Wednesday 26 March 2014

sciatic nerve pain


Pada kandungan 6 bulan untuk anak ke 4 ini...saya melalui saat paling getir setakat ni dalam fasa mengandung....sudah beberapa hari saya menderita sakit pada saraf di tulang pinggul kaki kiri..

 sakit tajam dan menikam pada pergerakan tertentu..hampir 90% aktiviti harian saya slow...buat ker rumah bila tak sakit, cepat cepat buat sidai baju, sapu samaph , lipat kain...saya hanya ada masa 5 minit untuk free dari sakit...dan kemudian untuk tempoh sesingkat itu saya akan rasa sakit semula pada setiap gerakan kaki...dan saya perlu baring dan betulkan kedudukan, relax sekejap tarik nafas tahan air mat abila sakit....dan begitulah seterusnya...

kasihan anak anak, saya bercadang nak buat bermacam aktiviti sempena cuti sekolah tapi sayangnya saya hanya boleh biarkan mereka menonton telivisyen dan sekadar bercerita di atas katil dengan mereka...cuma tadi saya gagahkan juga buat aktiviti "buat lori"....berpeluh tahan sakit pada setiap gerakan , takpalah asal anak ada juga aktiviti

memasak pun begitu, saya masak kari telur dan sudah dua hari perangat kuah yang sama...cuma tambah ikan atau ayam goreng untuk makan ...sangat terhad semuanya pergerakan saya...rasa nak nangis sangat sebab rasa tertekan tak dapat control anak dan buat kerja rumah....buat pun sambil tahan sakit, untuk ke kedai atau bawa anak ke petrosains seperti yg saya janjikan adalah tak mungkin kerana bimbang lebih memudaratkan...

lebih menguji kesabaran bila tgh sakit anak yg kecil minta susu, anak yang besar minta teman main , anak yang kecil buang seluar nak berak...sedangkan say anak bergerak turun katil pun pejam mata tahan sakit...dan bila anak yg kecil dah tidur, abg abg buat bising adik pun sedar...

solat juga tak sempurna rukuk sujudnya....

Ya Allah banyak sungguh rungutan saya pada ujian kecil sakit ini...tak tahu apa puncanya setiap kali mengandung begini...

moga Allah bantu saya

5 comments:

Diyana said...

Norlin.. Tahniah. Alhamdulillah dah nak masuk anak ke-4... Diyana dulu time anak ke-2 pun selalu sakit saraf kat bahagian punggung.. bila baring kat bawah, susah sgt nak bgun.. Memang sakit sangat.. Maybe, this time girl kot Norlin!

mamaeesya said...

norlin!!!

hari ni baru tergerak hati nak masuk blog yg dah bersawang tu.. then nampak norlin baru update blog.. tahniah!! baru tau norlin pregnant yg ke-4.. Ya Allah.. Tabahnya Norlin... Kami ni yg 2 org ni rasa cam tak sanggup dah nak pregnant lepas 2 pregnancy yg lepas pun rasa cam mengorbankan badan kita as wanita...

Be strong Norlin.. Insya Allah banyak ganjaran di sisi Allah.. Banyakkan rehat.. Dapatkan bantuan sebanyak boleh utk anak2 yang duk ada.. Masa pregnant ni mmg perlukan banyak bantuan dari org keliling...

norlin said...

terima kasih..rasa nak nangis dengar komen dari kwan...saya tgh tahan sakit mengalir air mata ras...ujian allah sungguh kali ni

suhaili said...

Tahniah..norlin seorang yang kuat dan tabah..saya pun mengidap sakit yang sama.sakit yang amat sangat bermula 17 march lepas sehinggala 23 april saya menjalani rawatan epidural steroid barula pergerakan saya seperti sedia kala..sepanjang sebulan tu pergerakan saya memang terbatas dengan 3 orang hero yg kecik sekali 6 bulan.sampaikan kalau terlampau sakit sy terpaksa menjatuhkan baby terlebih dahulu..sekrg alhamdulillah cuma tak tahula sampai berapa lama ia boleh bertahan.menurut doktor ubat ni bertahan 6 - setahun. .depend gak ada yg patient dia mampu bertahan sehingga 3 tahun than dtg cucuk balik...takut bila mengenangkan kalau sakit ni datang balik....selepas cucuk susu badan saya mula berkurang sedangkan sebelum ni memang fully breastfeed. .semoga penyakit ni xkan dtg lagi dan boleh sembuh seperti biasa..amin.

norlin said...

terima kasih suhaili..
alhamdullilah sakit saraf saya dah ok...
hanya org yang pernah alami sakit ni yang tahu macammana rasanya...memang perit sangat...

saya memang setiap kali pregnant jadi begini...kali ni ambil masa 2 minggu lebih untuk pulih...alhamdullilah takpalah allah nak uji sakit supaya lebih menghargai saat saat ketika sihat

saya nak cuba baca pasal rawatan epidural steroid yang suhaili tulis ni, mungkin boleh beri info pada saya sebagai persedian di kemuadian hari terima kasih suhaili...moga Allah panjangkan masa sihat kita amin.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...