Saturday, 30 July 2011

lompat tikam dan seri muka

pertama kali buat kuih lompat tikam...sensei papa dan sone datang rumah....buat nasi ayam dan lompat tikam ni ...lain kali akan buat lagi lompat tikam sebab suami suka


kuih seri muka, tapi atas dia keras sikit....kalau boleh kena bagi lembik sikit baru sedap....cuba lagi lain kali


Wednesday, 27 July 2011

hati sentiasa teringatkan adik

sejak seminggu dua ni...hati saya sentiasa teringatkan adik saya Najiy (J), adik no 3....nak tido malam, fikiran saya akan tertanya tanya, ok ka J hari ni...stress ka dia.....bolehka dia bertahan....

adik saya najiy sekarang bertugas di Hospital Temerloh Pahang, ....saya baca post di FB nya, tentang tekanan dia bergelar HO....saya call Nazli adik saya no 2 yang memang sentiasa ikuti perkembangan najiy melalui telifon....kata Nazli, Najiy ada cabaran besar sekarang ....bergelut dengan dunia HO, dengan ilmu yang masih belum mantap sepenuhnya, tekanan dari MO dan juga staff staff hospital yang lain....kemampuan berbahasa english....oh! memang saya agak rungsing dan kasihan ...

saya cuba call najiy tak dapat....dan akhirnya dapat juga bercakap dengan Najiy....
nampak tenang, tapi saya tahu adik saya sedang dalam keadaan digasak dengan tekanan.....mungkin memang begitu untuk menjadi seorang Doktor yang bagus.....kata adik saya, yang menjadi tekanan nya sekarang adalah level ilmu ....ilmu yang ada tidak cukup, dan setiap hari banyak benda yang tidak dapat dijawab dan dilakukan dengan tepat.... seawal 6 pagi sudah tercegat di wad, dan pulang lewat malam....masa yang suntuk tak sempat untuk mentelaah bagi mencukupi ilmu yang kurang ....ohhhh kasihan najiy....
saya tahu letih fizikal dan mental tidak mengapa bagi najiy, tapi yang menekankannya adalah ilmu yang ada tak cukup.....moga Allah bantu adik saya....

mendengar luahan najiy, saya hanya mampu beri semangat pada dia....saya tahu walaupun dia meluahkan dengan tenang, tapi gelora dalam hati dia terasa samapi ke dadda saya....saya cakap kat najiy...J, takpa nanti kakak doa lepas solat tiap tiap hari biar Allah tolong J....itu saja yg saya mampu....

saya tahu orang pertama yang risaukan najiy selain ayah umi adalah nazli...sebab dia tahu keadaan sebenar dunia hospital...dan kedua adalah saya, kakak yang sentiasa amat rapat hati dengan dia dari kecik sampai besar....

kakak doakan J dipermudahkan segalanya....itulah cabaran, bukan senang untuk senang....selamat berjuang adikku....


Wednesday, 20 July 2011

haikal sakit perut

haikal mengadu sakit perut lepas lunch tadi....
saya sapukan minyak ...haikal diam ja...pastu haikal minta saya terus urut perut dia...sakit sangat haikal kata....
yousuff pulak, nampak mama urut perut abang ....dia pun sibuk nak urut jugak...tepuk tepuk perut abang....
pastu haikal cakap tak payah gosok dah....haikal nak tido ja mama
senang pulak nak tido...kalau tak bukan main susah lagi nak suruh tido...

masa haikal duk sakit perut, haikal minta saya call papa...suruh bagitau papa haikal sakit perut....hihi haikal haikal...manjala pulak...

hari ni klinik yoshida tutup..esok kita gi klinik ok...

selamat sihat haikal....juga selamat sihat yousuff dari batuk....dua dua sedang lena tido...abang haikal tido dalam bilik, yousuff tido kat ruang tamu....sengaja asingkan supaya tak menggangu antara satu sama lain...selalu haikal kalau sedar adik dia pun sedar jugak....sebab masing masing tak sihat hari ni, bagi depa tido tanpa gangguan...cuaca pun redup elok...tidolah lena lena...

