain jepun ni bukanlah terhad pada buat baju ja...byk lagi yg special yg boleh dibuat....keunikannya terselah kalau tahu mereka....harapnya impian saya tu boleh la dibuat nanti....

Jadi bagi sesiapa yg tak berada di Jepun dan terhad untuk mencari kain kain jepun yg pelbagai variasi, boleh la jengok laman web di atas....kepunyaan rakan blog saya MURNI.....

Monday, 1 November 2010

Ahmed Yousuf bin Amir Izzani


Alhamdullilah selamat melahirkan Ahmed Yousuf pada 11 Oktober lalu...awal 17 hari dari due...
masih tgh menulis cerita bersalin...panjang sgt sampai boring pulak menulis...masih tgh tulis lagi, takut lama lama nanti dah lupa pulak cerita bersalin tu... :)

Secara kasar, Yousuf dilahirkan dengan berat 2674g...haikal dulu 2670g ...lebih kurang jakan...
sakit bersalin yg agak cepat...start sakit pukul 6 ptg , sakit yg slow tapi gap 5 minit sekali...ke hospital pukul 7 mlm, bukaan dah 2cm...pukul 10 mlm melahirkan yousuf....contraction yg tidak sekuat haikal dulu ...tapi proses meneran tidaklah selicin haikal...haikal dulu teran , terus keluar macam licin sgt, kali ni saya dapat rasa sakitnya meneran walaupun kejap. Alhamdullilah tidak digunting tapi tetap kena jahit 2 jahit...dan kali ni saya rasa sakitnya jahit...dulu kena jahit juga tapi tak sakit langsung.....dan kali ni juga saya rasa sakitnya cek bukaan (masa 2cm tu)...agak serik untuk cek bukaan....hihi.

Alhamdullilah semuanya selamat, sekarang tgh berpantang...rasa sihat...harap berkekalan lah sihat ini.





Vidio Haikal tgh bagi air zam zam kat adik yousuf



tgh dodoikan adik ....memang selalu minta riba adik, tapi kalau adik kentut ja terus bagi kat mama...pastu akan cek seluar dia takut kena taik adik....geli dia kata...tau pun geli...kalau dulu duk berak dalam seluar tak geli pun....



Alfatihah yg tak lancar lancar lagi...mama cakap kat haikal...haikal dah jadi abang...kalau tak tau baca alfatihah nak sembahyang macammana dgn adik....tgh berusaha lagi nak hafal....gambatte haikal....

Sunday, 31 October 2010

Saat melahirkan


Salam sejahtera semua...
lama sungguh tinggalkan blog...sekarang ni saya tgh berpantang...dah 20 hari lebih dah rasanya...

nak story pasal bersalin....

10 Oktober 2010

Pagi tu malas sgt masak breakfast...tapi masak juga sebab nak makan....
Suami gi lab ...saya dan haikal stay kat rumah....hari tu saya rasa nak tgk cerita yg sedih sedih...cari cerita mari the loyal dog tapi tak dapat yg bahasa nihon...ada bahasa siam...layan jelah....sedih sgt cerita tu...nangis nangis dengan haikal tgk tv....haikal tak nangis, tapi asyik tanay mama kenapa...saya pun cakap la sedih sebab tgk cerita ni....sambil bercerita pasal anjing tu supaya haikal faham....lepas tgk tv...haikal tertido...

tgh hari....loceng rumah berbunyi....tgk tgk kak liza datang, tapi kak liza tak masuk pun sebab katanya sahab dah tunggu kat kereta ...ada nak gi tempat lain lagi....kak liza bawakan puding karamel.....hati berbunga riang....sedapnya....saya mkn dgn haikal...simpan sikit untuk suami...kalau ikut hati memang nak habiskan...thanks kak liza...kalau tak kempunan noli nak mkn puding karamel...

Petang ...dapat call dari suami suruh get ready nak gi taman Dogo nak main bola...jadi saya dan haikal boleh ikut sambil main kat playground bersebelahan dgn tempat main bola tu....memang saya happy sgt sebab saya memang suka nak keluar berjalan.....

