Thursday, 25 February 2010

Selamat ulang tahun ke 2 Adam Haikal...


26 Febuary lalu...ulang tahun kelahiran haikal yg ke 2...
Haikal dilahirkan jam 11.20 pagi...di Hospital Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan...

Mama dan papa ucapkan selamat ulang tahun untuk haikal
Moga menjadi anak yg baik, soleh, beriman, cerdas cergas...moga hidup anak mama ni dirahmati Allah selalu....di kurniakan jalan yg baik untuyk haikal terus membesar...
Mama dan papa sayang haikal sentiasa dan selamanya...

Masa baru lahir...


Masa umur seminggu


Haikal berumur 2 bulan



Haikal berumur 3 bulan...first time mandi laut...lepas posing mama selam dalam laut...balik rumah kena marah ngan mak bidan...


Haikal berumur 5 bulan.....masa ni papa balik tengok haikal....


Haikal dah 6 bulan...dah boleh duduk...masa ni papa baru tinggalkan haikal seminggu...papa pegi haikal baru boleh duduk...


dan sekarang haikal dah 2 tahun....
maaf sayang mama lambat update blog ni...








Friday, 19 February 2010

haikal dan harith gi kat main badminton


Malam tadi, tercapai hajat nak makan sushi....dah lama tak mkn sushi.....memang dah rindu sgt...
setelah dipujuk dirayu, papa pun kata ok jom gi sushi...apa lagi meloncat mama....
actually papa nak bawak lps viva, isnin depan.....tapi ok la malam tadi,lepaskan pressure papa dah hantar tesis....hihi padahal mama ni yg pressure lama tak keluar ....

lepas makan sushi, pegi taikukang....tempat papa main badminton....pastu jumpa kak wan....
haikal best la dapat jumpa abang harith.....nanti rindu la haikal abg harith balik malaysia dah nnati....

masak yg mudah mudah...khas untuk NABILAH





ni adalah hidangan mudah mudah kat rumah ni....hihi semuanya yg goreng dan sayur goreng, kuah kicap pedas campur limau....pastu buat stok ikan bilis pedas....asal kenyang sudahla kan....mudah ja, cepat masak, dapur pun tak selerak sgt...hihi ...malas la ni...biasala hidup..malas tu memang datang dan pergi...

hihi ni resepi menggoreng ayam , ikan ...yg mudah dan lain sikit.
Ditujukan khas buat adik saya NABILAH kat rumah tu....goreng la ayam special sikit kat umi ayah, jgn asyik bubuh garam kunyit ja tau...
pastu buat la stok ikan bilis pedas byk sikit...nak mkn ambik sikit sikit dah la...bawak keluar semua satgi adik makan habis pulak semua.....hihi dengar lah leteran kakak ni... :)

resepinya adalah...

Halia, bawang putih, bawang besar sikit, kunyit hidup sikit...ditumbuk lumat. (kat sini tak dak lesung batu, kakak guna pemarut ja)...kalau ada limau nipis perah sikit ambik jus dia.....nak bagi lembut ayam...
pastu perasakn dengan garam...peram jap...pastu goreng....

ok adik!....SPM bila keluar ...hihi jgn marah

train...

eesya tgh main train.. Haikal khushuk ...(1 tahun 10 bulan)


sambil tgk facebook mash...rakan masa kat mrsm taiping dulu...mash pun ada anak yg umur lebih kurang haikal, tua sebulan ka 2 bulan....namanya eesya...
terlihat gambar eesya tgh susun pensel color, dan choot choot train....hihi...

sama la macam haikal....haikal pun susun pesel color ...jadi train jugak...tapi haikal cakap...
"mama mama...to mas train!" (thomas train)

hihi...imiginasi kanak kanak tingginya...

Thursday, 18 February 2010

Ketika cinta bertasbih...

terasa nak dengar lagu ni...

Lin tujukan lagu ni untuk abang....
moga cinta kita sentiasa dibajai...
dan moga Allah memberi nafas cinta dalam tiap detik nadi kita....
Moga kasih dan sayang ini tetap bertaut walau dugaan datang dan pergi....
Maaf atas keluh dan kesah, diri lin tewas di medan jiwa yang goyah,
iman yang penuh seribu gelombang...akan lin gagahi dengan doa dan cinta.
InsyaAllah.


