Friday 28 March 2014

sabar sakit saraf hanya ujian kecil

saya menulis sambil menangis...
sudah seminggu laptop saya di atas katil sebab saya buat bisnes online kecil kecilan so handle sambil baring...rasa macam tak tahu nak cari penyelesaian macammana...

sakit saya ni tajam, silap posisi memang rasa perit sangat..meniarap paling selamat dari rasa sakit...
anak yang kecil Umar pulak tak faham apa lagi, bila nampak saya baring mulalah dia nak naik atas belakang

terima kasih buat suami sebab tolong saya, semalam suami saya bawa 2 orang anak kami, haikal dan yousuff ke tempat kerja, suami tak ada kelas semalam so oklah anak anak ikut...sebab saya tak dapat nak handle anak anak di rumah, biasalah budak budak ada masa bergaduh berebut, tumpahkan makanan minuman, so saya terpaksa bekerja kemas sebab dah teruk sangat kalau nak biarkan...dan sakit semakin teruk bila bergerak...

hari ni suami saya just bawak yousuff tinggalkan haikal dan umar, ok sikit la...cuma umar yang kecil tak faham bila mama kata sakit dia lagi nak main kuda kuda pula dengan kita :)

bila kedudukan tak kena, sakittt sgt kat saraf kaki...apa yang saya buat untuk lega adalah (mungkin kalau ada yang alami macam saya boleh cuba)

: cuba untuk berada dalam keadaan meniarap..bila meniarap terus rasa hilang sakit tu.

: kalau baring telentang, untuk hilangkan rasa sakit, angkat kaki dan rapatkan tapak kaki ke dada macam bersela..regangan pada pangkal paha ni boleh hilangkan rasa sakit.

: Elakkan duduk di kerusi sebab , posisi duduk paling menyebabkan sakit. Kalau terpaksa duduk, contohnya di toilet ...cuba ampu pinggul kiri (saya sakit saraf di pinggul kiri) dengan tangan (buat macam penunbuk), so saraf tu akan tertekan, dan saya berjaya kurangkan sakit dengan cara ni.

Selalunya di rumah, dalam seminggu ni, bila tak sakit saya cepat cepat buat kerja, dan bila ada rasa sikit sikit nak sakit terus pergi baring di katil posisi meniarap atau telentang tapi buat regangan kaki...kalau lambat ke katil untuk baring, alamatnya mengalir air mata la nak berjalan sampai ke katil...

duduk sangat sangat bahaya

dan bila sakit saya tak tahu nak minta tolong macammana dari suami atau anak..sebab hanya saya yang tahu gerakan mana yang menyebabkan sakit...kalau suami nak tolong saya mesti buat gaya tangan stop sebab saya takut lagi sakit...cuma harapkan sokongan moral, dan harap suami dan anak anak boleh handle benda yg kecil kecil sendiri...macam nak buat susu anak, saya berterima kasih sangat kalau suami tolong...atau nak minum pagi, kalau boleh buat sendiri alangkah baiknya terutamanya masa saya tgh sakit...tolong angkat pinggan ke dapur, tolong buang sampah, tolong bawakan anak kecil ke toilet...semua yang mudah mudah tu kalau suami dapat tolong saya sangat rasa lega, terima kasih abang...mungkin ni hikmahnya, supaya abang berlatih jaga anak untuk anak ke empat kita nanti...


                                                Boleh hubungi saya untuk berkongsi maklumat  ;

Puan Norlin

FB: Amir Izzani Norlin


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...