Tuesday, 19 July 2011

yousuff batuk

kasihan anak mama batuk....sekarang dah lena...mama ambik kesempatan lepas subuh ni tulis blog..
tadi papa yang ambilkan selimut dan selimutkan yousuff......mama ingatkan yousuff panas sebab kepala berpeluh, tapi sebba batuk, mungkin tandanya sejuk dalam....papa yang selimutkan yousuff...arigato papa....papa memang kadang kadang pamerkan kasih sayang dengan romantik (pada mata hati mama)

bila tulis pasal selimut ni....saya teringat ila....adik ipar saya yang no 4.....dulu masa abah sakit dan akan menjalani pembedahan jantung, saya turut sama menemani di hospital...tak silap saya hospital swasta di Damansara kot rasanya....masa tu saya sedang buat master di LGM , so tak la jauh mana LGM dengan hospital tu....masa tu saya baru bertunang tak kawin lagi.....suami saya ketika itu berada di jepun....setelah minta kebenaran ayah umi, saya turut serta berkampung di hospital untuk temani abah operation....ramai famili abah yang datang....
malam tu kami sedang tido ramai ramai atas lantai....ada bantal selimut, (bilik pesakit tu besar, mcm hotel...so boleh tido dalam bilik tu )...saya kurang lena....tiba tiba saya lihat ila adik ipar saya bangun, mungkin dia juga tak lena....saya lihat dia tarik selimut dan betulkan selimut Cik (kakak abah), selimut alin...ila pastikan selimut tutup elok elok sampai kaki.....wah dalam hati saya, romantiknya!....tulah tanggapan saya.....dan bila dah berkahwin dengan suami saya, suami saya juga begitu.... :) .......

romantik?..
ermmmm mungkin saya kurang romantik atau kurang tunjukkan romantik...atau memang tak romantik...haha entahla...saya sentiasa belajar menjadi romantik.....walaupun org kata romantik tu datang sendiri, tapi tak salah rasanya memupuk sikap romantik hasil dari pemerhatian .......

dalam hidup saya, saat saat romantik yang saya ingat adalah..... (tak termasuk romantik suami yang lain, tak mau cerita di sini...nak simpan dulu :))

ayah....
ayah kalau umi terluka jari, terjatuh terluka kaki...walaupun luka tu amatlah sikit...tapi ayah akan kalut ambik ubat dan sapu.....saya perasan sikap ayah yang amat caring kalau umi luka lepas kelahiran nabilah adik bongsu saya.......tu bagi saya romantik...ayah memang cepat cepat ambik ubat sapu luka umi...hihi...anak anak tengok ja...mesti dalam hati masing masing...laa ayah ni luka skit ja pun ......hihi ayah ayah...ayah kebanggaan kami adik beradik....banyak cerita tentang ayah yang akan sentiasa kekal dalam hati kami ....dan akan diceritakan pada anak cucu kelak....ayah hampir sempurna atau mungkin sempurna sebagai ayah....

mak bide....nenek saya yang semakin dimakan usia, walaupun bukan lah terlalu tua, namun atas keringat memerah tenaga, nampak sedikit tua berbanding usia........romantik mak bide pada saya...bila mak bide mencium hidung .....hihi, masih dalam ingatan....kalau nak pulang ke pulau pinang dari kampung, mak bide akan minta untuk mencium hidung saya.....noli sayang mak...sejak kahwin rasanya baru sekali mak bide cium hidung saya, lebih tumpuan pada cicit pula...:)

umi....wah umi ...ermmmmmmm.....mungkin susah sikit saya nak cari di mana romantiknya umi....umi susah sikit nak tunjukkan....dengan umi, saya adik beradik kurang mengggunakan bahasa badan.....tapi kami menggunakan bahasa hati yang amat kuat....saya tahu apa yang umi rasa walaupun umi tak cakap, dan umi tahu apa yang saya rasa walaupun saya diam....tulah ajaibnya umi.......umi tahu saya sedih walaupun saya tgh gelak.....umi tahu saya happy walaupun saya terkalut kalut dan terkejar kejar.....semuanya umi tahu, walaupun tak diceritakan.......tulah romantiknya umi...

mungkin secara keseluruhannya keluarga saya kurang tunjukkan romantik...walaupun kasih cinta dan sayang amat kuat ........sebab tula saya pun kurang kot bab bab romantik ni.....tapi say arasa saya semakin romantik sejak ada anak ...naluri seorang ibu tu telah melembutkan hati saya.....haha...entahla....

oklah setakat ni dulu......

