Friday 12 November 2010

Haikal mengigau ka...?

Malam tadi pukul 130 pagi....tgh saya bangun menyusukan Yousuf, tiba tiba Haikal merengek rengek....panggil mama mama...dan nak peluk saya...".ish awat ni haikal....mama tgh susu adik ni...."
"Haikal nak duk atas riba mama...adik yousuf lari ..lari"...sambil cuba menepis Yousuf yang tgh duk menyusu atas riba....
"Ok jap, bagi adik hisap sikit lagi"
bila Yousuf dah diam ...saya letakkan Yousuf dan peluk Haikal...
Haikal peluk saya kuat kat leher...sejak ada adik ni tak pernah lagi dia buat perangai macam ni...
saya gerakkan suami suruh tengok tingkah laku haiakl ni...pelik sungguh...
langsung tak mau dgn papa...nak dengan mama....
pastu dah lama peluk, dia minta nak tido sebelah kiri saya, tempat adik Yousuf....
saya ikutkan saja, alihkan yousuf di sebelah kanan, biarkan papa pulak yg jaga Yousuf yg masih merengek , dah kenyang tapi merengek sikit sebelum betul betul lena...
Haikal pulak tak tido, mata dia terbuka ja tgk saya....bila nampak saya pusing atau nak sentuh adik dia akan tarik tgn saya kat dia.....alahai Haikal ...awat ni ...tiba tiba jadi macam ni, manja lain macam...akhirnya semua tido sampai ke pagi...

Bangun pagi pagi, haikal kalut cari papa pulak...masa tu papa pegi toilet..
"papa mana....papa mana...haikal nak papa"
sambil merengek rengek..macam nak nangis tapi tak nangis....pastu dah lama...terus nangis kuat..
saya cakap la...papa kat toilet...
terus berlari ke toilet sambil nangis cari papa....
papa keluar toilet terus minta dukung dan peluk papa....
tak mau pulak dgn mama...pelik betul

rupa rupanya hari ni Haikal demam sikit...
sekarang ni papa tgh bawak haikal gi klinik...
patutla berperangai pelik

tapi sekali sekala bila anak jadi manja macam tu
rasa best pulak, bila dia peluk kita dan harapkan kita beri sepenuh perhatian pada dia....rasa yg diri ini amat diperlukan....mama dan papa sayang haikal dan yousuf selalu....

Wajah Haikal masa 1 tahun 3 bulan kot...selalu demam time ni...badan kurus, mata berair....
Dulu haikal memang setiap bulan akan demam, dan setiap kali perubahan musim juga akan demam...bila haikal demam, papa pun mesti demam juga...
paling dasyat sekali bila kami sekeluarga terkena H1N1, ...menjadi seorang ibu perlu kuat mental dan fizikal...walau pun kita turut sakit, tapi kita juga perlu menjaga si kecil dan suami....tambah bila jauh diperantauan macam ni....kekuatan dan kesabaran amat amat lah penting....ingat lagi masa tu, kerana letih menjaga anak dan suami yg demam, saya jadi kebal dgn H1N1, hanya satu mlm saya rasa sakit...kemudian sakit tu macam tak dak kesan kat saya walaupun sakit...hihi...alhamdullilah....Kuasa Allah semuanya......Moga allah beri kesihatan pada suami dan anak anak saya, juga buat ayah umi abah mama dan adik beradik saya....moga semuanya sihat sihat dan sabar menempuh sakit yg datang sebagai ujian dan peringatan dariNya.

2 comments:

Ina said...

moga haikal cepat sembuh ye. sejuk2 ni senang dapat sakit. keep warm semua ye. tapi kat msia ni pun sesekali demam selsema juga. batuk la sakit tekak la hihi. hmm dah lama xkomen kt blog norlin ni. apa2pun moga sihat2 norlin sekeluarga. bestnya ada baby kecik. haikal pun dh ada kawan bermain :)

norlin said...

bestnya ina dah kat malaysia!....mkn puas puas tau...noli ingat mkanan ja...hihi
terima kasih ina....haikal mungkin kena campak kot....tapi tak pasti lagi..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...