Monday 22 March 2010

pindah rumah...

petang semalam pukul 4....adik adik ehime tolong angkat barang ke rumah baru....dah sebahagian besar barang dah dipindahkan...tinggal sikit lagi....buat masa sekarang , kami still duduk rumah lama lagi....nak bersihkan rumah ni...mungkin hujung minggu ni baru betul betul pindah....

hari ni pun masih sibuk hantar barang sikit sikit, kemas rumah baru dan rumah lama....

Rasa amat amat bahagia bila menjejak kaki ke rumah baru....rumah baru ni lebih besar, ada ruang dapur , ruang tido dan ruang tamu.....rumah lama pulak hanya ada satu ruang dapur yg comel, dan hanya satu ruang untuk tido, mkn, dan merangkap ruang tamu.....jadi memangla hati berbunga riang bila berpindah ke rumah yg lebih lega....hihi terima kasih abang....

memang planning kami untuk pindah rumah selepas abang confirm sambung phd... sebab tu lambat sikit kami berpindah ke rumah baru ni....pengalaman tinggal di rumah yg kecil, sebelum berpindah ke rumah yg lebih besar....memberikan rasa nikmat yg membuatkan saya sentiasa tersenyum sendiri....bila kita bersempit dahulu sebelum rasa selesa membuatkan rasa lebih menghargai, rasa lebih bererti....dan rasa lebih gembira....itulah perasaan saya buat masa ini...

malam tadi semasa mahu melelapkan mata saya lihat keliling rumah lama kami...memang rumah ni kecil, tapi setelah hampir 9 bulan tinggal di rumah ini, rasa sayang tetap ada untuk meninggalkan rumah yg penuh kenangan ni....saya suka dapur rumah ni sebab ada tingkap di sebelah dapur masak, udara lebih selesa dan cahaya masuk menyebabkan dapur lebih kering dan saya sukakan cahaya..........bilik mandi juga saya suka kerana ada tingkap kecil....

rumah yg comel memerangkap haba, menyebabkan rumah ini tidak terlalu sejuk ketika musim sejuk, saya dapat rasakan perbezaan dgn rumah yg pernah saya duduki semasa pregnant haikal dulu....memang rumah comel ini selesa dari segi suhunya....pasti saya akan merindui kehangatan rumah ni.....

rumah yg tidak luas menyebabkan semua aktiviti di rumah dapat dikongsi bersama setiap saat...kalau di dapur masih boleh melihat haikal dan suami di ruang bilik....kalau haikal mandi, saya boleh awasi di aketika sedang memasak....semuanya dapat dilakukan serentak...dan saya akui rumah yg kecil dapat merapatkan lagi hubungan kekeluargaan kerana semua nya hampir....papa sibuk selesaikan tesis, haikal bermain di tepi meja...mama sibuk selesaikan urusan tesis, papa temankan haikal main disebelah saja....papa mama solat haikal memang dapat lihat sentiasa....pendek kata, kami sentiasa bersama dekat di dalam rumah ini...itulah yg sayang untuk saya tinggalkan......

rumah comel ini terasa selesa bagi saya kerana semuanya hampir....tapi bila musim sejuk dan hujan....baju tak kering ...mulalah rumah saya penuh dgn baju lembap bergantungan sana sini....itulah yg tak bestnya....dan untuk menerima kunjungan tetamu pada waktu malam juga kurang selesa, kerana tilam akan di buka awal supaya haikal mudah tido....dua tilam dibuka maka penuhla rumah kami....hihi macam tula.....rumah akan nampak selesa, bila habis masa tido, tiada baju lembap bergantungan....dan haikal tak keluarkan semua mainan dari bakul mainannya....

Keadaan diri yg kurang sihat (loya memanjang)...tapi sekarang dah ok...menyebabkan saya bulat hati untuk pindah....dan memang plan kami pindah setelah suami conferm phd....jadi memang kena la timing...sampai masa nya kami berpindah juga dari rumah yg saya rasakan cukup selesa tapi harus ditinggalkan demi keselesaan dalam bentuk lain pula....

Malam ni masih bermalam di sini....saya sayang rumah ni....tapi demi keselesaan bersama, saya..haikal ..papa....kami kena tinggalkan rumah ni....moga rumah baru nanti memberikan keselesaan yg lebih lagi...
terima kasih untuk suami tercinta kerana bersusah payah mencari rumah yg sesuai dgn citarasa isteri...rumah yang tidak terlalu luas, kerana saya tak mahu aktiviti harian kami terpisah....rumah yg dapurnya ada tiongkap, kerana saya sukakan cahaya dan udara segar....rumah di tingkat bawah, kerana saya nak letak pasu bunga di atas tanah...supaya tanaman saya dapat rasa nikmat zattanah sebenar bukan hanay tanah dari pasu....itu saja ciri penting yg saya mahu, dan alhamdullilah ciri ciri tu ada pada rumah baru kami...thanks sekali lagi abang.

Ruang tamu dan gambar sebelah kanan adalah bilik...sama besar ja rasa...

Dapur dan bilik mandi....kedua duanya ada tingkap ...tu yang paling saya suka

2 comments:

mamaeesya said...

waaa... bestnye norlin duk kat jepun.. mmg kan, rumah kecik lagi rasa rapat2.. semua buat sama2, sepanjang masa kita nampak sesama sendiri.. tapi kalau anak ramai, tak leh ler.. enjoy!

norlin said...

haha betul betul...tgh anak sikit ni boleh la..dah ramai esok kena plan lain pulak...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...