Bertuturlah cinta
mengucap satu nama
Seindah goresan sabdamu
di dalam kitabku
Cinta yang bertasbih
mengutus hati ini
Kusandaran hidup dan mati ku
padaMU
Bisikkan doaku
dalam butiran tasbih
Kupanjatkan cinta ku padaMu
MAHA CINTA
Sudah di ubun ubun
cinta mengusik rasa
tak bisa ku paksa
walau hati ku menjerit

Ketika cinta bertasbih
nadiku berdenyut merdu
Kembang kempis dadaku
merangkai butir cinta
Garis tangan tergambar
tak bisa aku menentang
Sujud syukur padaMu
atas segala cinta

kangan sama kak nisa


Kak nisa, dulu tinggal sebelah rumah kita....haikal selalu main ngan kak anisa ni....

Thanks ya anisa, selalu beralah dengan haikal....haikal selalu tak mau bagi bagi barang dia kat kak anisa, pastu nanti anisa buat buat nak ambil jugak barang tu...nanti mula la bising...hihi...nasib baik kak anisa ni matang, baik ja walau haikal main ganaz ganaz....

haikal kalau kak anisa datang rumah dulu, mesti suruh minum, makan...dia paksa kak anisa...kesian kak anisa dah kenyang pun kena makan jugak.......rindu pula saat saat tu...sekarang ni anisa sekeluarga dah pindah dekat area rumah kak wan....tak jauh pun tapi sebab masing masing sibuk dan cuaca pun sejuk, lama tak jumpa....

Buat anisa, moga membesar menjadi anak yang soleh, berilmu dan cemerlang ya!...
Haikal main lari lari dengan kak anisa dan pupu..masa ni acara jual jual kat ehime daigaku...
14 november 2009...haikal berumur 1 tahun 9 bulan

Haikal nak tiru gaya kak wianda

ichigo murah....

Hari ni sejuk sungguh....bila la nak panas balik, tak sabar nak rasa panas asyik sejuk ja....beku tgn kaki bila naik basikal....
tadi ke okaido cari apron haikal...haikal ada dua apron sebelum ni....bila ke sekolah kena bawak 2 apron, jadi untuk guna keesokannya tu kena basuh malam tu ....agak leceh, jadi saya fikir baik beli lagi dua, blh buat gilir gilir....
destinasi mencari apron adalah di kedai 100 yen di okaido....

akhirnya saya belikan haikal 2 apron baru, dan blog ABC...haikal ni masih tak mengenal ABC lagi walaupun dah boleh sebut A sampai Z.....saya baru start ajar 3 hari yg lepas baru A sampai G....

Sebelum ni saya ada beli poster ABC , tapi baru hari pertama lekat, poster tu dah kena koyak oleh haikal...saya salotep lekat balik kat dinding haikal koyak jugak...

Lekat tinggi sikit, haikal ambik kerusi untuk bantu dia capai...
saya sorok kerusi, dia lapik bantal bantal pulak nak capai...hihi last last saya simpan....lama terperap poster tu

akhir nya 3 hari yg lepas, poster ABC tu saya kerat kerat lekat kat atas kotak ...buat macam flash card tu....gambatte haikal!...hihi ...



ooo cerita pasal ichigo ...tajukkan ichigo...

masa balik dari okaido, saya singgah kedai sayur yg saya rasa murah la sayur kat situ...
saya bernasib baik dapat ichigo murah 50 yen ja satu paket.....apalagi saya belila...
ptg tu , lunch pukul 2 bersama suami....dapatla mkn ichigo sebagai pencuci mulut...


Petang pukul 4 ambik haikal,sampai rumah terus bagi haikal makan ichigo tu....haikal suka!....yea!! mama ingatkan haikal tak suka ...banyak haikal makan sambil rasmi apron plastik gambar thomas train...hihi...esok mama cari ichigo lagi ok.

Tuesday, 16 February 2010

haikal and friends


Dengan abang harith, teman sepermainan haikal di sekolah...masa ni 5 december 2009...jamuan hari raya..haikal berumur 1tahun 10 bulan.