Monday, 18 July 2011

ikan mati...

semalam pegi mandi sungai...dapat tangkap beberapa ekor anak ikan....semangat nak bela ikan....tapi pagi ni semuanya mati....sayangnya...kalau dibiarkan hidup dalam sungai tu pun takpa...
betulla kata awe, ikan sungai air terjun ni perlukan oksigen....bukan macam sungai biasa.....
sedihhhhh sangat.....malam tadi semuanya masih cergas...ada ikan yang jenis bersih cermin bersih batu tu...dan 4 ekor ikan biasa....semuanya kecik kecik lagi......
ermmmmm.....inallilah.

Friday, 15 July 2011

ramadhan ...harapnya cukuplah susu untuk yousuff

kalau ikutkan masa puasa sunat hari tu macam ok ja susu untuk yousuff, cuma bila dah petang sikit nampak macam yousuff minum susu tak puas sikit....untuk ramadhan ni, harap harap okalh....tempoh 30 hari penyusuan tu harap harap tak ada masalahla dengan keperluan susu....


Yousuff memang dah makan nasi pagi dan petang tapi yousuff tetap menyusu badan dengan kerap....saya pula memang tak ambik apa apa makanan tambahan untuk menyusu, tapi saya ni jenis yang lalu makan dan memang makan cukup,,,dan minum susu...harap okla...ermmm mungkin kena makan buah kurma kot, bagi berzat sikit susu dalam bulan ramadhan ni...(kurma memang bagus bila bila punkan... :)

rasanya saya kena cari juiga di internet apa apa petua atau panduan pemakanan dalam bulan ramadhan untuk penyusuan badan....

Untuk Yousuff, mama harap susu mama tak terjejas malah mama berdoa dan berharap agar berkat bulan ramadhan jadikan susu mama lebih berzat dan berkat untuk yousuff....selamat menapak anakku...sejak 3 hari lepas Yousuff dah mula menapak tanpa pegang apa apa....6 langkah catatan terbanyak....tak sabar nak tunggu yousuff melangkah laju...go yousuff go!

Wednesday, 13 July 2011

cara haikal hafal surah pendek...

emi teman saya bertanyakan macammana cara saya mengajar haikal menghafal surah....jadi saya tulis la satu entry ,mungkin boleh berkongsi dengan orang lain juga....(saya tak pandai nak tulis biar jelas,tapi saya tulis ikut cara saya yang betul betul saya buat...kalau ayat terbelit belit tu,sori tau)

ada banyak cara mengajar anak menghafal...yang pernah saya baca dari blog darwishdarwisya...tu popular tu, adik darwisya yang bijak menghafal byk surah.....saya diperkenalkan blog tu oleh murni....dari situ saya mendapat semangat dan berasa sangat teruja tengok anak kecik boleh hafal surah.....dalam blog tu lengkap diajar cara untuk ibu bapa mengajar anaknya menghafal...tapi tak semudah tu nak diajarkan pada haikal....pada masa tu haikal berumur sekitar 2 tahun...sudah boleh membaca alif ba ta secara lagu..tapi tak kenal sepenuhnya huruf lagi...

saya berusaha ajar haikal baca doa makan, tapi haikal tak mahu baca....cuma dia dengar ja....sehinggalah suatu hari saya tontonkan haikal vidio anak anak murni baca doa makan (ada di blognya...dulu saya dah masukkan linknya, kena ambik masa nak cari kat mana vidio tu...tapi ada dalam blog murni)....tulah benda yang pada saya paling penting yang berjaya bawa haikal untuk mahu membaca doa dan seterusnya menghafal....seminggu lepas tu haikal berjaya hafal doa makan dengan lancar.....

seterusnya al fatihah.....saya baca, haikal dengar.....dan diulang ulang bersama...
saya masih ingat lagi...masa tu saya menghantar dan ambik haikal dari sekolah...jadi saya bacakan alfatihah masa sedang kayuh basikal....haikal akan ikut satu satu ayat....baca ja....bila dah beberapa kali ulang,nanti dia akan ingat.....

pada saya mencari masa tumpuan adalah penting...macam haikal...masa tumpuan yang paling tinggi adalah ketika naik basikal,berjalan jalan, bermain dan makan......dan tak boleh terlalu kerap,kena ikut rentak dia supaya dia tak bosan dan terus tak suka....

