Wednesday 27 July 2011

hati sentiasa teringatkan adik

sejak seminggu dua ni...hati saya sentiasa teringatkan adik saya Najiy (J), adik no 3....nak tido malam, fikiran saya akan tertanya tanya, ok ka J hari ni...stress ka dia.....bolehka dia bertahan....

adik saya najiy sekarang bertugas di Hospital Temerloh Pahang, ....saya baca post di FB nya, tentang tekanan dia bergelar HO....saya call Nazli adik saya no 2 yang memang sentiasa ikuti perkembangan najiy melalui telifon....kata Nazli, Najiy ada cabaran besar sekarang ....bergelut dengan dunia HO, dengan ilmu yang masih belum mantap sepenuhnya, tekanan dari MO dan juga staff staff hospital yang lain....kemampuan berbahasa english....oh! memang saya agak rungsing dan kasihan ...

saya cuba call najiy tak dapat....dan akhirnya dapat juga bercakap dengan Najiy....
nampak tenang, tapi saya tahu adik saya sedang dalam keadaan digasak dengan tekanan.....mungkin memang begitu untuk menjadi seorang Doktor yang bagus.....kata adik saya, yang menjadi tekanan nya sekarang adalah level ilmu ....ilmu yang ada tidak cukup, dan setiap hari banyak benda yang tidak dapat dijawab dan dilakukan dengan tepat.... seawal 6 pagi sudah tercegat di wad, dan pulang lewat malam....masa yang suntuk tak sempat untuk mentelaah bagi mencukupi ilmu yang kurang ....ohhhh kasihan najiy....
saya tahu letih fizikal dan mental tidak mengapa bagi najiy, tapi yang menekankannya adalah ilmu yang ada tak cukup.....moga Allah bantu adik saya....

mendengar luahan najiy, saya hanya mampu beri semangat pada dia....saya tahu walaupun dia meluahkan dengan tenang, tapi gelora dalam hati dia terasa samapi ke dadda saya....saya cakap kat najiy...J, takpa nanti kakak doa lepas solat tiap tiap hari biar Allah tolong J....itu saja yg saya mampu....

saya tahu orang pertama yang risaukan najiy selain ayah umi adalah nazli...sebab dia tahu keadaan sebenar dunia hospital...dan kedua adalah saya, kakak yang sentiasa amat rapat hati dengan dia dari kecik sampai besar....

kakak doakan J dipermudahkan segalanya....itulah cabaran, bukan senang untuk senang....selamat berjuang adikku....


2 comments:

Pija Madzlan said...

Mcm tu lah cabaran dunia hospital...sbb tu saya tidak memilih untuk bekerja dengan hospital dulu

norlin said...

tula tapi sebab dah minat harap tak patah semanagtlah dia....kakak najiy yg risau terlebih hihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...