Ketika di Shiraino Taki (2 January 2010)...haikal masa ni 1 tahun 11 bulan...
Gambar bersama Harith, Zafri dan Zikry.

Ketika bermain bersama Iman di ruang atas Haikal dan iman.
rumahnya (atas bumbung ni) 12 Ogos 2009.....
haikal ketika ini berumur 1 tahun 6 bulan...

kak anisa dan pupu.....semasa ramadhan, main basikal sebelum ke MICC
28 Ogos 2009


Kak Wianda pun ada.....haikal berebut basikal....masa ni haikal berumur 1 tahun 6 bulan


Haikal bersama Ken yang sudah pandai merangkak dan Tiara. Gambar diambil masa solat jemaah Raya haji....27 November 2009...haikal berumur 1 tahun 9 bulan


Ramai lagi kawan kawan haikal yg ada kat jepun ni...hihi kawan kawan sekolah, anak anak mbak chum belum ada foto bersama, dan juga adik hasif...nanti ambik gambar ngan hasif tau haikal.

Monday, 15 February 2010

sate untuk hilangkan tention suami



Malam tadi buat sate, mkn ngan nasi impit dan kuah kacang...mkn juga dgn cucur jagung ikan bilis, tomato capsicum dan cendawan bakar.......kononnya nak hilangkan tention suami dgn urusan tesis master, nak bagila makan special sikit...

hihi...errmmm...tapi tak tau la hilangkan tention atau tak...

Moga abang tenang dan tabah hadapi dugaan pelajar master...moga pulang dengan senyuman....good luck abang!

ermm ni resepinya, nak buat kuah sate ni saya call umi di Malaysia....sebab rasanya umi bubuh macam macam....

Resepi kuah kacang

1 biji Bawang besar
lengkuas sikit
halia sikit
serai sebatang
bawang putih dalam 3 ke 4 biji
Cili kering agak agak ikut kepedasan
Gula perlu banyak (kalau ada gula melaka lagi sedap)
Air asam jawa
Kacang tanah digoreng tanpa minyak, diblander separuh, separuh lagi jgn hancur sgt.

Cara
1. Bland halia, lengkuas serai.
2. Kemudian bland asing bawang besar, bawang putih dan cili kering.
3. Tumiskan semua sekali sampai pecah minyak.
4. Masukkan kacang tanah.
5. Masukkan air asam jawa, garam , gula
6. Masukkan sedikit santan.
7. Masak biar sampai pekat.

Resepi satay.

Potong kecil kecil ayam. Perapkan dengan bawang merah, bawang putih dan halia yang dah dikisar (patutnya ditumbuk). Masukkan juga jintan manis , jintan putih dan ketumbar yg telah digoreng tanpa minyak dulu, kemuadian diblander (juga sepatutnya ditumbuk). Perasakan dgn garam dan gula. Boleh la diperap semalaman.

Resepi Nasi impit

SEmasa raya kat kampung (rumah mak bidan)...memang inilah cara kami buat nasi impit...kalau di utara, mereka rajin mengayam daun kelapa untuk buat nasi impit...tapi kami just guna plastik.

caranya...

Isi separuh beras yang telah dibasuh dan direndam 6 ja kaatau lebih ke dalam plastik. Plastik kecil kecilja bukan yang besar tu.
Pastu jahit ngan benang kat bahagian atas plastik tu untuk tutup ataupun blh gunakan stapler ja. Ambil pengcungkis gigi, cucuk cucuk kat palstik tu...pastu rebus dengan air yg banyak sampai air tu khampir kering.
Pastu penyet nasi impit yg tengah panas panas tu dengan apa apa yg berat, saya guna macam macam yg ada kat dapur rumah saya ni...hihi...biarkan sampai puas hati.
Nanti nasi tu dah sejuk dan padat, boleh la dipotong.




Sunday, 14 February 2010

doa keringanan beban



“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdoa): Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. beri ma’aflah Kami; ampunilah Kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, Maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.”

(QS Al-Baqarah:286)

Saturday, 13 February 2010

Buat haikal...

Mama tujukan lirik lagu ni untuk Adam Haikal...


Satu...
Kasih nan abadi,
Tiada tandingnya Dia yang satu...