Bila suami pulang, saya dah bersiap sedia dgn haikal....dah raedy nak naik basikal...suami saya suruh jalan kaki...suami dan haikal naik basikal...tapi tak kayuh just gelek basikal...saya mula mula tu muncung muncung jugak la...sebab mana aci saya kena jalan sorang dan kena jalan laju sebab suami saya gelek basikal laju...jauh juga brjalan...saya tak pernah ke taman Dogo berjalan kaki sebelum ni...niat di hati, dengan berjalan jauh ni boleh cepatkan dan mudahkan bersalin....

dah lewat petang baru habis main bola...dan haikal pun dah puas main....saya pun dah letih jaga haikal....aduh bila nak balik tu kena jln kaki lagi nak balik, dah la badan dah letih...terpaksa juga berjalan...kali ni saya jalan slow....saya paksa suami jln slow jugak, tak mau dah jln laju laju dah tak larat ....sambil jln kaki balik saya ckp kat suami saya mls nak masak dan letih.....sampai rumah , mandi solat...tgk tv....pastu keluar nak mkn udon....juga berjalan kaki...tapi kedai udon tak lah sejauh taman dogo....sampai kedai mkn, saya mkn nasi dan unagi (belut) pangang...unagi memang kegemaran saya kat jepun ni...lepas tu kami bertiga berjalan kaki ke supa, beli sayur dan buah....dan berjalan kaki pulang....mlm tu tido keletihan...perut mengeras mcm sebelum sebelum ni juga...perut saya memang kerap mengeras sejak dari 6 bulan lagi....


11 oktober 2010

Tido malam saya memang tak lena sejak sarat, ditambah dengan letih byk berjalan..dan perut yg mengeras walaupun tak sakit...saya memang tak selesa untuk tido...sebelum subuh saya dah start pening...lepas solat subuh..saya tido kembali....saya cakap kat suami saya tak mau masak...saya minta suami bakarkan daging yg saya dah perap semalam....harum semerbak bau daging bakar...bila dah selesai msk, suami panggil mkn....saya happy sgt, sebab dapat mkn air tgn suami...sedap sgt rasa....berselera saya dan haikal mkn....

lepas sarapan suami ke lab...saya dan haikal stay di rumah....saya byk baca al quran pagi tu...haikal pula sibuk dgn kereta dia....
tgh hari saya rasa nak tgk cerita sedih lagi....teringat cerita one little of tears...walaupun saya dah tgk cerita tu , saya teringin nak tgk lagi....cari kat youtube, jumpa yg drama punya...teruja saya nak tgk, penyampaian cerita dalam drama lebih simple dan lebih jelas, kurang melibatkan emosi aya sebagai watak utama....haikal pun turut tgk cerita ni, tapi dia tgk sekerat jln ja...pastu sambung main...lps habis cerita, saya ajak haikal tido....tapi haikal tak mahu...saya rasa kurang selesa dan rasa berat sangat perut....sambil duk ajak haikal tido, tiba tiba suami pulang...agak awal suami pulang hari ni....suami saya nampak letih....dan dia terus tido....
saya dan haikal juga tido....sedar sedar dah petang...tak solat asar lagi....haikal masih tido...
saya bangun mandi...bestnya mandi air panas....agak lama saya mandi...pastu solat asar...

Suami kemudian keluar gi MICC (surau)...untuk beli ayam...suami saya plan nak masak sup ayam untuk saya....wah hari ni hari rajin, pagi tadi dah masak, mlm pun nak masakkan untuk saya jugak...tersenyum dalam hati ...actually suami saya memang tahu memasak tapi sejak dah ada isteri memang tak sentuh dapur kecuali untuk masak magi.. ;)
sambil tunggu suami pulang saya siapkan bahan bahan untuk sup ayam...sebab saya ragu ragu blhka suami saya masak sup ayam ni...hihi tak harap ja....
suami pulang dgn dua ekor ayam, daging sosej dan burger ayam....alahai sedapnya...dah lama saya tak makan burger....tiba tiba saya dah mulai rasa sakit....tapi sakit yang tak kuat sgt....
saya cakap kat suami rasanya nak bersalin dah ni...paling lewatpun mungkin malam esok lin akan bersalin....yakin ja saya cakap kat suami....

Lepas solat maghrib, saya kemas kemas barang ...kemas rumah sikit...pastu makan sup ayam suami saya masak....saya minta suami saya buat telur separuh masak, andai betul saya nak bersalin ...telur separuh masak bagus untuk beri tenaga....haikal nasib baik tak meragam...dia faham bila saya cakap mama dah nak bersalin....
call ayah dan abah bagitau mungkin dah nak bersalin....ayah suruh relax...dan abah suruh suami saya bawa cepat ke hospital....
masa tu sakit 5 minit sekali...sama macam haikal dulu juga start sakit dengan gap masa 5 minit sekali.....

