Monday 30 June 2014

Hari kedua puasa

Alhamdullilah sudah hari kedua ramadhan....

baby kat dalam macam selesa pula duk dalam hihi bila nak keluar ni sayang...
Puasa alhamdullilah ok, saya boleh berpuasa tanpa rasa letih yang teruk alhamdullilah...

Hari pertama saya masak ayam masak merah madu , tofu jepun masak soso tiram dan sayur...ringkas ringkas saja....saya pesan kat anak anak, bulan puasa kita tak boleh berlebihan dalam makan...baru kita rasa manisnya puasa tu...dan untuk memudahkan kerja saya masakkan lebih...lauk yang sama juga untuk sahur :)

sehari sebelum tu saya dah tunjukkan gambar gambar sedih anak anak syria yang cedera, shahid dan kelaparan.....gambar gambar tu banyak mendidik haikal dan yousuff.....

Dan kit seronoknya ramadhan yang saya belikan untuk haikal sempena ramadhan kali ni betul betul membantu saya membina azam dalam diri haikal.....haikal seronok bila saya nak kejutkannya sahur sebab dia dah lekatkan notis untuk saya gerakkannya sahur ..dan setiap kali dia solat, berjaya sahur, terawih dan puasa dia akan lekatkan sticker pada carta ramadhan.....tabung ramadhan, diari ramadhan...semua dalam kit tu sangat sangat membantu moodnya alhamdullilah...

Yousuff pula tidak puasa lagi...tapi setiap kali sahur saya kejutkannya untuk makan bersama....malam tadi yousuff betul betul minta kek coklat...sungguh sungguh dia minta saya masakkan kek, terharu pula rasa bila anak nak sangat makan apa yang kita pernah buat...kata yousuff dia tak mahu kek yang beli, nak yang mama masak  juga....jadi semalam lepas terawih saya buatkan kek coklat untuk youusuff  2biji......yousuff dan haikal ikut papa ke masjid, saya dan nabilah adik saya solat di rumah saja bertemankan si kecil umar :).....bila balik dari masjid Yousuff terus tanya kek coklatnya nasib baik dah siap masak...tapi saya minta dia sabar makan masa sahur sebab time tu dah lewat...

sekarang kek coklat tu pun dah tinggal sikit, betul betul suka kek coklat yousuff ni...

Hari ni saya dah masak ayam masak kicap berempah...nanti just nak tambah sayur...hihi simple ja kan....

saya rasa seronok sangat ramadhan kali ni, hati rasa tenang.....saya rasa lebih khusuhuk baca al quran....Ya Allah kekalkan lah rasa manis ini Ya Allah....hambamu yang hina ini sangat mengharapkan keredhaan dan kasih sayang mu ya Allah...amin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...