Dua,
Sayang berpanjangan,
Membawa ke syurga...kasihnya ibu

Tiga...
Lapar dan dahaga,
relah berpayah..setianya ayah

Empat..
Mudah kau ketemu,
Berhati selalu...beza antara, kasih dan kekasih...

Ibu ,
kuingat dahulu...menyisir rambutku
kemas selalu...

Ayah,
menghantar ke sekolah,
bergunalah ilmu bila dewasa...

Sayang, dengar lagu ini,
Untuk kau sandarkan buat pedoman..

Jangan manis terus ditelan,
Pahit terus dibuang,
Itu bidalan...harus kau renungkan..

Andai kau beroleh bahagia..
Ingat itu bukan untuk selamanya..

Andai kau dalam sengsara,
Ingat itu bukan untuk selamanya.

Hidup ini sementara....
Hidup ini sementara....

Friday, 12 February 2010

kuih sardin

pagi tadi disampaing mkn nasi, kami mkn kuih sardin ni...

saya mula belajar buat kuih sardin ni masa tingkatan 3 ...tgk dalam buku resepi umi....rasanya ni resepi org terengganu....
Adik adik saya (nazli, najiy dan nabilah) memang suka kuih ni....jadi kalau time cutisekolah, bila berkumpul adik beradik....saya mesti buat kuih ni.....selalunya nabilah la yg byk tolong

Sekarang ni suami dan haikal pulak yg suka.....kuih ni leceh sikit tapi best kalau mkn tgh panas panas.....kuih ni seakan akan karipap sardin cuma tak dibentuk mcm karipap ja....



Resepinya mudah saja...tak dak sukatan tepat sebab saya pakai bubuh ja kalau buat kuih ni

Untuk kulit

Satu cawan tepung
Sedikit garam
marjerin 2 sudu

Untuk Isi sardin

Bawang besar sebiji ptong dadu
1 tin sardin
garam
limau nipis

Cara

Campur tepung garam marjerin dan air
Uli sampai tak lekat kat tangan.
Pastu buat bulat bulat kecik, ambik minyak masak sikit...salut sikit kat bulat bulat kecik tu
Biar sekejap.Tujuan bubuh minyak nak bagi lembut doh tu

Untuk inti,
Tumis bawang, masukkan tuna, garam air limau nipis.
Tumis sampai kering.

Canai tepung yg bulat bulat tadi.
aliskan telur sebelum letak inti kat tengah.
Lipat kiri kanan, atas bawah.
pastu goreng.
dah siap goreng boleh potong dua supaya senang mkn dan nampak banyak...:)



Ku mohon pada Mu ....


Ya Allah,
permudahkanlah segala usaha ku,
permudahkanlah segala usaha suami ku...
Berkatilah setiap langkah kami.....
Terangkanlah hati kami....
Lancarkanlah fikiran kami...
Kuatkanlah semangat kami...
Permudahkanlah segala apa yang kami lakukan....
Lembutkanlah hati pemeriksa tesis kami...
Lembutkanlah hati penginteview viva...

Ya Allah,
hanya pada Mu tempat kami mengadu
tempat kami memohon....
Engkaulah tuhan yang Maha berkuasa, maha mengatahui
Kurniakanlah yg terbaik buat kami



* Good luck untuk abang...semoga sentiasa kuat, tabah dan moga semuanya dipermudahkan

Thursday, 11 February 2010

alif ba ta


Haikal masih belum boleh mengenal alif ba ta...tapi menyebutnya secara tak teratur blh la sikit sikit....kali pertama diperkenalkan dgn tulisan alif ba ta dalam beberapa bulan yg lepas...masa tu papa tulis alif ba ta sampai dal dekat peti sejuk guna marker hitam...

haikal suka sgt dgn tulisan tu...selalu gi dapur, baca merapu rapu.....selalu yg jadi tok guru mengaji haikal sayala...sambil basuh pinggan, sambil masak....lama lama tulisan alif ba ta tu makin pudardan comot sebab haikal selalu pegang kat peti tu tunjuk tunjuk masa baca

Sekarang ni, papa dah buat tulisan alif ba ta kat atas kertas kadboard (kertas kotak)...kerat kerat kertas kotak tu tulis alif ba ta sampai ya....haikal seronok sgt , tapi bukan baca...seronok main dgn kertas tu.....


