Monday 7 June 2010

telur ikan goreng dgn lala


pukul 1100 tadi baru gi kedai..ingat nak cari ikan nak masak lunch....lewat sikit masak hari ni...mula mula ingat nak masak ayam tapi macam dah tak lalu dgn ayam...nak cari ikan jugak...
teringat pakcik jual ikan dgn lori yg murah tu..masa rumah lama dulu memang saya beli ikan ngan dia, sebab lalu tepi rumah dan memang dengar "SAKANA (IKAN)!!"...tapi sejak pindah rumah baru ni memang tak dapat beli lagi dari pakcik tu....

selalu pakcik tu lalu pukul 11 hingga pukul 12.....saya pun niat nak cuba la tunggu ikan kat rumah lama dulu....baru tunggu 10 minit saya dah putus asa....kalau lah pakcik tu tak datang ....berpanas la saya kat sini tanpa ikan....saya pun buat keputusan gi Sunymart jelah....

ermmm kat sunymart ...alahai...awatla ikan ni semuanya macam dah mahal sikit dari minggu lepas.....lama saya duk round tempat sama....pegang letak pegang letak....last last saya terpandang telur ikan....aik murah la pulak dari selalu....200 yen ada dua ketul besar telur ikan..oklah ni...tapi biasalah...main letak pegang letak pegang...buang masa duk fikir nak beli ke tak...last last ambik jelah...sebab dah telan air liur...terbayang telur ikan goreng....

pastu nak buat makan ngan apa telur ikan goreng ni...lalu tepi udang, siput....ternampak lala...ok..orait 156 yen sepeket...oklah .....terus bayar dan balik....

Sayur saya just nak celur bubuh dalam ricecooker masa nasi gh mendidih ja.....cara malas nak buat sayur....actually ni cara ayah saya ...suka sgt sayur yg celur atau bubuh dalam rice cooker ja...bagus juga....zat tak lari mana, duk dalam tu ....sayur pun manis.hihi...kalau ada tetamu tak la buat macam ni... :)

Gulai masak lemak lala

Separuh tin santan
separuh bawang besar
2 ulas bawang putih
kunyit hidup separuh ibu jari
halia sebesra ibu jari
serai dititik
cili 5 biji
tomato sebiji belah 4
bawang besar belah 6

cara
1. Bland dengan santan bawang besar, bawang putih, halia, kunyit, cili.
2. Masukkan dalam periuk, masukkan siput lala, serai dititik, tomato dan bawang besar yg dibelah.
3. Masukkan garam. Kalau nak siput lala tu terbuka, tutup periuk tu sekejap...kalau tak mau terbuka tak yah tutup.
4. Siap boleh makan.

Telur ikan goreng

cara
1. gaulkan telur dengan tepung beras, garam, serbuk kari, serbuk paprika. Goreng campak daun kari sikit.

3 comments:

LadyBird said...

x pahamlah cr nk masak lala tu ..

blandkan santan ngn bwg, halia dan kunyit? mcm tu ke nolin?

norlin said...

hihi cik eza....za masak sedap sedap tau nanti bubuh dalam blog saya nak hidu bau... :)

norlin said...

aa...za campur semua dalam bland ....kiranya santan tu ganti air la...kalau bland dgn air nanti jadi cair kauh tu...sebab nanti siput lala tu pun keluarkan air sendiri

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...