cara saya membaca pula...adalah sebut satu satu dan jelas...saya terpengaruh dengan bacaan adik Sarah (dalam cerita ketika cinta bertasbih...)....adik sarah tu baca ayat ayat sebutir sebutir...hihi ....saya baca sebutir sebutir macam tu la kat haikal....haikal macam senang terimaja...jadi saya teruskan la baca macam tu...

selalunya,kalau surah tu pendek...saya bacakan dulu semuanya dalam 3 kali macam tu....satu satu jelas jelas sambil bermain...lepas tu, baca satu ayat satu ayat sambil haikal ikut....kemudian saya baca kepala ayat dan biarkan haikal sambung ayat seterusnya...contohnya
"haikal,mama baca dulu ...lepas tu haikal sambung tau....ker haikal nak baca dulu (tanya dia untuk dia rasa dia penting)...."
selalunya haikal akan kata mama baca dulu...contohnya..
"alam tarakai.......(saya akan diam,dan biarkan haikal sambung)"....
"papa alarabbuka....(haikal akan baca)"....selalunya dia akan habiskan ayat..tapi kalau dia tak ingat...saya akan sambung pulak....
kiranya, bersama sama sambung sambung ayat tu....saya rasa cara ni macam cepat sikit bagi haikal ingat....

dan lagi....untuk menambahkan minat haikal....saya buat macam ni
sama sama membaca,seolah olah saya juga sedang menghafal surah tu....
contoh ayat saya..

"haikal, jom baca ayat ni jap....mama pun nak bagi ingat ni"
sambil membaca...kadang kadang haikal terus ikut...ada masanya dia tak ikut,asyik main....jadi bila dia tak ikut...saya pun akan cakap macam ni
" (baca ayat...tiba tiba stop)....ermmm apa haikal lagi...mama tak ingatla (sambil buat reaksi muka yang betul betul tak ingat"....seolah olah saya lupa apa ayat atau sambungan ayat seterusnya....
terkejut juga saya masa pertama kali buat macam tu....haikal akan terus menyambung ayat yg dia ingat....maknanya walaupun dia tak mahu baca tapi fikiran dia dengar apa yang kita tengah baca.....bila buat macam tu ...saya rasa,mungkin haikal akan rasa seronok dan rasa yang dia dah berjaya tolong saya ingatkan ayat yang saya lupa....dan ni akan jadikan dia yakin dan seronok untuk terus hafal lagi....
bila dia dah berjaya tolong ingatkan saya ...saya akan berikan pujian...
"nasib baik haikal ingat ayat tu,mama lupakan....apa la mama ni....kena baca lagi ni"
saya pun ulang lagi ayat tu...time ni akan nampak haikal mendengar sambil check ayat yg saya baca tu betul atau salah.....hihi tula caranya yg saya lakukan supaya haikal lebih ambik berat ....

seterusnya...saya perasan, haikal suka bertanya apa maksud ayat yg saya baca....sejak itu saya mula membaca bersama maksud ayat yg dibaca...yg saya perasan,lebih menarik maksud surah tu (menarik pada pandangan kanak kanak)...lebih cepat dihafal.....rasanya surah surah pendek ni, maksud dia jelas dan senang nak cerita....jadi kalau kita dapat cerita dengan menarik lagi senang anak anak hafal...sebab semasa depa hafal, depa akan dapat bayangkan sekali maksudnya.....tapi part ni tak larat nak layanla sikit, sebab nanti akan ditanya macam macam soalan yang tak terjawab....hihi...budak budak memang macam tu,pening para ibu..hihi

dan juga sebelum sebelum ni ..saya selalu mengumpan makanan pada haikal, jika dia dapat duduk diam dan habiskan surah yg dihal, selalunya sesi mengumpan ni bila dia dah berjaya hafal surah tu 60%....selalu saya umpan ais krim, yakut, jus atau coklat....
"ok haikal cuba baca surah ni....pastu kalau dah habis haikal boleh makan ais krim ni...cepat cepat baca , nanti ais krim ni cair"...tula antara contoh ayat saya...hihi....ni memang kena pandai mengumpanla....