Haikal masih merindui kat tulisan alif ba ta yang papa tulis kat peti ais, tapi mama dah padam guna alkohol tulisan tu...mencuci peti ais yg comot dgn tulisan dan contengan haikal...peti ais kita comey dah la ni....haikal kalau gi kat peti ais...dia akan cakap

"papa tu lih"....sambil tunjuk tunjuk kat peti ais.....

dah tak dak dah...silap mama tak ambik gambar peti ais kita yg comot tukan...
boleh buat kenangan haikal nanti....

gambatte haikal dgn alif ba ta...sekarangni disamping papa mama ajar...haikal layan youtube juga...haikal suka alif ba ta versi melayu dan alif ba ta versi arab.....

Sibuk, cuti berniaga :)

hari ni tak jual nasi sebab busy sikit dgn urusan master....doakan master saya dipermudahkan ALLAH.....

birthday saya semalam....11 Febuari....saya tak buat apap pun sebab sibuk sungguh minggu ni...
tapi malam tadi husband belikan kek gulung, kira kek birthday la tu...sedap kek tu....
suami suruh saya makan sepuasnya...hihi thank you abang....

ni ada gambar roti yg saya buat dalam minggu ni....walaupun sibuk sempat lagi buat roti sebab ... bread maker setia membantu......kalau takdak bread maker...meroti memang leceh sikit la...

Ni roti isi sosej kat dalam...Haikal kerja mengorek sosej ja....sebab tu tak potong roti ni nanti dia nampak sosej, terus nak sosej...jadi bagi seketul roti tu...nanti dia makan baru la terserempak sosej tu... :)

Ni pun roti sosej jugak, cuma saya tabur cheese kat atas dia....pastu calit madu sikit bagi manis ..

Thursday, 4 February 2010

Nasi dagang untuk esok....

ermmm untuk jualan esok, saya plan nak buat nasi dagang...
ikan saba dah beli dan dah direbus.....haikal pun dah tido, bolehla mulakan acara memasak malam ni...
hihi tak ada gambar nasi dagang nak ditampal kat sini, hari tu buat nasi dagang lupa nak ambik gambar....

Nasi dagang tu adalah ....

Nasi+Ikan saba masak gulai kari nasi dagang(ala terengganu)+acar sayur+telur rebus....

Jumpa esok k!

Wednesday, 3 February 2010

haikal dgn acara baling kacang kat sekolah

3 Febuary...semalam...ada program baling kacang kat raksasa kat sekolah haikal..pelik pelik orang Jepun punya culture, tapi budak budak mesti seronok main baling baling kacang...
Kononnya, kacang tu baling hantu la....saya cakap kat haikal baling raksasa, sebab tgk pakaian org yg kena baling tu macam raksasa ja....(saya tgk dari gambar ja...ada lekat kat sekolah)...parents tak di jemput pun ke acara tu....masa jemput haikal balik, sensei bagi topeng dan bekas letak kacang..... ...
ermm mengikut mbak seko, kacang untuk di baling pada hantu....buang sial macam tu la kot...
Tapi bagi budak budak ni, bestla dapat berlari lari kejar raksasa kat luar kelas....hahaha




Daging kerutuk

Tgh hari tadi chat dgn kak wan
saja tanya kak wan nak masak apa hari ni...kak wan ckp nak masak KERUTUK DAGING...
oh...ermmm apa tu kerutuk daging.....hihi saya tak tahu...
kak wan ckp tu masakan kelantan...kalau BEKWOH (kenduri) memang selalu org masakla kerutuk ni,....

rasa mcm pernah makan....tgk kat my resepi...oooo ni ka kerutuk, pernah makan la kalau macam ni bentuknya...sedap ni...haha dalam hati alahai terliurnya.....saya ni memang jenis yg cepat terliur bila tgk mknan, tambah kalau yg sedap....org Kelantan mesti tau ni kerutuk ni, famous di kelantan (tapi nama saya tak kenal...bagus betul ).....tgk tgk resepi kena guna REMPAH KERUTUK...lorr nak cari mana, takpalah balik malaysia nanti mesti cari....

