Friday 1 July 2011

nugget ayam

petang ni saya buat stok nugget ayam...banyak juga dapat dalam 70 biji...resepinya mudah saja...isi ayam+tauhu+bawang sikit= diblander atau boleh guna food processor ja...pastu campurkan garam+lada sulah+breadcrumb...pastu buat bentuk bulat atau leper....salutkan dengan tepung ubi atau tepung jagung , celup dalam telur dan salutkan dengan breadcrumb..pastu goreng separuh masak untuk simpan dalam peti...nak makan lain kali goreng balik sampai masak..

haikal dan yousuff tido petang ...letih main kat luar rumah tadi kot...

dah selesai buat nugget saya membaca blog ini yang dihadiahkan oleh adik ipar saya nana di facebook...hihi first time saya dapat hadiah berbentuk artikel...arigato nana!...nana pun jauh di mesir, sedang berjuang untuk menjadi seorang Dr juga...moga berjaya nana!....

nana seorang yang tegas saya rasa....rasanya selama saya menjadi kakak untuk nana belum sempat lagi saya menyelami hati nana.....jauh dan kekangan masa membatasi...moga bila dah balik malaysia untuk selamanya...bila dah dapat berkumpul semua ahli keluarga insyaAllah akan lebih banyak masa dapat dikongsi....

oh tiba tiba saya teringat satu kisah antara saya dan nana....masa tu di rumah mertua di kuala terengganu...hari tu ada hari sukan sekolah taufiq dan azam....jadi saya masakkan cokodok untuk bawa bekal makan masa tgk sukan....cokodok saya memnag tak pernah bulat bulat...hihi memang cokodok orang kelantan kot..memang macam macam bentuk..kalau belah utara cokodok depa memang bulat bulat comey comey...bila dah separuh masak, nana tgk cokodok tu...nana cakap kalau mama nampak ni mesti gelak...baru saya teringat yang utara punya stail bulat kecik comey (umi pernah ajar say abuat macam tu tapi saya malas sebab kena godek godek lama dalam minyak yang byk, baru cokodok tu jadi bulat comey)...jadi untuk separuhnya lagi saya pun godek godeklabagi comey,nana pun tolong godek juga....masa nak susun dalam bekas tu, nana sorokkan yang tak bulat di bawah dan yang bulat di atas,....hahaha....nana kata bagi tak nampak yg tu...hihi.....

saya berfikir baiknya nana....niat hatinya pasti untuk tutup kekurangan cokodok saya....walaupun itu hanyalah cerita cokodok, tapi saya berfikir jauh.....saya berfikir alangkah hebat dan tenangnya hidup jika kita saling menutup kelemahan atau kekurangan sesiapa lebih lebih lagi orang yang kita sayang.....bila teringat tentang ini, saya melihat diri sendiri....kadang kadang disebabkan terlalu mengikut emosi kita terlepas laku,kerana terlalu tertekan kita mungkin bertindak tidak seperti diri kita yang sebenar......moga saya terus berusaha menjadi yang baik...untuk suami anak anak, ayah umi,mama abah..adik adik keluarga dan teman.

4 comments:

Pija Madzlan said...

Saya baru je buat cekodok tadi...heheheh...same je bulat ke segi2...rasanya mcm tu jugak :Phg

Ina said...

suka baca hasil tulisan norlin. xreti nk ckp. tp suka cara norlin berfikir, bertindak n cara norlin didik anak2. teruskan berkongsi cerita :)

Ummu Amin said...

kak norlin, wfa rs penah gak dlm situasi ni..buat cekodok kena bulat2..pengalaman wafa ms tu mmg mama ada skali, ms mama dtg k.l. Mama bg petua cekodok kalau nak bulat2, buat mlm simpan dlm peti sejuk, pg esoknya goreng je..kalo nak lg cepat, tambah tepung naik sendiri yang buat kek tu..pastu cedok pakai sudu, jgn senduk@ garpu..

norlin said...

kak pijah....hihi...kalau noli suka yang segi segi, sebab nanti rangup kat penjuru penjuru tu...tapi belah utara memang kecik bulat comey sungguh cokodok depa...memang satu satu masuk mulut tak sedar dah sepinggan hihi

ina...terima kasih ina...noli tulis ikut ayat noli ja ina...noli pun suka baca blog ina, ayat boleh buat buku...noli rasa memang suatu hari nanti ina boleh bukukan....sebab banyak maklumat dan ayat tersusun bagus....sama sama kita terus menulis untuk kepuasan sendiri...blog tu catatan kenangan bila kita dah tak da nanti kan...

wafa, ...hihi ...lain kan cekodok kelantan dgn utara...memang bulat sungguh yang utara punya...betul betul nak lagi sedap kena simpan dalam peti sejuk dulu...tapi kalau kak noli cedok guna tangan, sejemput sejemput tolak guna ibu jari...(umi yang ajar yg tu)...
amin suka cokodok tak...haikal dan yousuff suka sangat, tu yang pisang sentiasa ada di rumah ni...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...