Di hospital

Sampai hospital pukul 7mlm...
jalan kaki ke tempat bersalin....haikal macam faham ja mama dah nak bersalin...hospital sunyi ja..tak macam kat malaysia ramai org sentiasa....sakit saya bertambah kuat...tapi masih mampu berjalan...suami dah call shafiq untuk datang ke hospital ...boleh tolong jagakan haikal sementara saya sakit bersalin....
saya dan suami lupa yg sebelum ke hospital sepatutnya kena call (Hello mama) dulu...untuk inform kata dah sakit bersalin...jadi nurse kat hospital tu tak get ready dengan kedatangan kami...

masa mula mula sampai tu, bidan minta untuk cek bukaan...saya dengan relanya relax ja naik atas katil special untuk bersalin tu (ada tempat letak kaki untuk bersalin)...saya tak sangka yg cek bukaan amat amatla sakit, termenjerit saya...Ya Allah...sampai sekarang saya fobia dengan cek bukaan, time tu dah 2cm...fuh......yang saya peliknya apasal dulu masa haikal cek bukaan tak sakit langsung....2 cm jugak time tu....masih terbayang sakitnyatu...memang saya fobia . time tu suami saya tak ada sebab sedangisi borang yang perlu di kaunter...


sakit saya bertambah kuat, 3 minit sekali rasa sakit yg sederhana kuat datang dan pergi...saya diminta masuk ke satu bilik bersebelahan dengan labor room......selalu saya dengar isteri akan pegang tgn suami masa sakit contraction...tapi saya lebih selesa pegang besi katil dan mengiring ke kiri badan..mungkin sebab haikal dulu saya tahan sakit dgn cara macam tu, otomatik time yousuf ni pun saya terus mengiring dan pegang besi katil...suami saya minta gosokkan kaki, dan ada seorang nurse pelatih yg menggosok belakang...memang berbeza dgn haikal dulu, saya tahan sakit seorang diri...kali ni saya ada suami dan nurse yang tak berhenti menggosok badan saya....mungkin sebab tu saya rasa sakit contraction kali ni tak sehebat haikal dulu....

....saya kemudiannya diminta menukar baju hospital...suami dan nurse setia menggosok badan saya....yg kelakarnya, dalam duk sakit tu saya terdengar suami saya gelak...sebabnya baju saya terkoyak sebab suami saya gosok kuat sgt,...hihi macam macam...mungkin baju hospital tu jenis kain yg mudah koyak kot saya rasa....

sakit saya bertambah kuat dah 2 minit sekali, saya rasa nak terkencing, jadi saya minta untuk ke toilet...semasa ke luar dari bilik untuk ke toilet saya lihat adik adik ehime semuanya ada menunggu di luar...saya senyum ja kat depa tak sempat nak tegur sebab saya sedang menahan sakit...hihi sebenarnya malu pun ada sebab saya macam comot ja time tu ..berkain sarung, tudung yg senget benget...hihi

Nurse cakap sesuatu kat suami...pastu suami saya cakap....sakit saya cepat dan kuat, mungkin pukul 10 dah bersalin...saya pulak dgn yakin nya cakap kat suami, lambat lagi ni...sakit contarction tak kuat lagi....(berdasarkan pengalaman haikal dulu sakitnya contraction lebih kuat)...

dalam duk sakit conraction saya kunyah buah kurma untuk bagi tenaga dan minum air yasin yg suami saya buatkan....kata nurse kalau minum air lagi cepat bersalin....then tiba tiba nurse cakap kat suami nak cek bukaan lagi...alahai...saya memang dah fobia sgt nak cek bukaan...saya cakap kat suami tak mahu cek bukaan lagi...lambatt lagi ....kalau dah nak bersalin rasa macam nak buang air besar, ni belum lagi...saya macam merayu kat suami tak mau cek bukaan....ingat lagi ayat saya...nanti cek entah entah baru 5 cm, pastu nanti nak cek lagi...tak yah la cek ,nanti nak bersalin ..bersalin jelah....ermmm mentang mentangla nurse tu tak faham bahasa melayu sedapja saya merayu kat suami...suami saya pulak macam tak tau nak cakap apa....confiusja dia...
nurse minta saya ke katil di labor room untuk cek bukaan...sambil duk tahan sakit contraction yg semakin kuat, saya slow slow jugakla bangun pegi ke bilik sebelah....saja lambat lambatkan sebab saya takutt sgt...seram sangat rasa....kalau boleh nak suruh baby keluar cepat tak mau kena cek bukaan.....