Tapi HIHI...alhamdullilah, kak wan cakap , kak wan ada lebih rempah tu...so blh la saya mintak sikit.......semangat gi rumah kak wan demi REMPAH KERUTUK....tgk tgk kak wan bukan bagi sikit rempah tu...nah satu paket.....fuh rezeki sungguh.....balik terus masak KERUTUK, ,,,tak pernah masak pun sebelum ni........ermm tgk resepi dari MakYong tapi saya adjust siktla....ni resepi yg saya adjust sikit.mkn dgn pepodom yg dipos umi...dan salad...mkn dgn nasi tomato yg tak bubuh tomato.....

Kerutuk Daging

Daging potong kecil kecil
Satu biji setengah bawang besar
6 bili cili kering (dipotong, rendam air panas)
4 biji bawang putih
Halia besar separuh ibu jari
Kerisik 3 sudu
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang(dlm resepi asal letak 3, nak jimat stok ltk satu ja)
3 biji buah pelaga hindi
3 biji cengkih
Gula perang (sepatunya gula melaka)
Air asam jawa
Capsicum

Cara
1. Bland bawang merah, bawang putih, halia dan cili kering
2. Tumis rempah kasar (kulit kayumanis, bga lawang, pelaga hindi dan cengkih)
3. Tumis bahan yg diblander sampai garing
4. Masukkan rempah kerutuk yg telah ditambah air, supaya jadi bentuk pes.
5. Tumis bagi pecah minyak (kalau org pulau pinang, kari depa penting sgt pecah minyak....kalau tak fail.....kari mamak punya style, so kerutuk ni pun pada anggapan saya mesti betul betul pecah minyak)
6. Masukkan daging.
7. Masukkan air , santan dan air asam jawa(rsepi asal tak bubuh air asam jawa)
8. Masak sampai empuk. Ops lupa, garam dah bloleh bubuh dah time ni.
9. Bila dah agak pekat, masukkan gula perang dan kicap.
10. Cuba rasa, kalau kurang manis, tambah lagi gula...kalau kurang masam, tambah lagi air asam jawa.
11. Masak bagi betul betul pekat, pecah minyak dan nampak berkilat.
12. Masukkan capsicum yg dah dipotong panjang panjang.

Rasanya, mkn dgn nasi putih lagi sedap dari mkn dgn nasi tomato....
Mungkin masakan yg ada bubuh kerisik ni , mcm pajeri rendang lebih sesaui mkn dgn nasi putih supaya rasa dia tak diganggu oleh rasa nasi.....

Haikal balik sekolah harini bawak balik epal dua biji...hari ni kat sekolah dia ada acara bagi epal...

Tuesday, 2 February 2010

Chicken chop


kali kedua buat chickenchop dan piza, mkn dgn spageti sarapan pagi yg tak habis lagi....kali pertama buat chicken chop dulu masa birthday suami...ni sempena meraikan pulih dari demam....hahaha tak daklah sebenarnya suami yg nak mkn.....

resepi chicken chop

Perap isi ayam dgn tepung goreng ayam serbaguna + lada sulah+limau nipis...(senangja kan)....pastu celup dalam telur, kemudian salutkan dgn breadcrump....pastu goreng.

Resepi kuah untuk cheickenchop

Bahan

1 biji bawang besar (potong dadu atau kisar)
1 batang saderi (potong dadu atau kisar)
Stok ayam (rebus ayam yg ada tulang tu...jadila stok ayam ,kalau ada stok ayam yg dah siap tu lagi senang)
mentega 2 atau 3 sudu
tepung gandum dua sudu

Cara

1.Rebuskan 5 cawan air termasuk air dari stok ayam
2.masukkan bawang dan saderi, rebus sampai mendidih ...
3.Masukkan kicap dua tiga titik
4.Masukkan dua sudu sos tiram
5.Masukkan satu sudu sos tomato
6.Dlm kuali lain, panaskan mentega, masukkan tepung ....gaul bagi rata jgn berketul.
7. Masukkan mentega dan tepung tadi kedalm air rebusan tadi tu...
8. Kalau tak pekat , bubuh lagi tepung.
9. Masukkan lada hitam yg dah diblander, byk pun ok.
10. Tambah garam kalau kurang masin.

imbau kembali kenangan sambut birthday suami...27 Oktober 2009...
haikal dah tido time tu....papa baru balik lab....balik balik terus potong kek kejut haikal...
Saya main lagu happy birthday....berlatih lama tu nak main lagu yg simple tu pun...haha...






