Wednesday 9 June 2010

Langkah bestari isteri mithali


Pagi tadi baca balik buku kecik yang saya beli hampir dua tahun yang lepas......saya beli untuk saya satu, untuk suami satu...masa tu umur haikal 5 bulan....suami saya pulang dari jepun bercuti dan melawat kami (saya dan haikal duduk malaysia masa tu).......

Saja nak share tip tip dalam buku tu...ada 50 tip semua...saya larat taip 10 ja dulu....

LANGKAH BESTARI ISTERI MITHALI

1 Mainkan setiap peranan isteri dengan seimbang sebagai isteri, kekasih, kawan, penyokong , perangsang , penasihat, pendengar, pendidik dan pendoa.

2 Sentiasa taat pada suami dlm semua hal yg dibenarkan oleh syarak. Tetapi isteri tidak perlu taat dalam hal yg melibatkan kemungkaran.

3 Layan setiap keperluan suami dengan saksama terutama keperluan seksual. Bagi suami hubungan seks adalah bukti dan kaedah mengeratkan kasih sayang yg penting.

4 Fahami kereneah suami dan banyak bersabar. Gunakan gerak hati yang sedia ada dalam diri wanita bagi memahami kehendak dan pengharapan suami tanpa perlu disebut.

5 Didik suami berkenaan apa yg anda harapkan secara hikmah. Ada kalanya anda perlu berpesan kepada suami sehingga 200 kali untuk dia faham dengan jelas. Sabar apabila member pesanan pada suami.

6 Berhias dan pastikan anda sentiasa kemas serta menawan untuk suami. Bincang dengan suami cara penampilan yg dia gemari.Lakukan mengikut kehendaknya.

7 Maafkan suami dan orang lain setiap malam sebelum tidur dan minta maaf kepada suami. Kemaafan menyucikan hati,menyembuhkan sakit, mencantikkan wajah, menarik saying dan memakbulkan doa.

8 Doakan suami setiap masa. Doa mengeratkan roh anda dengan roh suami. Seterusnya membentuk kasih saying yang mendalam dan berkekalan.

9 Pastikan anda melebihkan suami daripada ibu bapa atau orang lain. Tetapi pastikan anda bersopan santun dan menghormati ibu bapa supaya mendapat kebahagian dunia akhirat.

10 Berbahagialah apabila melahirkan anak seramai yang munasabah. Asuh dan didik anak sebaik mungkin. Jangan terlalu mengharapkan orang lain mendidik anak anda.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...