Saturday 15 May 2010

Selamat hari guru....

terlupa pula nak tulis pasal hari guru....sebelum saya stop tulis dalam blog ni tadi tiba tiba baru teringat tentang hari guru....

ramai sangat guru guru yang bertahta di hati...semuanya dalam ingatan....cuma kejauhan , kekengan masa memisahkan....terlalu banyak memori suka duka bersama guru ..semua nya amat bermakna.....

Sekolah rendah SRK Methodist Parit Buntar...

Cikgu Sabariah, sentiasa bertudung labuh putih, berbaju kurung putih, stokin putih kasut saja hitam....mengajar saya semasa darjah 3, masa tu sekolah petang....selalu suruh murid murid solat zohor dan asar bila dah siap kerja dalam kelas....cikgu sabariah pernah tegur saya pakai kain sembahyang singkat nampak kaki masa sujud....kemudian cikgu pinjamkan stokin kaki putihnya supaya kaki saya terlindung semasa sujud...thanks cikgu.

Cikgu Norlela...mengajar saya semasa darjah 2, berkulit cerah kurus berkaca mata.....selalu kalau cikgu gi meeting, cikgu norlela akan suruh saya ajar membaca hamisah, zaitun, Oi bak hai, dan riyaludin...masih teringat buku yang selalu kami baca bersama di belakang kelas....buku rama rama....

Cikgu mad....cikgu pendidikan jasmani...menarik sebab cikgu ajar gimnastik....cikgu mad yg train saya lumba lari..ingat lagi hidangan wajib sebelum gi lumba lari telur separuh masuk, cikgu order special dari kantin.

Cikgu tashir...juga cikgu sukan....cikgu yang baru mengajar, masih muda....saya sempat belajar sekejap saja dgn cikgu tashir,,...kemudian semasa di tingkatan 2 MRSM gerik, saya jumpa cikgu tashir di perkampungan org asli pulau aman, banding perak, masa tu saya ikut ekspedisi ke kampung org asli ...yang tak bestnya...saya tak ingat cikgu tashir....tapi cikgu ingat saya...bila cikgu tashir cakap siapa org parit buntar...saya renung wajah cikgu baru saya teringat cikgu tashir rupanya....maaf cikgu, saya terlupa....

Semasa di Sekolah kebangsaan Bandar Bharu kedah,, darjah 6

Cikgu cikgu di sekolah ni amat special dan amat dekat di hati dengan semua pelajar....agak berbeza suasana perhubungan guru dan anak murid jika dibandingkan dgn SRK methodist, hubungan lebih seperti sebuah keluarga....guru gurunya mengajar penuh semnagat .....saya amat amat teruja dgn semnagat guru guru sekolah ini...SK Bandar Bharu berstatus luar bandar.....saya amat bertuah kerana sempat belajar di sekolah ini walaupun setahun...

Teacher za, selalu pukul tgn dengan pembaris panjang kalau tak dapat jawab soalan....selalu kalau kelas lps rehat student ready air batu bawah meja....kelakar rasa...teacher za pernah ajar tution percuma untuk saya, farah dan fiza di rumahnya.....saya memang teringat sgt kat teacher za....i love you teacher...

MRSM Gerik

Cukup istimewa, byk kenagan terindah di sini yang tak terdaya saya tulis sebab terlalu byk....
Cikgu shah, cikgu tajun , ustaz rahim, cikgu roswan, cikgu azah,oohh ramai lagi....semuanya sgt sgt special dan sentiasa di bibir saya nama nama mereka ....moga cikgu semua diberkati Allah sentiasa..

MRSM taiping..

Banyak saya belajar jatuh bangun di sini....byk juga kesilapan yang saya jadikan sempadan untuk masa depan...cikgu Disdi Munah, insan yang paling akrab dengan saya....saya rindu cikgu,,,bila kita dapat bertemu, semoga cikgu dirahmati Allah.....ramai lagi cikgu yg lain ...semuanya baik dan sentiasa diingati


Selamat hari guru buat semua guru ku.....moga pengorbanan dan jasa kalian mendapat balasn baik dari Allah di dunia dan akhirat...tak terbalas jasa mu guru.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...