Sunday 11 July 2010

doa mkn

saya rasa berterima kasih pada vidio yang murni masukkan dalam blog...yang vidio onechan baca doa makan tu,...lepas haikal tgk vidio tu, cepat ja dia ingat doa mkan...betul kata murni seminggu pun dah blh ingat...haikal ambik masa 3 hari untuk ingat, tapi sebutan byk la yg tak betul....

saya dah dapat key haikal...haikal suka tiru rakan sebaya....
doa makan ni saya dah pernah ajar dulu tapi tak bersungguh sebab nampak haikal tak ingat sgt,....tapi bila tgk vidio rakan sebaya yng pandai baca...haikal macam teruja, dan asyik suruh buka ja vidio tu...

"mama, buka vidio...kawan haikal tu...mana?"..saya pun buka la blog makcik murni ni, hihi

tula ayat haikal kalau balik sekolah, pastu saya suruh baca doa sebelum mkn minum ptg...(masa awal awal kenalkan haikal dgn onechan dalam vidio baca doa makan)...

pastu dia suka ajuk ..makcik murni sebut "ya Allah"....dalam vidio tu jugak...

dan haikal akan gelak tgk telatah adik, bila onechan pun gelakkan adik dia...
terus haikal tgk perut saya dan kata .."adik haikal, dlm perut mama"...

lepas lihat kesan yangbagus bila haikal tgk vidio tu , saya cuba cari vidio kanak kanak baca doa mkn dalam youtube, ada macam macam....tapi yang tak bestnya....bila lihat vidio anak anak yang baca doa makan sambil jerit jerit...haikal cenderung untuk tiru....jadi saya ambil keputusan, biar haikal tgk vidio doa makan onechan saja....

sebab bila saya buka youtube, dgn niat untuk tunjuk contoh baca doa mkn yang baik (ada byk juga yang bagus)...haikal akan terpandang vidio yang bagi haikal lebih menarik (baca sambil jerit jerit dan main main...hihi biasa la anak anak)....haikal akan suruh saya buka vidio tu....ermm haikal nila...

sekarang ni, say arasa seronok sebab haikal dah tahu baca doa makan walaupun tak lancar, tapi kira dah kena la....doa tidur pun haikal dah ingat tapi ayat awal kena saya baca dulu kalau tak dia lupa....alfatihah tak boleh lagi, tapi blh buat bunyi bunyi mcm alfatihah...hahaha apa la haikal....

saya cuba start ajar alif ba ta semula, tapi kali ni saya guna buku yang tok mama bagi...yang taufiq dulu...masalahnya haikal kalau nampak buku yang ada tulisan alif ba ta...dia cenderung nak cari, lihat dan baca huruf jim saja....

"mama!..mana mana huruf jim"...sambil belek buku atau al quran sampai nampak huruf jim seketul...huruf jim yang sambung dalam ayat dia tak kenal...jim seketul tu....

ok ...tu saja perkembanagn terbaru haikal...besar nanti baca blog mama...taula kerenah haikal ni tau...


3 comments:

kew_chop said...

sukanya hati bila tgk anak2 kita boleh buat sesuatu kan. biar hanya pandai tepuk tgn pun dah rasa bangga.
segan la pulak norlin dok ckp camtu, sesama kita sharing camana nak ajar anak yea.
dalam dok ajar tu rasa nak tergelak jugak kan, macam2 bunyi kuar kalo 1st time ajar tu. maklumla anak besar cam maira dah ada pelat jepun dah. hihi..

emilia said...

bagusnya haikal..bijak.byk perkembangannya.iman pun kne usaha gak mcam haikal ni.stkat ni iman leh selawat lailahaillaAllah muhammaddarasullullah b4 tdo. nk ajar doa2 pulak la cm noli.

norlin said...

hihi murni betul memang suka sangat rasa...macam tak percaya cepat ja boleh...dulu ajar bukan main lagi buat tak tahu....kena tahu cara minat depa rupanya...mungkin tak sama cara nak latih anak anak ni, tak sangka dgn tgk vidio onechan tu menjadi...lepas ni blh la usha usha lagi perkembangan onechan...kot kot ada yg blh di apply kat haikal ni..sayang tak vidio kamera tak leh dengar bunyi..kalau tak blh share bacaan doa makan haikal yg lawak..tapi semakin hari semakin improve...

emi...wah iman pandai selawat...nak kena ajar haikal jugakla...noli tgkgambar iman, nampak dia dah besar la...sihat ja badan...haikal mkn byk tapi kurus, cergas sgt kot...salam syg untuk iman...haikal ingat lagi iman bila tgk gambar masa gi tokoshima tu...tapi dia asyik tersasul nama sepupu dia..amin...confuse...hihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...