Sunday 30 May 2010

bestnya dah sampai rumah!

sampai ke matsuyama petnag jumaat...adik adik ehime...wan, syafik dan raja jemput di airport...
sampai rumah rasa best sgt..."rumah kita"kata haikal....:)

malam tu makan telur masak sos dgn ikan bilis goreng ja....tak larat nak keluar beli barang mentah....makan ala kadar untuk isi perut...pastu kemas kemas barang ...dan tido.

Esok tu sabtu, sambung kemas rumah lagi...malam abang gi usrah....haikal asyik main kereta dan asyik suruh mama dgr cerita tentang kereta dan train dia....haikal haikal banyak betul cakap...macam mama!

hari ahad pulak, adik adik ehime ajak gi berkelah tepi empangan....depa buat sate dgn nasi impit kuah kacang...best!....saya bawak nasi lemak....haikal nampak happy berkumpul denagn pakcik pakcik ehime....Cik Wan, Cik Yasir, Cik Raja, Pok pik, Cik Nisak, Cik Wani...kak ira, kak nad, cik picak, cik taha dan cik ah seng....ramai pakcik pakcik haikal kat sini.... :)

Hari ni haikal gi sekolah....tadi saya dan suami hantar ke sekolah...haikal malu dgn sensei , tunduk ja,,,...tapi tak nangis....siap boleh babai mama papa lagi.....harap harap haikal happy la gi sekolah hari ni.....papa terus gi lab....dan saya balik rumah , kemas dapur yg breakfast tadi..kema srumah dan tabur biji benig kucai, daun sup dan cili kat tanah belakang rumah ni....

tanaman saya tinggalkan sebulan semuanya dah kering kecuali daun kesum yang masih bertahan....serai pun semua dah kering....jadi tadi saya dah tanam balik daun pandan dan anak pokok kari dan juga serai......harap harap tumbuhla....sebelum ni serai saya tanam dalam pasu, tapi macam tak berkembang pun, sekarang ni dah ada tanah, saya tanam terus atas tanah.....

Benih cili dan limau yang saya semai sebelum balik bercuti ke malaysia hari tu dah tumbuh....tunggu besar sikit untuk alihkan dalam pasu.....saya semai lagi benih cili yang baru bawak dari malaysia......harap benih ni hasil dia lebih berkualiti

Semoga Allah suburkanlah tanaman saya ni.....kalau ikut pengalaman lepas, pokok cili dan daun kesum memang boleh hidup subur di bumi ehime ni....tapi agak lambat juga untuk pokok cili bercambah dan berbunga....tapi bila dah start berbunga, memang hasil dia agak bagus jugak, memang hati berbunga riang tengok buah cili yang merah...nak makan petik ja dari pokok.... :)

Kat ehime ni memang tak dapat nak cari cili hidup.....sebab tu la kena tanam.....
daun sup, daun kucai pun tak ada....harap harap tumbuhla benih benih yang saya semai pagi tadi....




2 comments:

Ina said...

oo xde ek kucai kt sana norlin. sini ada je jual kt supa. rajin norlin bercucuk tanam. kami ni nama je dok ats tanah tp manfaatkan pun haha. nak2 plak skrg ada ihsan xreti plak kiter cmner nk menanam2 smbil menjaga dia.

norlin said...

oo ye ka ina..bestnya ada kucai...kat sini tak ada...tapi noli tak pandai sgt guna kucai untuk sayur cuma guna buat cucur dan goreng bihun ja...
ihsan dah makin cergas ya sekarang....hihi...memang tak menang tangan ada baby ni....cergas dan aktif sana sini...noli ni sempat sebab haikal gi sekolah kalau tak memang jenuh ligan dgn dia...hihi...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...