Tuesday 12 November 2013

Kek coklat kukus munira

Assalamuallaikum

Saya ingin berkongsi resepi kek kukus munira yang sedap dan moist ni...
sebelum ni kalau buat kek coklat saya ikut resepi dari Fendi di My resepi  , tapi semenjak belajar buat kek kukus coklat dari adik ipar saya Aimi, terus melekat kat resepi kek coklat kukus ni....

Saya belajar buat kek kukus ni masa balik bercuti raya haji di kampung...Aimi yang ajarkan...mudah sangat danhasilnya sungguh lembut moist dan sedap....saya suka resepi ni sebab tak guna hand mixer so tak perlulah saya berebut dengan anak anak especially Yousuff yang suka tolong saya buat kek... :)

ok ni resepinya,

3/4 cawan gula pasir
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak

Semua bahan diatas dicampur ke dalam satu bekas, kemudia dipanaskan di atas api yang perlahan, kacau sehingga gula larut, rehatkan sekejap bila dah sebati.

Kemudian,

3/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder

semua bahan ini diayak,ketepikan

Kemudian, balnderkan 4 biji telur sehingga kembang.

Akhirnya campurkan berselang seli campuran tepung dan telur ke dalam bahan yang dimasak tadi...
kukuskan selama 45 minit..

peringatan,

semasa tengah sukat dan campur bahan tu dah boleh panaskan kukusan, supaya bila kek dah ready nak dikukus, kukusan dah panas so jimat masa

tutup kukusan dengan kain atau tutup bekas kek dgn aluminium foil supaya air tak jatuh atas kek...

Jangan buka kukusan sehingga 40 minit....nanti tak comey kek tu

Ok selamat mencuba




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...