Roti oren...

Sone kawan suami saya datang rumah hari ahad sebelum kami tahu kena H1N1 (tahu kena hari Isnin) , nasib baik dia tak masuk rumah, just dtg bagi buah limau (dlm bahasa jepun MIKANG)...kalau tak bahaya la dia dgn risiko jangkitan...limau byk, tapi sakit tekak, batuk sikit...bila mkn limau tu rasa lagi nak batuk....

jadi dapat idea nak buat roti limau macam yg emi buat tu....

resepinya....ambik dari blog EMI ....haha saya tak dak blog lain nak tiru....
kak wan cepatla buat blog nanti blh noli tiru blog kak wan pulak... :) :0 :)


Bahan-bahan
250gram tepung roti
1 1/2 sudu kecil yis
2 sudu besar marjerin/butter/shortening
1 sudu kecil parutan kulit limau
2 sudu besar gula
125ml susu segar (100 ml je sebab dah tambah kat just limau)

25ml jus limau(saya bagi jadi 50ml)
2 sudu besar water roux
1/2 sudu kecil garam

Campur semua, on breadmaker....dah habis breadmaker uli....biar kejap, tumbuk buang angin...buat bulat bulat biar bagi dia naik, sapu susu segar atas roti tu..pastu bakar...

Roti ni rasa dia kurang limau la...macam kena bubuh byk ja lagi jus tu....lain kali kita bubuh byk lagi ok.
Haikal suka makn roti ni cicah milo......

Roti roti...

Masa demam H1N1 hari tu....kami sekeluarga memang tak lalu makan
2 hari juga makan nasi air, nak mkn nasi sakit tekak...kena mkn yg lembut lembut ja....
jadi time tu saya buat la juga roti, blh la buat cicah milo ka......

Ni dia roti kentang...sebab kentang byk ni kat rumah ni....
saya amat suka roti ni sedap dan teramatlah lembut, mungkin sebab guna kentang kot...kentang tu melembutkan kot (byk nya kot)..sebab dulu kalau saya buat donat bubuh kentang pun lembut jugak.....atau mungkin juga sebab saya guna Water roux (tiru emi) untuk buat roti....

ni gambar sebelum bakar

Tu dia lepas bakar, gedabab jadinya...haha nampak burukkan?..lain kali kena letak dalam bekas bakar kek tu, sebab dia lembut jadi dia mengelebar, ...kalau letak dalam bekas kek baru dia naik tinggi...lain kali kita buh dlm bks kek...hihi

Resepinya...
Untuk Roti (ikut resepi dari blog emi yang diambil dari blog jintan manis

250 gram tepung roti
70 gram kentang yang direbus dan dilenyek baru ditimbang ye
2 sudu besar susu tepung
1 biji telur ( dipukul sedikit)
120ml susu segar
2 sudu besar marjerin
2 sudu besar gula
4 gram yis ( 1 sudu kecil)


CUSTARD CREAM (resepi dari http://rinnchan.fotopages.com)
Bahan-bahan:

1 tbs tepung gandum
1 tbs tepung custard atau tepung jagung
4 tbs gula castor/gula pasir
1 cup susu segar (250ml)
1 biji telur (gred A) atau 2 biji kuning telur
Secubit garam halus
1 tbs mentega

Cara-cara:
1. Bancuh tepung, gula dan garam dengan menuang susu sedikit demi sedikit. Teruskan membancuh supaya tidak berketul.
2. Masukkan telur dan kacau sebati.
3. Masak di atas api sederhana sehingga likat. Sentiasa kacau supaya tidak berketul. Apabila sudah likat. angkat dari api dan masukkan mentega. Kacau rata dan sejukkan seketika sebelum dimasukkan ke dalam piping bag.

bestla roti ni, haikal suka....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...