tapi cek bukaan kali kedua ni tak sakit macam masa 2 cm tu....lega rasa, saya duk kerut dahi nak get ready tahan sakit macam mula mula, tapi alhamdullilah dah tak sakit macam awal awal tu.....kali ni dah 8 cm....nurse cakap saya dah boleh bersalin dah ni...depa semua kalut get ready peralatan nak sambut baby, air ketuban dipecahkan..saya tak perasan macammana air ketuban tu dipecahkan.......tapi saya tak sakit nak teran pun lagi time tu....saya cakap kat suami bukan nak bersalin lagi ni, satgi depa paksa keluar kena gunting pulak...mengomel ngomel saya kat suami....

Sakit makin kuat, dan tiba tiba saya rasa macam nak teran buang air besar...aik cepat sungguh, dalam hati pandai juga nurse ni jangka....dan bila rasa nak teran saya pun teran, kali ni tidak selancar haikal dulu...haikal dulu amat amat mudah proses meneran...tapi kali ni saya rasa macam baby besar ja nak keluar....saya teran adala dalam 5 kali baru keluar....dalam hati masa tgh teran tu, cepat la baby keluar...takut kena gunting ja satgi.....takut sungguh saya dgn gunting, entahla kenapa...saya agak gerun dgn gunting.alhamdullilah selamat Ahmed Yousuf keluar ke dunia...diiringi suara tangisan, saya rasa lega dan alhamdullilah terlafaz oleh saya dan suami...Yousuf mengis kuat, nurse letakkan yousuf atas badan saya terus dia diam...rasa tenang hati...

agak lama Yousuf diletakkan atas badan saya, tidak seperti di Malaysia, kejap ja....Yousuf berada di atas badan saya sehinggalah proses uri selesai dikeluarkan...semasa mengeluarkan uri, saya rasa sakit...tapi tak la sesakit contarction dan meneran.....tapi tetap rasa sakit....
Semasa yousuf di atas badan saya juga, suami saya azankan yousuf....saya rasa tenang dan bersyukur....kemudian Yousuf di bawa keluar dari tempat bersalin untuk dibersihkan, suami saya turut temankan yousuf...saya terdengar byk suara, rupa rupanya..adik adik junior yg setia menunggu semuanya dibenarkan masuk ke kawasan bilik bersalin, jadi depa dapatla tgk yousuf dibersihkan....

Kemudian proses menjahit pulak....suami dah tak ada di sisi saya sebab temankan yousuf bersama adik adik junior....saya cuba bercakap dalam bahasa jepun, gunabahasa simple simple ...tanya nurse teruk ka luka, berapa jarum kena jahit....lega rasa hati bila diberitahu sikit saja, mungkin dua jahit.....sempat lagi tanya nurse sakit ka nak jahit....nurse macam ragu ragu nak jawab....saya just tanya,sebab dulu masa haikal tak sakit langsung...tapi dari pengalaman rakan yg pernah bersalin di hospital yg sama (redcross hospital)...proses menjahit sakit.....tu yg saya gatal gatal nak tanya sakit ke tak tu
sekali kena jahit...aduh sakittt...saya pegang ja tangan nurse tu...yg jahitkan luka adalah Dr....nasib baik sikit , kalau byk aduh saya boleh pengsan kot....saya masih tetanya tanya kenapa dulu saya tak sakit....ermmm mungkin perubahan badan kot, atau ubat bius kat jepun ni kurang ka dari Mlaysia....entahla....setiap anak yg dilahirkan tu, prosesnya tak sama...masing masing ada cerita tersendiri....syukur semuanya selamat

