Friday, 19 November 2010

esok pagi tok mama tok abah sampai...

esok pagi famili mertua akan tiba di jepun...

mlm ni papa haikal bwk kereta ke osaka untuk jemput mama abah alin azam dan taufiq...
saya haikal dan yousuf duk rumah....

campak haikal masih berbekas...tapi demam dah ok, dan haikal nampak sihat...
yousuf belum menampakkan tanda campak
saya pula agak letih....
rumah masih belum terurus sepenuhnya....
tak sabar menanti ketibaan mama abah...tapi saya agak kecewa sebab tak sempat buat persedian rapi
actually ...nilah pertama kali rumah saya menerima tetamu,
dan pertama kali juga saya sebagai menantu menjadi tuan rumah...
kalau dulu, duduk dgn umi ...byk yg dibantu umi...bila ada tetamu dtg, dan juga bila keluarga mertua dtg...
jadi kali ini saya agak nervous dan gembira....
nervous sebab saya jenis gabra masak bila ada org especially mak mertua...dan byk lagi keadaan rumah yg tak terurus....
gewmbira sebab, bila hidup di perantaun ni...dpt tetamu dari malaysia especially keluarga rasa teruja, excited....
rasa mcm best sgt......

hari ni dah 39 hari berpantang...
esok 40 hari....cukuplah saya istiharkan diri saya berpantang 40 hari....
anak ketiga nanti insyaallah saya akan berpantang betul betul....kali ni blh dikatakan saya berpantang biasa biasa, tapi takla sampai fail.....
tapi setakat ni saya rasa sihat....moga allah pelihara kesihatan saya walaupun agak longgar saya berpantang kali ni...semua adalah kuasaNya.

yousuf pula dah gemuk....kuat melonjak....angkat tengkok selalu...suka duduk dlm keadaan meniarap....suka jeluak....suka tersenyum....dan suka merenung abg haikal

haikal pula dah besar, sayang adik...tapi sekrg kurus sikit gara gara demam campak...

itu saja

buat ayah umi tersayang...moga selamat pulang ke malaysia...moga mendapat haji yg diredhai di sisi allah.


Tuesday, 16 November 2010

Selamat hari raya haji

Selamat hari raya haji semua!

Semoga hari raya aidil adha kali.. ini, memberi rahmat kepada semua....

raya kali ni hampir tiada persedian atau sambutan...cuma saya bangun pagi , dan mandi sepuasnya sementara anak masih tido....rasa segar di pagi hari mengingatkan saya saat menyambut pagi raya di Mal;aysia.......

malam tadi nisa dan nad teman tido di rumah..haikal seronok sangat...dia ternanti nanti kak nisa dan kak nad datang rumah....
bila loceng berbunyi ja terus meloncat gi kat pintu ....
haikal kalau ada tetamu memang dia akan excited terlebih......

malam ni suami saya akan pulang ....rindunya!
Selamat hari raya aidil adha abang!

Monday, 15 November 2010

haikal dengan chicken pox

malam semalam wani dan ira teman tido malam...thanks sangat...pagi tadi ke klinik dekat rumah dengan nisa dan yasir....Dr sahkan haikal kena chicken pox....

demam haikal ok , masih blh dikawal ...cuma teruk juga bintik bintik naik...habis seluruh badan....hari ni haikal start menggaru,,,,,kalau saya tak perasan...dia akan garu sampai berdarah...aduh habisla parut nanti...dahla haikal suka garu kat bahagian muka...

tadi kak liza call...kata kak liza, tak blh makan ayam...takut gatal....so esok kena masak bubur air bubuh daging ka....hari ni dan semalam haikal duk makan ayam ja, tu betrtambah gatal kot...

malam ni nisa pulak teman tido...alhamdullilah, adik adik baik baik belaka....terima kasih sangat.
Yousuf dan haikal baik, Haikal walaupun demam tapi tak meragam macam kecik kecik dulu...cum asekarang saya risau Yousuf pula...kata Dr mungkin Yousuf pun akan kena lagi dua minggu....harap semuanya ok.

hari ni 36 hari saya berpantang....tak sabar nak habis....pantang kali ni saya sempoi sikit, moga allah pelihara kesihatan saya....hanya pada Nya sihat, sakit dan segalanya....

