Tuesday 1 June 2010

baby girl or boy?

:) hari ni pukul 10 ada temujanji dengan Dr untuk checkup baby dalam perut mama ni.....sebulan yang lepas Dr cakap pemeriksaan kali ni mungkin dah boleh tahu baby boy atau girl....tak sabar rasa nak jumpa Dr hari ni.....

masa haikal dulu, saya memang yakin baby boy dari awal awal detik kehamilan lagi....sebab emosi saya agak naik turun (ganas sikit)...dan saya rasa kuat sepanjang kehamilan hinggalah detik kelahiran....masih ingat lagi sehari sebelum bersalin saya masih sempat join perarakan penamaan calon pas ...jauh tu berjalan..tu pengalaman pertama saya merasai detik penamaan calon...menitis air mata bila laungan ALLAH HU AKHBAR bergema sepanjang perarakan disertai selawat ke atas nabi....saya terus lupa yang perarakan tu adalah untuk penamaan calon pas di Bachok Kelantan....detik itu saya rasakan besarnya kuasa Allah ...pada malamnya saya sempat ke ceramah Tok guru nik aziz ....pulang agak lewat malam tu....kemudian tido sekejap....dan mulai rasa sakit bersalin yang masih terkawal....sampailah pagi lepas subuh, makan nasi kerabu bungkus ...lepas tu mandi...masa mandi air ketuban pecah, meletup bunyi macam belon pecah pun ada, tapi tak sakit....mak bidan (nenek saya) dan makcik makcik dah sibuk ampai tikar mengkuang kat bilik depan, saya asalnya plan nak bersalin di rumah dgn mak (mak bidan)....sejuk lepas mandi, saya pakai baju kain batik...dan baring kat atas tikar tu, saya sempat call suami kata nak bersalin dah, dan msg mama di terengganu...umi dan ayah mak bidan dah call pukul 5 pagi lagi suruh balik....masa berbaring atas tikar tu, saya rasa malu sebab tengok semua ada di keliling saya, ada yang nak urut kaki....mak dah keluarkan minyak , kain untuk lapik baby....pastu mak suruh gi panggil orang klinik sebab nak sambut baby sekarang kena ada org klinik sama kalau tak.. salah.. susah nak buat surat beranak.....
Tiba tiba orang klinik datang dgn ambulans....cakap tak leh bersalin di rumah kena gi hospital....kecoh sekejap....dalam hati saya berserah saja asalkan selamat, tapi jauh didalam hati biarlah mak ada semasa bersalinni..sebab memang dalam hati memang dah lama tertanam kukuh untuk bersalin dengan mak bidan sejak dari sebelum kawin lagi niat tu dah ada dalam hati ni..... :).....

alhamdulilah saya selamat bersalin kan haikal di hospital USM Kubang kerian....dan lebih bermakna mak bidan ada di sisi....mak bidan asyik control Dr supaya tak gunting....mak bidan juga sempat perturunkan cara sambut baby yang betul ikut cara bidan kampung pada Dr.....bila Dr kata nak gunting, mak bidan kata takpa takap boleh ni slow slow.....Dr muda tu pun alhamdullilah jenis yang baik dan berhati lembut, ikut saja cara nenek ni.... :) tersenyum dan tergelak sekejap mengenangkan detik tu......

masih terngiang ngiang di telinga saya rayuan mak bidan supaya dia dapat masuk ketika saya bersalin...rasa terharu dan kelakar bercampur baur... :)
"Dr, boleh la hambo (saya) masuk, cucu hambo tu tok laki(suami) dio dah jauh , mak ayoh dio baru nak kelik(balik) tak sapa(sampai) lagi ni....boleh la hambo masuk".....berkali kali rayuan tu saya dengar dari luar ruang menunggu.....sepatutnya hanya suami yang boleh masuk...
Bila saya dibawa masuk ke labour room, Dr tanya saya "tu nenek ya, nanti bila dah masa baby nak keluar saya panggil nenek masuk"....saya tersenyum dan sempat ucapkan terima kasih...
Alahmdullilah Allah kurniakan Dr yang baik pada saya, saya tak ingat nama Dr tu, Dr lelaki mungkin tua 4 tahun dari saya...dia juga ada anak lelaki nama haikal....kami sempat berborak dan Dr tanya macam macam pada saya tentang kualiti ultrasound di jepun, macam macam dia tanya ....mungkin tu cara untuk alihkan tumpuan saya pada kesakitan yang datang dan pergi.

Alhamdullilah semuanya berjalan lancar, kehadiran mak bidan di sisi memang memberi kesan yang positif pada saya, bila mak bidan masuk ja bilik tu ...terus pegang perut saya dan urut urut perut....saya dapat rasakan ia memberi kesan yang menakjupkan ....mak bidan pernah cerita sebelum ni...Dr jarang kawal baby dari perut..selalu Dr akan just tunggu di jalan keluar dan tarik atau cokeh dari situ...berbeza dengan mak bidan , tindakan awal adalah dengan godek godek (betulka ayat ni) kat perut dulu....memang memberi kesan yang bagus.....mak bidan lebih tenang sementara Dr dan nurse nurse nampak agak kalut sikit....itulah beza yangdapat saya lihat...
bila kepala dah nak keluar...mak bidan cakap " Ok , molek(elok) dah ni Dr sambut, teran sikit lagi....molek dah ni".......ayat tu menenangkan saya.....rupanya mak bidan sengaja cakap macam tu supaya Dr lebih confident, sebab Dr muda mungkin dia gugup bila ada org tua yang lebih berpengalaman tgk dia sambut baby...bagus cara mak bidan, tenang dan penuh psikologi ....terima kasih mak...detik detik manis tu sentiasa terpahat dalam ingatan.....alhamdullilah saya terselamat dari gunting yang memang saya gerun...saya juga nak ucapkan terima kasih pada Dr yang sambut baby, tolong azankan haikal....juga kepada nurse , student student medic yang turut berada dalam labour room ...dan pada seorang nurse muda yang bercakap dailek serawak atau sabah, yang sudi menggosok belakang saya ketika sakit....kalau tak silap saya namanya katy....semuanya saya ucapkan terima kasih...kalaulah suatu hari nanti saya bersalin di Malaysia, insyaAllah HUSM Kubang Kerian akan menjadi pilihan pertama saya lagi.... :)

kali ni pula...gerak hati saya rasa macam baby girl, tapi gerak hati kali ni tak sekuat dulu...baby girl atau baby boy, mama tetap menunggu dengan penuh kasih sayang...moga baby mama selamat dan moga Allah permudahkan segala urusan mengandung dan melahirkan nanti.....
kali ni insyaAllah saya akan bersalin di Jepun....pasti banyak kelainan dari dulu, namun yang lebih bermakna dan itulah yang saya harapkan...adanya suami di sisi, yang insyaAllah dapat menyaksikan detik bermakna itu nanti....sama seperti bersalin kali pertama, saya berdoa dan berharap agar Allah jauhkan gunting dari saya...namun apa yang paling penting baby mama dapat dilahirkan dengan selamat, sihat .....kita hanya mampu merancang, berdoa dan berharap...Allah yang menentukan segalanya.....doa saya untuk yg terbaik buat kami sekeluarga....amin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...