dan lagi...selalunya lepas haikal dah hampir ingat surah tu, saya akan tontonkan haikal vidio vidio di youtube...bacaan bacaan surah yg sama oleh anak anak lain....tak semestinya vidio bacaan yang bagus bagus....bacaan yang tak lengkap, bacaan yang salah, bacaan yang comot comot (budak kecik baca sambil pelat, sambil nangis nangis, main main, ...hihi kira comot comotla tu)....yang menariknya...haikal lebih memberi respon positif pada vidio vidio yang comot comot ni....sebab dari vidio yg comot comot nila haikal akan bersuara..."eh salah la dia baca..",...."kenapa dia baca macam tu...macam nila kan mama(baca ayat yg betul)"......"hai apa la adik tu, pakai songkok macam tu (sambil gelak)"......lagi banyak ragam dalam vidio yang dilihat, lagi banyak ingatan pada surah yg dihafal.....namun begitu saya tontonkan juga vidio anak anak yang baca elok....yang ni haikal tak banyak cakap, dia diam ja tengok.....masa ni saya la pulak yang bercakap.."dia baca bagusla haikalkan, haikal besar sikit lagi bolehla baca macam tu"...haikal angguk ja...atau dia membebel panjang akal macam macam..hihi....bagi saya untuk haikal ...menonton vidio bacaan anak anak lain elok selepas haikal dah berjaya hafal,kalau dipertontonkan sebelum hafal,dia macam kurang memberi kesan positif sikit..

apa lagi ya...panjang lebar dah ni.....
ermmmm....dah cerah dah ni....saya tulis entry ni lepas solat subuh, sekarang dah pukul 530, dah cerah.....oklah setakat tu dulu....
semoga entry ni memberi maklumat pada sesiapa yang membaca....tapi setiap anak berbeza dan ada cara masing masing, dan juga munngkin sekarang bukan masanya untuk anak itu hafal lagi....rasanya mungkin boleh diberi pendedahan, tapi jangan memaksa....ikut ja rentak anak tu macammana dulu kot.....cuba cuba....

ermmm....malu juga saya bila baca balik entry ni, saya tak la pandai pun bab bab agama ni,,,cuma itu apa yang saya buat ja...insyaAllah mana tahu gaya anak kita sama,mungkin cara cara tu boleh jadi panduan....dan ada juga rasa (takpa ka letak vidio anak menghafal dalam youtube, facebook atau blog)....orang tak kata apa ka nanti).....hihi seikhlas hati ada juga rasa takut org kata apa....tapi bila saya ingat balik tulisan kak lina (ibu pada darwisya)....mungkin dengan berkongsi vidio anak membaca, boleh memberi perangsang pada orang lain, dan menunjukkan pada oarang bukan islam yang anak anak islam mahu dan boleh menghafal al quran...saya pun tak reti nak kupas pasal tu...tapi macamtula pendapat kaklina....saya setuju dengan pendapat dia....so saya dengan senang hati kongsikan saja vidio anak anak saya....moga haikal dan yousuff panjang umur, andai Allah sayangkan mereka dan memanggil awal....sekurang kurangnya ada sesuatu untuk ditinggalkan sebagai tatapan semua....moga Allah panjangkan umur saya,umur suami,umur ayah umi mama abah,adik adik saya,keluarga saya,guru guru saya dan teman teman...amin.

Monday, 11 July 2011

aircrash investigation

saya memang suka tengok aircrash investigation....masa papa haikal gi norway seminggu...malam malam bila anak anak dah tido saya duk layan tengok air crash jer....tak boring sikit pun....

sekarang yousuff tgh tido...saya duklipat kain...sambil tengok ni...macam menarik episod ni...

radio ikim

dalam minggu ni radio ikim terpasang ja...best pulak rasa...banyak nasihat dan ilmu yang berguna...lagu nasyid pun best best....
walaupun jauh di bumi nihon ni...dapat juga dengar radio malaysia....tula kehebatan teknologi....alhamdullilah.....30 tahun akan datang apa pulakla kecanggihan teknologi yang bakal kita nikmati....

malam tadi saya dah pindahkan haikal ke surah baru...setelah surah Al Qaariah berjaya haikal hafal,namun begitu ada kepala kepala ayat dalam surah Al Qaariah yang haikal tetukar...mungkin sikit masa lagi ayat ayat tu dah sebati , mungkin haikal tak tertukar dah.....