Saturday, 13 November 2010

bye bye papa

rupa rupanya demam haikal semalam bukan sekadar demam...tapi hari ini tumbuh byk biji biji kecil di seluruh badan, bintik yang ada air bisa...kalau campak ada air bisa ke...aermm kesian haikal...
dah la hari ni papa nak ke akita sampai hari rabu....ada conference....
kalau dulu papa ke mana sahaja haikal tak kisah....tak rasa nak ikut, asalkan ada dgn mama haikal akan tenang ja...
tapi sejak saya tinggalkan haikal dgn papa selama 9 hari ketika berada di hospital ..haikal sangat rapat dgn papa...tambah lagi sejak berpantang papa sepenuhnya hantar dan ambik haikal ke sekolah.....lebih akrab lagilah haikal dgn papa...

sejak semalam lagi saya dan suami dah bersembang sembang dgn haikal...cerita kat haikal yg papa nak pegi kerja jauh ...jadi nanti haikal duduk dgn mama....haikal ok ja....macam dia faham

tapi pagi tadi, masa papa nak pegi haikal nangis nangis nak ikut....bila saya tutup pintu...haikal merayu rayu kat saya....shahdu pulak rasa..

"mama! bukalah pintu ni...mama bukalah pintu...haikal nak ikut papa"
saya cuba memujuk tapi tak dilayan...haikal terus menangis....
saya pun buat tak kisah kat haikal...tinggalkan dia, haikal luahkan protes hati dgn baling topi helmet basikal dia kat lantai.....terkejut saya dgn peragai dia...

saya cuba alihkan fikiran dia dgn kereta polis haikal...pastu saya cakap nanti papa balik papa beli ambulans pulak....
kelakar haiakl terus stop nangis...pastu dalam teresak resak...dia cakap
"nanti haikal ada kereta polis satu....papa beli ambulans satu....bomba haikal tak dak lagi"
saya pun terus la layan dia bercerita pasal kereta kereta dia tu....ermmm haikal haikal...
adik yousuf baik ja atas katil....alhamdullilah

haikal main macam biasa kemudainnya....tiba tiba bunyi basikal, haikal lari ke tingkap dapur ...suruh saya buka tingkap dan dukung dia ...nak tgk kot kot papa kata haikal...saya cakap kat haikal bukan papa...mama tak leh dukung haikal, mama bariu bersalin....haikal buat muka macam frust

pastu loceng rumah berbunyi...haikal kalut kata papa papa....mama !papa balik dah....
rupa rupanya Cik Wan....papa tertinggal tiket ....jadi Cik Wan datang nak ambik...

pastu dah tghhari sikit bunyi loceng lagi...masa tu saya kat toilet....haikal lari ke pintu...papa ! papa!...mama papa!..bukak pintu ni sat mama....
saya kalut kat toilet...jap haikal....chooto matte! Chotto matte kudasai...menjerit saya dari toilet....mestilah bukan papa....tapi haikal berusaha nak bukak pintu tu sendiri, sebab dia ingat papa...
rupa rupanya...tuan rumah datang bagi satu plastik besar limau.....limau dari kebun dia...haikal frust sgt bila tgk org lain kat pintu...kesiannya haikal

tghhari sambil memasak...saya nak sapu lantai dapur sikit, saya tarik kerusi kecik haikal tu...berbunyila sikit....
masa tu haikal tgh tido ...mungkin tido tido ayam kot....tiba tiba haikal menjerit ha! papa!...sambil tgk ke arah dapur....dia ingatkan bunyi kerusi tu papa balik duduk kat kerusi meja makan kat dapur....aduh haikal ni....buat mama terharu la....

