Saturday 13 November 2010

bye bye papa

rupa rupanya demam haikal semalam bukan sekadar demam...tapi hari ini tumbuh byk biji biji kecil di seluruh badan, bintik yang ada air bisa...kalau campak ada air bisa ke...aermm kesian haikal...
dah la hari ni papa nak ke akita sampai hari rabu....ada conference....
kalau dulu papa ke mana sahaja haikal tak kisah....tak rasa nak ikut, asalkan ada dgn mama haikal akan tenang ja...
tapi sejak saya tinggalkan haikal dgn papa selama 9 hari ketika berada di hospital ..haikal sangat rapat dgn papa...tambah lagi sejak berpantang papa sepenuhnya hantar dan ambik haikal ke sekolah.....lebih akrab lagilah haikal dgn papa...

sejak semalam lagi saya dan suami dah bersembang sembang dgn haikal...cerita kat haikal yg papa nak pegi kerja jauh ...jadi nanti haikal duduk dgn mama....haikal ok ja....macam dia faham

tapi pagi tadi, masa papa nak pegi haikal nangis nangis nak ikut....bila saya tutup pintu...haikal merayu rayu kat saya....shahdu pulak rasa..

"mama! bukalah pintu ni...mama bukalah pintu...haikal nak ikut papa"
saya cuba memujuk tapi tak dilayan...haikal terus menangis....
saya pun buat tak kisah kat haikal...tinggalkan dia, haikal luahkan protes hati dgn baling topi helmet basikal dia kat lantai.....terkejut saya dgn peragai dia...

saya cuba alihkan fikiran dia dgn kereta polis haikal...pastu saya cakap nanti papa balik papa beli ambulans pulak....
kelakar haiakl terus stop nangis...pastu dalam teresak resak...dia cakap
"nanti haikal ada kereta polis satu....papa beli ambulans satu....bomba haikal tak dak lagi"
saya pun terus la layan dia bercerita pasal kereta kereta dia tu....ermmm haikal haikal...
adik yousuf baik ja atas katil....alhamdullilah

haikal main macam biasa kemudainnya....tiba tiba bunyi basikal, haikal lari ke tingkap dapur ...suruh saya buka tingkap dan dukung dia ...nak tgk kot kot papa kata haikal...saya cakap kat haikal bukan papa...mama tak leh dukung haikal, mama bariu bersalin....haikal buat muka macam frust

pastu loceng rumah berbunyi...haikal kalut kata papa papa....mama !papa balik dah....
rupa rupanya Cik Wan....papa tertinggal tiket ....jadi Cik Wan datang nak ambik...

pastu dah tghhari sikit bunyi loceng lagi...masa tu saya kat toilet....haikal lari ke pintu...papa ! papa!...mama papa!..bukak pintu ni sat mama....
saya kalut kat toilet...jap haikal....chooto matte! Chotto matte kudasai...menjerit saya dari toilet....mestilah bukan papa....tapi haikal berusaha nak bukak pintu tu sendiri, sebab dia ingat papa...
rupa rupanya...tuan rumah datang bagi satu plastik besar limau.....limau dari kebun dia...haikal frust sgt bila tgk org lain kat pintu...kesiannya haikal

tghhari sambil memasak...saya nak sapu lantai dapur sikit, saya tarik kerusi kecik haikal tu...berbunyila sikit....
masa tu haikal tgh tido ...mungkin tido tido ayam kot....tiba tiba haikal menjerit ha! papa!...sambil tgk ke arah dapur....dia ingatkan bunyi kerusi tu papa balik duduk kat kerusi meja makan kat dapur....aduh haikal ni....buat mama terharu la....

ni tak sampai satu hari lagi haikal dah jadi macam ni....semuanya papa....

saya berfikir sejenak..ada hikmahnya saya bersalin di jepun. .....papa terpaksa jaga haikal sepenuhnya selama saya di hospital....dan dalam masa berpantang juga...haikal hampir 100 % di jaga oleh papa....dalam tempoh itu, haikal dan papa amat rapat , walaupun papa selalu marah dia...tula kemesraan mereka....walaupun saya pening dgr haikal menagis bila papa marah marah dia(haikal ni memang byk perangai..hihi sebab tu kena marh selalu)...dan saya juga pening bila mereka bergurau kuat sgt...papa suka buli haikal kadang kadang sampai haikal menangis....kadang kadang depa bergurau sampai bising sangat....haikal duk gelak tak berenti.....segala pening saya tu akhirnya berbaloi,saya gembira dan shahdu sebab haikal rapat sgt dgn papa.....

hari ini saya dapat lihat ...haikal letih demam dan letih kerinduan....
sayang anak mama....

5 comments:

Fith said...

kesiannya haikal,dah bawa ke klinik ker?campak ker?moga haikal cepat sembuh.
nanti suh papa beli kereta byk2 yer,bg lengkap semuanya,hehe...

mmg camtu rasanya anak2 ni,rata2 bila ada adik diorg akan terus rapat dgn ayah pulak,seolah2 beralih kasih gitu.rafiqh dulu pun mcm tu jugak,bila kami blk sini dia lgsg taknak kat fith bila ayahnya ada kat rumah.semuaaaa nak ayah sampai laa skrg ni.klau dulu2 jgn hrp laa,kepit dgn mama aje,hihi.

norlin said...

oo mcm tu ka...hihi ..tapi noli kadang kadang terasa hilang pulak, sebab nampak haikal lagi mesra dgn papa dia, rasa jealous sgt..hihi...tapi bagus jgk, kalau tak lembik la mama dia dua dua nak kepit ngan mama....

belum bawa gi klinik lagi, setakat ni mkn ubat demam yg papa haikal bwk gi klinik semlm, tp semlm tak naik lagi bijik bijik ni....
hari ni ahad tutup la pulak klinik...ingat esok pagi bwk gi klinik, nasib baik klinik pun dekat ja dgn rumah.

ummuharithasif said...

sian haikal..demam rindula tu..sure penat sikit noli nk jga haikal tgah2 berpantang ni..hrp smuanya..salam syang dr kami di sni..rindu sgt kat noli& haikal (adik yousof xjmpa lg)..hihi

liza sahab said...

ala cian nye haikal, budak2 ni pun kulit jd pelik la 2-3 hari ni, maybe sbb cuaca kot.

Haikal-kun .. Odaijini !!

mamaeesya said...

alaaaa siannya haikal... bagus laaa rapat dgn papa dia... norlin pun nak kena tumpu kat baby pulak kan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...