Wednesday 24 August 2011

kuih raya pertama

baru buat semalam kuih raya pertama...semperit atau dahlia...macam tahun lepas saya nnk buat 2 jenis biskut ja...cukup syarat ada biskut raya ja...
sebenarnya saya tak pernah ada pengalaman buat biskut dahlia ni ....suami yang minta saya buatkan kuih ni, suami teringin nak makan....jadi saya pun cari carilah resepi...berkenan resepi Mat gebu...

saya tak ada acuan untuk biskut ni jadi saya just guna yang untuk buat kek tu...tak dapatla bentuk bunga, tapi tak kisahla asalkan rasa semperit sudah...

kalau ikutkan petua dari Mat Gebu...butter dan gula jangan dipukul terlalu lama...supaya biskut tidak terlalu kembang bila dibakar....saya dah minimakan , just biar gula dan butter bercampur ja....tapi saya rasa saya tersilap step masukkan tepung tu, sebab saya still guna mixer....mungkin saya patut guna senduk biasa ja kacau tepung tu...

hasilnya...

From August 25, 2011

sebab tak ada buah ceri, gantikan dengan coklat chip .....bentuk tak comel


From August 25, 2011

ni yang kali pertama bakar..terlama sikit...nampak ok, bau harum...senang nak dipindahkan , tak hancur ...kira okla tu sebab terbaca yang pengalamn orang buat kuih ni ada yang bila nak dipindahkan pecah, biskut terlalu rapuh...

From August 25, 2011

dapatla dua balang...haikal balik sekolah terus ngap....malam tu pulak papa mama pulak ngap ngap...rasanya raya nanti tinggal sebalang ja kot...

biskut raya kedua ..nantilah pulak ...nak cari biskut apa yag sedap dan senang...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...