ni tak sampai satu hari lagi haikal dah jadi macam ni....semuanya papa....

saya berfikir sejenak..ada hikmahnya saya bersalin di jepun. .....papa terpaksa jaga haikal sepenuhnya selama saya di hospital....dan dalam masa berpantang juga...haikal hampir 100 % di jaga oleh papa....dalam tempoh itu, haikal dan papa amat rapat , walaupun papa selalu marah dia...tula kemesraan mereka....walaupun saya pening dgr haikal menagis bila papa marah marah dia(haikal ni memang byk perangai..hihi sebab tu kena marh selalu)...dan saya juga pening bila mereka bergurau kuat sgt...papa suka buli haikal kadang kadang sampai haikal menangis....kadang kadang depa bergurau sampai bising sangat....haikal duk gelak tak berenti.....segala pening saya tu akhirnya berbaloi,saya gembira dan shahdu sebab haikal rapat sgt dgn papa.....

hari ini saya dapat lihat ...haikal letih demam dan letih kerinduan....
sayang anak mama....

Friday, 12 November 2010

Haikal mengigau ka...?

Malam tadi pukul 130 pagi....tgh saya bangun menyusukan Yousuf, tiba tiba Haikal merengek rengek....panggil mama mama...dan nak peluk saya...".ish awat ni haikal....mama tgh susu adik ni...."
"Haikal nak duk atas riba mama...adik yousuf lari ..lari"...sambil cuba menepis Yousuf yang tgh duk menyusu atas riba....
"Ok jap, bagi adik hisap sikit lagi"
bila Yousuf dah diam ...saya letakkan Yousuf dan peluk Haikal...
Haikal peluk saya kuat kat leher...sejak ada adik ni tak pernah lagi dia buat perangai macam ni...
saya gerakkan suami suruh tengok tingkah laku haiakl ni...pelik sungguh...
langsung tak mau dgn papa...nak dengan mama....
pastu dah lama peluk, dia minta nak tido sebelah kiri saya, tempat adik Yousuf....
saya ikutkan saja, alihkan yousuf di sebelah kanan, biarkan papa pulak yg jaga Yousuf yg masih merengek , dah kenyang tapi merengek sikit sebelum betul betul lena...
Haikal pulak tak tido, mata dia terbuka ja tgk saya....bila nampak saya pusing atau nak sentuh adik dia akan tarik tgn saya kat dia.....alahai Haikal ...awat ni ...tiba tiba jadi macam ni, manja lain macam...akhirnya semua tido sampai ke pagi...

Bangun pagi pagi, haikal kalut cari papa pulak...masa tu papa pegi toilet..
"papa mana....papa mana...haikal nak papa"
sambil merengek rengek..macam nak nangis tapi tak nangis....pastu dah lama...terus nangis kuat..
saya cakap la...papa kat toilet...
terus berlari ke toilet sambil nangis cari papa....
papa keluar toilet terus minta dukung dan peluk papa....
tak mau pulak dgn mama...pelik betul

rupa rupanya hari ni Haikal demam sikit...
sekarang ni papa tgh bawak haikal gi klinik...
patutla berperangai pelik

tapi sekali sekala bila anak jadi manja macam tu
rasa best pulak, bila dia peluk kita dan harapkan kita beri sepenuh perhatian pada dia....rasa yg diri ini amat diperlukan....mama dan papa sayang haikal dan yousuf selalu....