Selepas selesai semua, saya perlu rehat di atas katil bersalin tu 2 jam, kemudian baru boleh ke bilik untuk rehat....setelah 2 jam, saya diminta ke bilik yg ditetapkan....sepatutnya, setiap pesakit yg bersalin normal dan tidak mengalami kecederaan serius, perlu berjalan sendiri ke bilik masing masing....berbeza dgn malaysia, yg memang tak bagi sgt berjalan lepas melahirkan....kalau nenek saya memang pantang la nak bagi berjalan....takut peranakan rendah dan sebagainya, risau terdetik di hati saya bila saya dapat tahu bilik saya adalah yg paling hujung, maknanya perlu berjalan jauh....nak explain kat nurse tu kata tak mau jalan, suami dah pulang time tu...nasib baik ada nurse muda yg blh berbahasa english sikit sikit, saya cakap kat dia kalau di Mlayasia, tak blh jalan jauh jauh lps bersalin....saya siap cakap lagi nenek saya tak bagilah, pantang larang...haha kampung betul saya ni...nasib saya baik, mungkin mlm tu saya sorang ja bersalin, jadi depa blh lalayan saya lebih sikit...nurse setuju nak tolakkan saya guna kerusi roda...alhamdullilah....

sebelum sampai ke bilik , saya perlu ke toilet dan diminta untuk buang air kecil....tapi tak perlu basuh , just lap saja.....tidak seperti di Mlaysia, nurse tak suruh apa papa pun lps bersalin....saya rasa bagus juga buang air kecil lepas 2 jam atau 3 jam bersalin, perut rasa lebih selesa....mungkin amalan ini baik di amalkan untuk bersalin lain kali....

sampai di bilik, saya rehat...Yousuf juga di bawa ke bilik yg sama, saya harus menjaga sendiri Yousuf, bagi ibu yg kurang sihat, kecederaan bersalin teruk atau yg dibedah, bayi mereka akan dijaga oleh nurse untuk mlm pertama...tapi bagi yg bersalin normal dan tak ada masalah kritikal harus menjaga sendiri....ermmm yang ni kurang best...sebab walaupun tak sakit tapi letih....dan harus jaga baby...kalau di malaysia, famili yg tolong jagakan baby...tapi alhamdullilah, dengan menjaga sendiri yousuf selepas melahirkan saya dapat lihat teletah, wajah yousuf yg betul betul baru....tula hikmahnya...

Saya letakkan yousuf di sebelah saya, saya cuba susukan dia malam tu...yg mengejutkan saya, yousuf pandai menyusu, saya tak ada masalah menyusu mcm haikal dulu...atau mungkin juga sebab saya dah ada pengalaman....menitis air mata lihat yousuf sangat baik dan tak meragam...sepanjang malam saya tak dapat tido, fikiran saya melayang jauh....saya teringat ayah umi mak bidan...saya teringat haikal masa kecik....dan juga saya teringat setiap detik proses bersalin saya kali ini...saya teringatkan suami dan haikal....semuanya bermain main dalam fikiran saya...dan saya juga amat lapar, nasib baik buah kurma yg saya bawa untuk di makan masa bersalin ada lebih, saya habiskan semua kurma dan air yasin yg suami saya buatkan.....

Sepanjang malam , saya kerap susukan yousuf, walaupun belum ada susu yg banyak, cuma colostrum...amat baik untuk bayi....semasa menyusu saya rasa rahim mengecut dgn maat kuat, terasa sakit nya...bila stop menyusu tak sakit...bila menyusu ja mesti terasa kat rahim....peristiwa ni juga tak pernah saya alami masa haikal dulu....saya mula risau ada yg tak kena ka dengan badan saya, esoknya saya beritahu nurse dan Dr...kata Dr itu adalah normal, memang bila menyusu rahim akan mengecut...kata Dr, semakin byk kali bersalin, sakit tu akan lebih terasa....oo begitu ka...
sakit rahim mengecut ketika menyusu saya alami selama 2 hari dan hari ketiga hanya rasa pada sebelah malam ketika menyusu....hari ke empat dah tak rasa....satu pengalaman baru bagi saya...baru saya tahu rasa sakit rahim mengecut lepas bersalin.
itu sajalah ceritanya...suami sempat ambil vidio saat saya sakit dan melahirkan, tapi macam tak sesuai pulak nak letak kat blog sebab baju bersalin tu tgn tak panjang jadi nampak aurat tgn..

Semoga cerita bersalin ni dapat menambah koleksi cerita ibu ibu yg bakal melahirkan....buat adik ipar saya AIMI (Isteri NAZLI)....semoga selamat bersalin bulan satu ni...kakak doakan semoga semuanya selamat....doa minta redha dari Allah tu yg penting disamping senaman dan kesihatan yg baik semasa mengandung....kepada NAZLI, jaga isteri elok elok....


Yousuf terus diletakkan atas saya saya sejurus selepas tali pusat dipotong...