surah baru...At - Takaathur....nampak macam senang sikit haikal ikut saya baca surah ni....
..saya ajarkan surah ketika haikal bermain, sebab masa dia bermain daya tumpuan dia tinggi....tapi tak boleh nak lama lama..nanti terus dia tak fokus..baca dua kali pun dah cukup dah sehari...walaupun haikal boleh menghafal surah surah pendek tapi membaca mengeja alif ba ta , haikal macam tak minat...mungkin lepas ni saya kena tontonkan vidio anak anak baca ikrak, baru haikal ada minat kot...baru teringat murni rakan blog saya ada masukkan vidio anaknya baca ikrak....mungkin ok kot vidio tu....cari sat lagi la....

teringat saya,haikal mula mahu menghafal ayat bila tengok vidio anak murni baca doa makan...tulah penarik utama haikal menghafal doa dan seterusnya surah pendek....langkah pertamatu penting....dah dapat langkah tu ,kena konsisten ja untuk langkah seterusnya...saya nak ucapkan terima kasih sekali lagi kat murni sebab masukkan vidio tu...tulah first step haikal suka nak menghafal...sebab vidio tu bukan sekadar bacaan doa mkn tapi berserta komunikasi ibu(murni) dan anak anak..ada gelak tawa....tu yg menyebabkan haikal tertarik.....berbanding banyak lagi vidio org lain di youtube yang membaca doa makan dengan lebih tertib dan jelas, tapi untuk haikal...dia kurang memberi kesan pada jiwa anak anak (haikal).....

mungkin lain anak lain caranya...yousuff nanti macammanala pulak.....kita tunggu dan lihat ok....tak pa tak hafal sekarang pun...mama ikut ja rentak anak anak mama ni....yang penting sihat, cergas dan happy....terus membesar, terus berkembang akal fikiran....jadi anak yang baik....baik tu luas maksudnya......moga seimbang perilaku, amal, dan minda.......moga kita terus bahagia, saling kasih mengasihi.....sayang haikal dan yousuff.....hero hero mama yg macam macam ragam tapi menghiburkan....

Sunday, 10 July 2011

ramadhan bakal tiba

lebih kurang 20 hari lagi ramadhan bakal tiba...
tahun ni saya agak ternanti nantikan ramadhan....

seingat saya ramadhan yang paling memberi kesan pada saya dan saya berjaya memenuhi ramdhan sepenuh jiwa adalah pada ramadhan semasa di matrikulasi Melaka....

moga ramadhan kali ni , saya mampu menjiwaiinya sepenuh hati...moga saya diberi rasa dan diberi kesungguhan untuk menggunakan ramadhan kali ini sebagai masa yang sesuai membentuk diri menjadi manusia yang beriman.

minggu lepas saya ikuti usrah ...di sini aktiviti usrah diadakan setiap hari sabtu ...usrah untuk orang perempuan sahaja....mbak nurul dan sister nagla yang selalu mengisi usrah di sini....minggu lepas membicarakan soal persedian menyambut ramadhan......mbak nurul minta saya bercakap memberi pendapat tentang ramadhan.....sebenarnya sudah beberapa kali sebelum ni mbaknurul mengajukan saya untuk bercakap memberi pendapat, tapi saya tak tahu nak cakap apa dan lidah saya macam kelu ja.....tapi kali ni sebab dah selalu sgt mbak nurul ajukan pada saya...saya pun paksakan diri bercakap....Ya Allah betapa kelunya lidah saya nak bercakap hal agama....terbelit, tak tahu nak cakap apa, macam ntah apan a apa saya cakap...saya langsung tak ada idea....saya cakap sikit ja.....ermmm nampak sangat saya kurang ambik tahu dan kurang ilmu tentang agama..nak cakap pun tak boleh (walhal saya boleh bercakap di depan orang, tapi sebab tak ada ilmu, lidah jadi kelu...dasyat).............

moga Allah dekatkan orang orang yang baik, dekatkan diri saya dengan usrah....agar jiwa saya terdidik, mencontohi yang baik.....walaupun saya kelu untuk memberi pandangan, sekurang kurangnya apa yang saya dengar di usrah memberi tarikan untuk saya terus melawan rasa malas dan menjadikan saya mahu sentiasa dekat dengan pencipta....moga ramadhan kali ini taksia sia...moga panjangkan umur saya hingga ramadhan ini...

untuk adikku Muhammad Najiy....hari ni hari pertama bertugas sebagai Dr....kakak doakan J cekal...kakak yakin J boleh buat...kakak doakan J sentiasa jadi lebih baik dari sebelumnya....walaupun J nampak brutal, tapi kakak tahu..hati J lembut.....moga tak putus asa ....selamat bertugas di Kuantan....jangan malu bertanya dann belajar walaupun dah bergelar Dr....kakak tahu J boleh!......jadikan ramadhan kali ni mendidik jiwa sabar dan sentiasa mahu mendekatkan diri padaNya.....kakak bagi senyuman kat J ni...kalau duk dekat kakak tepuk bahu J...tapi duk jauh,kakak bagi jiwa kakkak sikit kat J.....hahaha....kakak pun terasa gementar hari first J ni....fuh semoga terus kuat...kalau tak tahu apa apa, tanyala abang nuh..berbakti pada insan Dr Najiy....time to work hard!