Wajah Haikal masa 1 tahun 3 bulan kot...selalu demam time ni...badan kurus, mata berair....
Dulu haikal memang setiap bulan akan demam, dan setiap kali perubahan musim juga akan demam...bila haikal demam, papa pun mesti demam juga...
paling dasyat sekali bila kami sekeluarga terkena H1N1, ...menjadi seorang ibu perlu kuat mental dan fizikal...walau pun kita turut sakit, tapi kita juga perlu menjaga si kecil dan suami....tambah bila jauh diperantauan macam ni....kekuatan dan kesabaran amat amat lah penting....ingat lagi masa tu, kerana letih menjaga anak dan suami yg demam, saya jadi kebal dgn H1N1, hanya satu mlm saya rasa sakit...kemudian sakit tu macam tak dak kesan kat saya walaupun sakit...hihi...alhamdullilah....Kuasa Allah semuanya......Moga allah beri kesihatan pada suami dan anak anak saya, juga buat ayah umi abah mama dan adik beradik saya....moga semuanya sihat sihat dan sabar menempuh sakit yg datang sebagai ujian dan peringatan dariNya.

rindukan ayah umi mak bidan dan ayah tua di tanah suci mekah


terasa amat rindu pada ayah dan umi
moga selamatlah mereka...
ayah selalu hantar msg...tapi msg yg saya balas tak sampai....

malam ni saya rindu sgt kat ayah...
ayah tak pernah berkasar dgn saya....malah ayah juga tak pernah berkasar dgn umi dan kami adik beradik....
mungkin juga ayah tak pernah berkasar dengan sesiapa..


ayah seorang yg amat penyabar....
saya tak pernah mendengar satu keluhan dari mulut ayah dari saya kecik sampai sekarang...
ayah mendidik kami adik beradik dgn penuh kesabaran...
ayah tak pernah meninggi suara, berkata kasar, apatah lagi mengherdik...
tapi ayah merotan anak anak kalau buat silap...tapi ayah lakukan dgn penuh hikmah...langsung tak tercalar perasaan kami sebagaia anak....walaupun menangis ketika di rotan...


ayah seorang yang sgt suka memberi perangsang...ayah seorang pendengar setia...ayah selalu memberi jalan, memberi nasihat.....ayah memberi sebab kenapa tak blh buat sesuatu, jadi kamifaham kenapa tak blh lakukan....ayah tak kan tinggalkan anak anak nya dgn tanda tanya...ayah setia memberi jawapan...

masa kecik kecik...ayah selalu bercerita sebelum tido....ayah selalu bagi nasihat dalam cerita...
ayah selalu bermain dgn kami adik beradik...ayah meloncat sama bila kami menang...dan ayah bagi cadangan cara untuk menang bila kami kalah...


ayah selalu urutkan kaki saya....masa kecil ...kaki saya selalu sakit, kalau mandi air terjun, atau bersukan...malamnya mesti saya sakit kaki....ayah la yg setia urut kaki saya...kadang kadang, tgh tido...saya panggil ayah...ayah bangun tido dan urut kaki saya.....saya cuba membalas jasa ayah dulu dgn mengurut ayah juga bila ayah sakit kaki main badminton....tapi sekarang dah lama sgt saya tak urut ayah....
ayah tak pernah kata saya urut tak ok...ayah selalu kata saya pandai urut....jadi saya semakin bersemangat urut kaki ayah, dan setiap kali urut kaki ayah saya bayangkan saya berjaya lancarkan urat urat yg tersumbat....hasilnya saya lakukan dgn amat cemerlang...saya selalu cakap kat ayah dulu..."noli urut dgn hati, sebab tu ok"

Dulu juga saya selalu cabut uban ayah....saya suka cabut uban ayah....cabut pastu letak atas kain hitam atau songkok....bila dah selesai, dapat tgk byknya uban ayah....
tapi sekarang ayah dah tak minta cabut dah, sebab rambut ayah dah byk uban...hihi

ayah selalu memberi cara, ayah memberi sebab bila menghalang....ayah buat hati saya dan adik adik tenang.....

ayah sangat rajin membantu umi...ayah memberi contoh terbaik untuk saya adik beradik....membantu umi buat kerja rumah bersama sama.....bagusnya ayah

saya teringin menjadi seperti ayah....

Moga ayah umi selamat melakukan ibadah haji....
semoga Allah panjangkan umur umi ayah ...dan sentiasa mendapat rahmat dan redha dariNya.

ciri orang berputus asa

malas
tak kisah
lantahlah apa nak jadi
tido
diam
tak dak perasaan

:)

Moga saya tak tergolong dalam insan yg dah berputus asa...amin.