Haikal dengan papa...adik yousuf sedang di periksa oleh nurse...dari sebalik langsir saya terdengar Haikal asyik tanya pasal saya...mama mana?....terima kasih haikal, ingat mama...

Friday, 8 October 2010

Puisi buat suamiku...


Dalam diam ada kasih yang membisu,
mencari ruang untuk dimengertikan..
tersurat itu yang pasti...yang tersirat tak siapa yang tahu....

Dalam senyum ada sendu...
yang hilang dalam tawa dan lagu...
cinta itu hakiki...usah diragu walau badai berlalu...

kasihku cintaku sayangku hanya untukmu...
hingga ke hujung nyawa itu janjiku...
agar ia abadi kekal selamanya...
cinta agung insan biasa yang banyak kurangnya...

kasih kita ada nyawa yang menyambung...
si kecil itu ...itulah penawar, itulah tanda cinta...
hadirnya dia...perlukan sayang dan sabar dari kita...
Moga dirimu tabah selalu...engkaulah papa buat anak anak ku...
papa itu tak perlu keras untuk kuat...
papa itu tak perlu lembut untuk dikasih
papa itu adalah papa....
ikutlah kata hati....naluri kasih yang suci..
kuyakin padamu papa.....
kasih itu bawa ke shurga

37 minggu 2 hari

...hari hari menghitung hari ja...
tido malam yg langsung tak lena....malam tadi rasa nak muntah ja...tapi tak muntah pun....
cuaca pulak sejuk ja skrang ni....tapi rasa panas jugak kadang kadang....
haikal semakin sihat dari demam....
papa haikal sibuk dgn lab...gambatte papa...nanti dah keluar baby, malam memang papa kena duk rumah la....jadi sekarang ni kena pulun betul betul la kan sementara baby tak keluar lagi......
mama haikal setakat ni, ok la....tapi rasa tak selesa ja....paling malas nak masak....
thanks papa sebab bawak keluar makan kat luar malam kelmarin....
nak upload vidio haikal byk lagi agar ada kenangan untuk dia....dan juga supaya tok ayah tok umi, tok nek blh tgk sebelum pergi mekah ni,....

pesanan untuk nabilah...: nanti copy vidio haikal bagi kat umi ayah...ubat rindu sebelum gi mekah...kalau nak tgk perangai dia guna webcam mesti kalut sebab dia manala nak duduk diam......salam sayang untuk sulah dan mak bidan jugak....

Pelangi pelangi

Pelangi pelangi alangkah indahmu...
merah hijau kuning di langit yg biru
Pencipta mu Agung
siapalah aku..
pelangi ciptaan Allah Hu Akhbar!....Allah Hu Akhbar!


Lagu ni adalah lagu tema...Mari bercerita bersama Ustaz Zamri....popular ni lagu tema ni...hihi
mama mula nyanyikan lagu ni masa haikal umur 46 hari...masa tu dah kat rumah tok umi tok ayah di Butterworth.....mama nyanyi kat haikal...walaupun haikal masih baby ....nanyi sambil tgk mata anak mama yang kecik lagi ni time tu.....
Su pun suka nyanyi lagu ni kat haikal....Su cakap mama nyanyi rentak salah, Su nyayi baru betul..mama memang selalu rosakkan lagu pun....


onigiri...

dari dulu mama selalu silap sebut ...onigiri jadi ONAGIRI....

Haikal suka sangat makan onigiri...tapi mama tak pandai la nak buat...last last papa beli yg macam serbuk tu....campur dgn nasi putih panas...gaul gaul...bubuh dalam acuan 3 segi...jadila onigiri untuk haikal....

kalau haikal demam...tak lalu makan...tapi kalau buat onigiri mesti lalu...

ni ada vidio haikal nyanyi lagu onigiri...mama tak faham pun lagu ni...papa kata haikal nyanyi berterabur...tak faham sgt...hihi...hentam jelah haikal...actually ni lagu baru kot rasanya sebab baru ja dgr haikal nyanyi.....best nya kalau mama terror nihongo kan!.....good luck haikal...jgn putus asa belajar bahasa nihon ni ok....all the best to you!