Thursday, 7 July 2011

Doa dhuha

“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu “. ” Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. ,Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh”




saya baca di sini ...http://nursyirah.wordpress.com/2008/04/17/solat-dhuha-doa-dan-cara-melaksanakan/

Wednesday, 6 July 2011

bilik air tersumabt, singki tersumabt...aduih lecehnya....

harap harap dapat lancarla balik saluran air ni...tersumbat....
entahla pelik betul...selama duk jepun ni, rumah rumah lain tak pernah la tersumbat...tapi rumah ni dari mula mul aduduk lagi asyik tersumbat ja....kali ni paling teruk....
pagi tadi tuan rumah mai tengok....tunggu nanti dia nak buat macammana....samada kena pangiil org repair atau macammana tak tau la....nak masak pun tak best kalau singki asyik bertakung...nak mandi pun tak selesa, mandi lama sikit air bertakung......tak best tak best
moga Allah permudahkan urusan saluran air tersumbat ni....amin

Tuesday, 5 July 2011

surah Al -Qaariah

hari ni hujan...tadi saya dan yousuff dah berjalan keluar nak gi beli pisang...saya ingatkan just mendung tapi baru nak keluar dari simpang rumah, hujan pun turun....cepat cepat patah balik...

ok ni nak berkongsi maksud surah Al Oariaah...haikal dah hafal sampai ayat ke lima....gambatte haikal!

1. Hari yang menggemparkan!
2.Apa dia hari yang menggemparkan itu?
3.Dan apa jalannnya engkau dapat mengetahuai kedasyatan hari yang menggemparkan itu?
. (Hari itu adalah hari kiamat) hari manusia menjadi seperti kalkatu yang terbang berkeliaran.
5. Dan gunung ganang menjadi seperti bulu yang dibusar berterbangan.
6.Setelah berlaku demikian,maka (manusia akan diberikan tempatnya menurut amal masing masing);adapun orang yang berat timbangan amal baiknya.
7. Maka ia berada dalam kehidupan yang senang lenang.
8. Sebaliknya orang yang ringan amal baiknya-
9 Maka tempat kembalinya ialah "Haawiyah"
10 Dan apa jalanya engkau dapat mengetahui apa dia "Haawiyah "itu?
11 (Haawiyah ialah ) api yang panas membakar.

surah ni pun menarik bila dibaca dan bercerita dengan haikal....haikal menunjukkan minat...tanya itu ini...di samping tu juga...saya pun turut sama menghafal surah ni, sebab mama pun tak ingat betul betul surah ni...terima kasih haikal ...kita sama sama hafal ok...hihi tapi mama dah ingat dah sekarang ni, haikal tak ingat lagi...kiranya mama menangla... :)

Sunday, 3 July 2011

hari yang panas tapi sedikit mendung

hari ni rasa selesa...tak panas sangat...
suami saya dah pulang sabtu lepas...
haikal dan yousuff seronok sangat la bila tido malam papa ada...bangun pagi nampak papa....

hari ni saya nak operasi menyental tilam....entahla tahun lepas masa musim panas juga, tilam saya jadi bertahi lalat....kali ni pun jadi juga....jenuh saya tiap tiap hari jemur tilam tak bagi lembap...nak kata haikal kencing tak kencing....tapi tilam akan jadi lembabkat bahagian bawah, so memang kena jemur tiap tiap hari...masa musim sejuk ok ja......saya tengah mencari dalam internet ni cara nak hilangkan tahi lalat....sayang ja tilam ni....

saya pun dah check setiap penjuru dinding, takut tumbuh kulat,...macam tahi lalat juga...selalu musim musim panas ni la benda tu ada kat dinding....alhamdullilah saya dapat benteras kulat tu awal awal...ada bahagian dinding yang dah nak jadi, saya tonyoh awal awal...insyaAllah selamat kot dinding rumah saya ni...rasanya seminggu sekali kena check, sebab kulat ni sekejap ja boleh naik,.....