Wednesday, 10 November 2010

cinta bertasbih lagi....

Suami saya download ketika cinta bertasbih ...baru tgk episod satu....
dulu saya dah tgk movienya....memang best :)

Bertuturlah cinta
Mengucap satu nama
Seindah goresan sabdamu dalam kitabku
Cinta yang bertasbih
Mengutus Hati ini
Ku sandarkan hidup dan matiku padamu

Bisikkan doaku
Dalam butiran tasbih
Kupanjatkan pintaku padamu Maha Cinta
Sudah di ubun-ubun cinta mengusik resah
Tak bisa kupaksa walau hatiku menjerit

Ketika cinta bertasbih nadiku berdenyut merdu
Kembang kempis dadaku merangkai butir cinta
Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud syukur padamu atas segala cinta



saya suka sangat watak khairul azzam dan anna....
terdengar saja lagu ini terus fikiran saya berbunga riang shahdu dan berfikir...apakah saya mampu menjadi sebaik wanita .....

"Bisikkan doaku
Dalam butiran tasbih
Kupanjatkan pintaku padamu Maha
Cinta"

Saya rindukan bisikan doa dari hati saya yg betul betul ikhlas,
lagu ini buat saya rindu pada diri saya sendiri....moga Allah memberi rahmat pada saya, suami dan anak anak
semoga Allah terus menguatkan ikatan kasih sayang antara kita berdua, dan anak anak ...dari dunia sampai akhirat

Monday, 8 November 2010

Pagi yang sejuk

bangun pagi rasa sejuk ja...rupa rupanya hujan....
sedapja saya dan yousuf tido mlm tadi...yousuf pun tak nangis malam...dua hari yang lepas yousuf sedar malam dan nangis tak mau tido sampai pukul 4 pagi....alhamdullilah malam tadi dah ok, cuma bangun untuk menyusu saja...

dah byk mlm saya tak cukup tido, mlm tadi malam yg paling nyenyak sgt....alhamdullilah....
pagi pagi, haikal dan papa sibuk bersiap ke sekolah....haikal sekarang ni dah berbalut baju tebal, sarung tgn, dan topi kairu dia tu...kkalau hujan, tambah baju hujan satu lagi..dah sejuk sekarang...papa yg hantar haikal ke sekolah..
rindu nak hantar haikal ke sekolah pagi pagi mcm dulu...nanti bila mama habis pantang dan lama sikit blh la mama hantar haikal pulak.....

best sebenarnya hantar dan ambik haikal, blh hirup udara segar....sembang sembang atas basikal....tgk keretapi masa nak lintas jln ......dan yg best lagi mama mcm bersenamla kan...kayuh pegi dan balik dah 30 minit.....okla tu untuk senaman ringan di pagi hari....

thanks abang sebab sibuk hantar dan ambik haikal dah la sibuk study dan kerja lab lagi...

lps raya haji ni famili suami..abah, mama, taufiq, azam dan alin akan datang ke sini...
saya pening tgk rumah saya sekarang ni, agak tunggang langgang...mungkin saya dah blh kemas sikit sikit...kalau nak tunggu hbis pantang baru nak pulun kemas takut tak terlarat pulak,,,
buat yg ringan ringan ja dulukan.....

kat bwh ni vidio haikal yg saya ambil dulu masa 2 tahun 7 bulan kot....
lagu rain rain go away....bubuh vidio tu kat sini sempena hari yg hujan dan sejuk.hihi


video

Sunday, 7 November 2010

Bergaya bersama ZHJC




Bagi peminat peminat kain, rugi kalau tak singgah ke laman web ini http://zhjapanesecotton.blogspot.com/ ....ada macam macam jenis kain dari jepun yang cantik dan semestinya best(barang buatan Jepun selalunya tak menghampakan)....