(2 tahun 7 bulan)

what is that?

mama haikal semangat merakamkan setiap detik perkembangan haikal...selama ni malas sgt...
sebenarnya terfikir ...kalaula bersalinni jadi apa apa...tak dakla kenangan haikal dengan mama...apa yg mama ajar....kurang kurang haikal blh la dengar suara mama tgh duk ajar haikalkan....ish mama ni...tak baik la fikir macam macam...tapi nak wat macammana...setiap org yg bersalin mesti terfikir pasal ajal maut semua ni kan......I love you so much haikal....so much!
That is a house.... (2 tahun 7 bulan)



That is a bicycle...(2 tahun 7 bulan)

Wednesday, 6 October 2010

Mari, a loyal dog

Buat air mata ini menitis tanpa henti.....

hari yang rasa sihat dan ringan

...entah kenapa hari ni...rasa badan ringan...
bila badan ringan ...otomatik rasa macam cergas sikit....jadi hari ni planning nak buat kerja rumah byk sikit
nak clearkan apa yg patut.....sebelum bersalin nanti...
nanti dalam pantang dah kena stop semua kerja berat...
jadi hari ni....saya dah baut list apa yg nak kena buat....good luck mama haikal!

Adam Haikal


Hari ni bukan main byk lagi yg mama tulis dalam blog...
sebenarnya terlintas dalam hati kalau bersalin awal...nanti cerita dan vidio vidio lama haikal mesti lagi malas nak upload...kesian pulak haikal..tak ada kenangan yg tersimpan untuk dia....nanti dah ada adik , mesti cerita adik pulak yg memenuhi blog ni...(kalau mama rajin la)...

hari ni dah 36 minggu 6 hari....
tidur malam asyik terganggu oleh rasa nak kencing...asyik ke toilet ja...mungkin kepala baby dah betul betul bawah....tapi masa haikal dulu, tak macam ni pun...mungkin badan dah berubah atau baby kali ni besardari haikal dulu....setiap kelahiran tu tak sama kan....

tak sabar nak tunggu baby keluar....

Cerita tentang Adam Haikal....

Haikal dah 2 tahun 7 bulan 1 minggu...
Banyak bercakap...dan suka bercerita...suka tanya macam macam...
suka menyanyi, suka baca buku (tgk gambar), suka main basikal...

suka bergurau dengan papa...suka tolong mama sidai kain dan lipat baju,
suka loncat sana sini....suka orang lasak dgn dia....suka tunjuk prihatin pada mama...
suka usik mama....

ermm...haikal kadang kadang berpewatakan macam org dewasa yg caring...bila nampak mama letih...tapi kadang kadang buat perangai mengada ngada nangis tak tentu pasal, dan time tu memang menguji kesabaran mama....hihi...

Haikal selalu tanya pasal tok umi tok ayah tok mama tok abah...dan semua ahli keluarga yg dia ingat di Mlaysia...kalau telifon Tok su pulak...dia akan minta nak cakap dengan Tok Nek (mak bidan)....kalau tak bagi cakap..dia akan nangis....hihi bangga la mak bidan, cicit dia sayang dia....

Haikal suka bermain waktu makan, dan buat mama dan papa marah...suka celup tgn dalam air....ermm tak tau nak ubah macammana lagi ...slow slow mama akan cuba didik haikal beradap depan makannan...kiranya kalau dalam majlis...etika makan haikal masih fail la... :)

Haikal juga masih belum blh hafal surah al fatihah sepenuhnya....alif ba ta juga masih belum kenal huruf walaupun dah blh membaca dalam bentuk lagu sampai habis....
ermmm...setakat tu dulu ya Haikal...mama tak larat nak tulis la pulak perkembangan haikal...nanti mama rajin mama sambung lagi ok....

zikir dan lagu buah durian


haikal baru tahu berzikir..(2 tahun 7 bulan)


Lagu buah durian...ni pun lagu tok ayah yg ajar mama masa kecik kecik dulu...panjang lagi lagu ni...tapi mama baru ajar haikal rangkap pertama....(2 tahun 7 bulan)

Buah durian , buah berduri..
Isinya sedap sangat wangi...
Kalau kita hati berani..
Kopek kulit dapat isi....

Tok ayah memang sukaa sangat buah durian...jadi mama pun memang sukaa jugak mkn buah durian....kalau sebakul durian tu memang boleh makan sorang la....hihi...tak caya...nanti tanya tok ayah ok.

lagu jepun haikal


Antara lagu jepun haikal yg sempat dirakam 2 minggu lps kot....
mama nak masukkan dalam blog supaya tak hilang macam tu ja macam vidio haikal zaman kecik kecik....moga bila haikal dah besar blh tgk balik kenangan kenangan lucu ni.... :)

mama nak ajar lagu jepun kat haikal pun mama tak tau ...haikal nyanyi ni pun mama tak tau pun maksud apa...betul ka salah sebutan haikal mama pun tak pasti....harap sensei kat sekolah jelah ya haikal.....ermmm nanti la kalau mama rajin..mama hafal lagu ponyo..nanti kita nyanyi sama sama ok!