saya ada tengok rancangan jepun di tv....memang musimpanas macam macam jenis kulat boleh naik...so depa ada ajar cara nak lapik dalam almari, sebab dalam almari pun boleh naik kulat...
almari saya tak check lagi...tapi sekadar jenguk jenguk kasar tak dak lagi setakat ni...harap harap okla...

ermmm haikal dah hafal surah Al fill...cepat jugak di ahafal surah ni kali ni....saya dah pun pindahkan ke surah baru, disamping tu surah surah lama dibaca juga supaya haikal tak terlupa...

yousuff pula...dah pandai buat wa wa bule!...masih menyusu badan....yg lawak tentang yousuff ni kalau dia nampak abang haikal tinggalkan botol susu, dia kan cepat cepat ambik botol susu abnag...di akan cuba hisap puting tapi tak reti...yousuff akan gigit puting susu pastu buat geram.....lawak sangat rasa tengok telatah yousuff ni....memang tak reti hisap botol....kalau saya beri air masak atau jus selalu akan guna cawan...

Friday, 1 July 2011

nugget ayam

petang ni saya buat stok nugget ayam...banyak juga dapat dalam 70 biji...resepinya mudah saja...isi ayam+tauhu+bawang sikit= diblander atau boleh guna food processor ja...pastu campurkan garam+lada sulah+breadcrumb...pastu buat bentuk bulat atau leper....salutkan dengan tepung ubi atau tepung jagung , celup dalam telur dan salutkan dengan breadcrumb..pastu goreng separuh masak untuk simpan dalam peti...nak makan lain kali goreng balik sampai masak..

haikal dan yousuff tido petang ...letih main kat luar rumah tadi kot...

dah selesai buat nugget saya membaca blog ini yang dihadiahkan oleh adik ipar saya nana di facebook...hihi first time saya dapat hadiah berbentuk artikel...arigato nana!...nana pun jauh di mesir, sedang berjuang untuk menjadi seorang Dr juga...moga berjaya nana!....

nana seorang yang tegas saya rasa....rasanya selama saya menjadi kakak untuk nana belum sempat lagi saya menyelami hati nana.....jauh dan kekangan masa membatasi...moga bila dah balik malaysia untuk selamanya...bila dah dapat berkumpul semua ahli keluarga insyaAllah akan lebih banyak masa dapat dikongsi....

oh tiba tiba saya teringat satu kisah antara saya dan nana....masa tu di rumah mertua di kuala terengganu...hari tu ada hari sukan sekolah taufiq dan azam....jadi saya masakkan cokodok untuk bawa bekal makan masa tgk sukan....cokodok saya memnag tak pernah bulat bulat...hihi memang cokodok orang kelantan kot..memang macam macam bentuk..kalau belah utara cokodok depa memang bulat bulat comey comey...bila dah separuh masak, nana tgk cokodok tu...nana cakap kalau mama nampak ni mesti gelak...baru saya teringat yang utara punya stail bulat kecik comey (umi pernah ajar say abuat macam tu tapi saya malas sebab kena godek godek lama dalam minyak yang byk, baru cokodok tu jadi bulat comey)...jadi untuk separuhnya lagi saya pun godek godeklabagi comey,nana pun tolong godek juga....masa nak susun dalam bekas tu, nana sorokkan yang tak bulat di bawah dan yang bulat di atas,....hahaha....nana kata bagi tak nampak yg tu...hihi.....

saya berfikir baiknya nana....niat hatinya pasti untuk tutup kekurangan cokodok saya....walaupun itu hanyalah cerita cokodok, tapi saya berfikir jauh.....saya berfikir alangkah hebat dan tenangnya hidup jika kita saling menutup kelemahan atau kekurangan sesiapa lebih lebih lagi orang yang kita sayang.....bila teringat tentang ini, saya melihat diri sendiri....kadang kadang disebabkan terlalu mengikut emosi kita terlepas laku,kerana terlalu tertekan kita mungkin bertindak tidak seperti diri kita yang sebenar......moga saya terus berusaha menjadi yang baik...untuk suami anak anak, ayah umi,mama abah..adik adik keluarga dan teman.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...