Teringat semasa kecil, saya memang minat sangat corak corak kain cotton yang lembut dan ala ala Jepun...ummi pernah buatkan baju skirt dari kain cotton yang coraknya ala ala bunga sakura...cantik...

Fabrik Jepun bagi saya unik, tidak terlalu sarat...simple, sedap dipakai dan menenangkan....dan satu lagi yang saya perasan, bau kain buatan jepun...ada satu bau yang unik yang tak terdapat pada kain lain...hihi tak surela betul ke tak, atau mungkin persaan saya saja....

Dalam fikiran saya, balik Mlaysia nanti, nak cari kain jepun yang unik unik..untuk dibuat sarung bantal untuk letak kat sofa...untuk buat alas meja (potong saiz sederhana 4 segi ...letak atas meja yang ada cermin kat atas...so nanti bunga bunga atau corak kejepunan akan menghias meja makan dengan sangat unik...jgn tutup keseluruhan meja dgn kain, tu biasa sgt...hihi...tu memang ada dlm kepala saya)....dan juga...kain kain ni blh di potong 4 segi dan di framekan...samada nak campur campur corak atau sejenis ja pun ok....framekan dan letak di ruang tamu atau ruang makan, dan berikan sedikit pengcahayaan dari lampu yg dipasang dari bawah atau atas...sebijik macam hotel....memang akan terasa kejepunan rumah tu nanti....

Itulah antara idea dalam hati saya yg teringin nak dibuat bila balik malaysia nanti....kain kain jepun ni bukanlah terhad pada buat baju ja...byk lagi yg special yg boleh dibuat....keunikannya terselah kalau tahu mereka....harapnya impian saya tu boleh la dibuat nanti....

Jadi bagi sesiapa yg tak berada di Jepun dan terhad untuk mencari kain kain jepun yg pelbagai variasi, boleh la jengok laman web di atas....kepunyaan rakan blog saya MURNI.....

Monday, 1 November 2010

Ahmed Yousuf bin Amir Izzani


Alhamdullilah selamat melahirkan Ahmed Yousuf pada 11 Oktober lalu...awal 17 hari dari due...
masih tgh menulis cerita bersalin...panjang sgt sampai boring pulak menulis...masih tgh tulis lagi, takut lama lama nanti dah lupa pulak cerita bersalin tu... :)

Secara kasar, Yousuf dilahirkan dengan berat 2674g...haikal dulu 2670g ...lebih kurang jakan...
sakit bersalin yg agak cepat...start sakit pukul 6 ptg , sakit yg slow tapi gap 5 minit sekali...ke hospital pukul 7 mlm, bukaan dah 2cm...pukul 10 mlm melahirkan yousuf....contraction yg tidak sekuat haikal dulu ...tapi proses meneran tidaklah selicin haikal...haikal dulu teran , terus keluar macam licin sgt, kali ni saya dapat rasa sakitnya meneran walaupun kejap. Alhamdullilah tidak digunting tapi tetap kena jahit 2 jahit...dan kali ni saya rasa sakitnya jahit...dulu kena jahit juga tapi tak sakit langsung.....dan kali ni juga saya rasa sakitnya cek bukaan (masa 2cm tu)...agak serik untuk cek bukaan....hihi.

Alhamdullilah semuanya selamat, sekarang tgh berpantang...rasa sihat...harap berkekalan lah sihat ini.




video

Vidio Haikal tgh bagi air zam zam kat adik yousuf


video

tgh dodoikan adik ....memang selalu minta riba adik, tapi kalau adik kentut ja terus bagi kat mama...pastu akan cek seluar dia takut kena taik adik....geli dia kata...tau pun geli...kalau dulu duk berak dalam seluar tak geli pun....


video

Alfatihah yg tak lancar lancar lagi...mama cakap kat haikal...haikal dah jadi abang...kalau tak tau baca alfatihah nak sembahyang macammana dgn adik....tgh berusaha lagi nak hafal....gambatte haikal....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...