(2 tahun 7 bulan)

(2 tahun 7 bulan)


(2 tahun 7 bulan)

Tuesday, 5 October 2010

vidio haikal belajar nyanyi lagu dari makcik jepun

Vidio ni diambil masa kat rumah arum....petang tu saja gi berjalan rumah arum...nak tolong kemas kemas apa yg patut...sebab malam tu arum dah nak pulang ke indonesia...kat rumah arum time tu ada 2 orang nihon jin....sambil rest jap, depa melayan haikal ....nyanyi lagu dalam buku Ken (anak arum)





Haikal berumur 2 tahun 6 bulan

Hadiah hari sukan


Sempena hari sukan yg lalu....haikal dapat byk juga hadiah...walaupun kalah lumba lari...hihi
semua student dapat hadiah yg sama walaupun kalah atau menang...

antara hadiah yg paling menarik adalah ....puzzle gambar...

saya tak sangka pulak haikal dah sesuai bermain dengan mainan ni...saya tak pernah terfikir nak beli benda ni pun...
nasib baik cikgu sekolah tahu apa yg sesuai untuk peringkat umur seusia haikal....

saya kagum dengan daya tumpuan haikal...memang dia khusuk sungguh susun benda tu...

masa mula mula dapat mainan tu...saya tak bagi dia buka plastiknya lagi..so haikal just tgk gambar ....saya duk bercerita la pasal gambar gambar kartun kat gambar tu...pastu haikal nak saya buka juga...saya pulak ingatkan benda tu tak sesuai lagi, kalau dah buka mesti hilang punya....

terpaksa buka sebab haikal dah buka sendiri..hihi

dapat dapat ja benda tu terus susun sedaya upaya....dan memang tak berkelip ...memang suka sungguh dia susun gambar tu....mama pulak seronok tgk haikal berusaha susun...bila haikal tanya..."mama macam ni ke"....saya pulak yg lebih lebih bagi tips...."kalau byk color hijau tu mesti kat kawasan hijau"...."ni nampak rainbow separuh tu, mesti ada rainbow jugak kat sini"...
saya bagi idea macam la haikal tu umur 5 tahun...nasib baik dia faham...cepat ja siap..."yatta!..yatta!"..jerit haikal bila dia berjaya selesaikan gambar tu

haikal belajar perkataan Yatta! dari sensei papa masa gi camping lps raya hari tu...saya pun baru tahu..yatta tu maksudnya..Idid it!.....

bila dah siap, haikal akan punggah balik gambar tu...pastu pasang balik...last last benda tu dah jadi kacang sgt...hihi dia dah hafal gambar tu...dah tak mencabar dah la....rasa macam nak cari ja mainan macam tu nanti....kalau ada kat hyakuyen ka ok jugakkan....

yang best nya lagi...saya la rasa best...sebab satu hari tu bila dah selesai susun gambar, ada satu bahagian yg hilang, (tersepit bawah kaki haikal)...."mama , hitotsu(betulke eja tu) nai!"-"(mama, satu ni tak dak...rasanya maksudnya macam tu kot)...ooo hihi...anak mama ni dah byk vocab jepun...tak terkeluar ja rupanya...

semakin hari haikal semakin byk dah terkeluar bahasa jepun, cuma mungkin sebab saya tak bercakap bahasa jepun...mungkin dia pun kurang nak bercakap...sekali sekala bila terkeluar tu...saya yg excited....

sekarang ni...tulah mainan kegemaran haikal...asyik duk susun punggah susun balik sampai boring.....

ni ada vidio haikal ...time ni baru balik dari emyfuru...mood mengamuk, bila bagi mainan ni kurang sikit manjanya...tapi bila nampak mamambik vidio...terus nangis tak bagi ambik vidio...

(2 tahun 7 bulan)





dua vidio kat atas ni pulak...seminggu sebelum undokai (hari sukan)....sambil nak tido...duk bercerita pasal undokai....ermm baju sama pulak macam kat vidio atas sekali..hihi...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...