Saturday 20 August 2011

kuih muih

From August 21, 2011
kuih butir nangka...makanan tradisi kelantan...sepatutnya kena bubuh halba tapi saya tak bubuh...haikal makan yang merah ja...yg hijau dia tak mau..sedap mkan bila simpan dalam peti ais dulu...


From August 21, 2011
cendol...tak menjadi lagi kali ni...cendol tu tak kenyal ...lembut sangat....tapi tak la sampai hancur macam yang saya buat dulu dulu...suami saya suka walaupun tak berapa nak jadi...makan bersama susu yang dah dimasak dengan gula melaka...suami minta saya buat lagi, tapi saya macam tak berapa nak seronok nak buat sebab tak pernah menjadi...nex time kena guna resepi lain yang ada campur tepung jagung atau tepung kacang hijau pulak....kot kot la ok...


From August 21, 2011
popia ni suami saya kata sedap....kulit saya buat sendiri,, memang menguji kesabaran dan ketabahan di dapur nak siapkan kulit popia ni...saya tengok kat youtube senangja peniaga peniaga kulit popia buat kulit popia...tapi bila buat sendiri, uish sabar sabar...hihi....cubaan pertama saya ni kira agak fail...tujuan sebenar nak buat popia basah sebenarnya, tapi sebab hasil kulit popia yanga gak tebal menyebabkan saya tukar plan...buat popia goreng bersira...tapi cabaran kedua pula, akibat kulit popia yang sedikit tebal...bila nak digulung ia patah...tapi alhamdullilah bila digoreng ii popia tak terkeluar,,,dan kulit popia garing elok ja...suami saya memang suka kalau yg garing garing ni...bila dah siap disira, hasilnya kira berjayalah....dapatlah makan bersama sama dengan adik adik ehime (kami ada buat berbuka puasa bersama di rumah , ada ayam percik , ikan bakar dan sotong bakar)..


From August 21, 2011
akok....ermm ni memang kuih kegemaran saya...kalau bulan puasa bila balik kubang golok, nenek saya akan belikan lebih untuk saya...yang panas panas lagi....memang sedap....kebetulan suami pun suka sangat makan akok....saya pun cuba la buat....guna acuan cara....ada juga yang saya guna acuan muffin (bakar dalam oven)...tapi suami saya suka yang guna acuan cara ni lagi....lain kali boleh buat lagi sebab agak mudah ....balik malaysia nanti boleh beli acuan akok, berbaloi la buatnya..

3 comments:

ehem said...

sedapnya kak nolin masakk~~~

norlin said...

hihi nampak sedap rasa tak tau lagi...mai la sini rasa...

Diyana said...

Nak belajaq buat kulit popia gak! teror la Norlin, nnti ajar cara-cara nak buat kat blog ye!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...