Tuesday 5 October 2010

Hadiah hari sukan


Sempena hari sukan yg lalu....haikal dapat byk juga hadiah...walaupun kalah lumba lari...hihi
semua student dapat hadiah yg sama walaupun kalah atau menang...

antara hadiah yg paling menarik adalah ....puzzle gambar...

saya tak sangka pulak haikal dah sesuai bermain dengan mainan ni...saya tak pernah terfikir nak beli benda ni pun...
nasib baik cikgu sekolah tahu apa yg sesuai untuk peringkat umur seusia haikal....

saya kagum dengan daya tumpuan haikal...memang dia khusuk sungguh susun benda tu...

masa mula mula dapat mainan tu...saya tak bagi dia buka plastiknya lagi..so haikal just tgk gambar ....saya duk bercerita la pasal gambar gambar kartun kat gambar tu...pastu haikal nak saya buka juga...saya pulak ingatkan benda tu tak sesuai lagi, kalau dah buka mesti hilang punya....

terpaksa buka sebab haikal dah buka sendiri..hihi

dapat dapat ja benda tu terus susun sedaya upaya....dan memang tak berkelip ...memang suka sungguh dia susun gambar tu....mama pulak seronok tgk haikal berusaha susun...bila haikal tanya..."mama macam ni ke"....saya pulak yg lebih lebih bagi tips...."kalau byk color hijau tu mesti kat kawasan hijau"...."ni nampak rainbow separuh tu, mesti ada rainbow jugak kat sini"...
saya bagi idea macam la haikal tu umur 5 tahun...nasib baik dia faham...cepat ja siap..."yatta!..yatta!"..jerit haikal bila dia berjaya selesaikan gambar tu

haikal belajar perkataan Yatta! dari sensei papa masa gi camping lps raya hari tu...saya pun baru tahu..yatta tu maksudnya..Idid it!.....

bila dah siap, haikal akan punggah balik gambar tu...pastu pasang balik...last last benda tu dah jadi kacang sgt...hihi dia dah hafal gambar tu...dah tak mencabar dah la....rasa macam nak cari ja mainan macam tu nanti....kalau ada kat hyakuyen ka ok jugakkan....

yang best nya lagi...saya la rasa best...sebab satu hari tu bila dah selesai susun gambar, ada satu bahagian yg hilang, (tersepit bawah kaki haikal)...."mama , hitotsu(betulke eja tu) nai!"-"(mama, satu ni tak dak...rasanya maksudnya macam tu kot)...ooo hihi...anak mama ni dah byk vocab jepun...tak terkeluar ja rupanya...

semakin hari haikal semakin byk dah terkeluar bahasa jepun, cuma mungkin sebab saya tak bercakap bahasa jepun...mungkin dia pun kurang nak bercakap...sekali sekala bila terkeluar tu...saya yg excited....

sekarang ni...tulah mainan kegemaran haikal...asyik duk susun punggah susun balik sampai boring.....

ni ada vidio haikal ...time ni baru balik dari emyfuru...mood mengamuk, bila bagi mainan ni kurang sikit manjanya...tapi bila nampak mamambik vidio...terus nangis tak bagi ambik vidio...

(2 tahun 7 bulan)





dua vidio kat atas ni pulak...seminggu sebelum undokai (hari sukan)....sambil nak tido...duk bercerita pasal undokai....ermm baju sama pulak macam kat vidio atas sekali..hihi...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...