Friday 12 November 2010

rindukan ayah umi mak bidan dan ayah tua di tanah suci mekah


terasa amat rindu pada ayah dan umi
moga selamatlah mereka...
ayah selalu hantar msg...tapi msg yg saya balas tak sampai....

malam ni saya rindu sgt kat ayah...
ayah tak pernah berkasar dgn saya....malah ayah juga tak pernah berkasar dgn umi dan kami adik beradik....
mungkin juga ayah tak pernah berkasar dengan sesiapa..


ayah seorang yg amat penyabar....
saya tak pernah mendengar satu keluhan dari mulut ayah dari saya kecik sampai sekarang...
ayah mendidik kami adik beradik dgn penuh kesabaran...
ayah tak pernah meninggi suara, berkata kasar, apatah lagi mengherdik...
tapi ayah merotan anak anak kalau buat silap...tapi ayah lakukan dgn penuh hikmah...langsung tak tercalar perasaan kami sebagaia anak....walaupun menangis ketika di rotan...


ayah seorang yang sgt suka memberi perangsang...ayah seorang pendengar setia...ayah selalu memberi jalan, memberi nasihat.....ayah memberi sebab kenapa tak blh buat sesuatu, jadi kamifaham kenapa tak blh lakukan....ayah tak kan tinggalkan anak anak nya dgn tanda tanya...ayah setia memberi jawapan...

masa kecik kecik...ayah selalu bercerita sebelum tido....ayah selalu bagi nasihat dalam cerita...
ayah selalu bermain dgn kami adik beradik...ayah meloncat sama bila kami menang...dan ayah bagi cadangan cara untuk menang bila kami kalah...


ayah selalu urutkan kaki saya....masa kecil ...kaki saya selalu sakit, kalau mandi air terjun, atau bersukan...malamnya mesti saya sakit kaki....ayah la yg setia urut kaki saya...kadang kadang, tgh tido...saya panggil ayah...ayah bangun tido dan urut kaki saya.....saya cuba membalas jasa ayah dulu dgn mengurut ayah juga bila ayah sakit kaki main badminton....tapi sekarang dah lama sgt saya tak urut ayah....
ayah tak pernah kata saya urut tak ok...ayah selalu kata saya pandai urut....jadi saya semakin bersemangat urut kaki ayah, dan setiap kali urut kaki ayah saya bayangkan saya berjaya lancarkan urat urat yg tersumbat....hasilnya saya lakukan dgn amat cemerlang...saya selalu cakap kat ayah dulu..."noli urut dgn hati, sebab tu ok"

Dulu juga saya selalu cabut uban ayah....saya suka cabut uban ayah....cabut pastu letak atas kain hitam atau songkok....bila dah selesai, dapat tgk byknya uban ayah....
tapi sekarang ayah dah tak minta cabut dah, sebab rambut ayah dah byk uban...hihi

ayah selalu memberi cara, ayah memberi sebab bila menghalang....ayah buat hati saya dan adik adik tenang.....

ayah sangat rajin membantu umi...ayah memberi contoh terbaik untuk saya adik beradik....membantu umi buat kerja rumah bersama sama.....bagusnya ayah

saya teringin menjadi seperti ayah....

Moga ayah umi selamat melakukan ibadah haji....
semoga Allah panjangkan umur umi ayah ...dan sentiasa mendapat rahmat dan redha dariNya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...