Tuesday 28 September 2010

apa cerita!

banyak cerita...tapi malas sgt nak tulis...kemalasan melanda ....

sekarang ni hati asyik ingat baby ja....semalam ada check up...baby berada di kedudukan yg betul, kepala di bawah...berat baby dah 2500g.....ermmm macam berat ja...haikal dulu lahir cuma 2.67kg....mungkinkah baby kali ni akan cecah 3 kilo masa lahir...besar tu...moga senangla proses bersalin nanti...

apa yg merisaukan hati ni..bila Dr tunjuk tali pusat berlengkar kat leher...aduh seram rasa ...tapi Dr relax ja...cakap tu perkara biasa....masa haikal dulu, tak tahu pun tali pusat lilit kat mana...teknologi kat jepun ni tinggi sgt ..sampai nampak tali pusat (calor biru merah)....jadi risau pulak...jelas melilit leher baby....moga selamatlah anak mama....

next check up pada 13 oktober ni...entah entah dah bersalin dah time tu..sekarang ni rasa macam nak cepat ja bersalin...sebab saya risaukan tali pusat baby tu dan juga berat baby yg bagi saya macam berat ja...tapi Dr kata normal....berat la kalau nak banding ngan haikal....

persedian saya ...selain dari terus membaca al quran, surah surah penting....saya juga dah start banyak berjalan....kalau dulu naik basikal ke mana mana...tapi sekarang saya cuba berjalan kaki...ke kedai, ke hospital.....cuma sekarang ni saya dah tak hantar haikal ke sekolah...cuma mungkin kadang kadang kalau papa haikal ada hal baru saya berbasikal ambik hantar haikal....
harapnya dgn banyak berjalan akan memudahkan proses bersalin nanti....cuaca pun dah nyaman sekarang ni, jadi tak ada masalah untuk saya berjalan kaki :)

ermmm....apa lagi ya...ha!...papa haikal ada belikan tilam baru..yg lebih tebal....supaya saya selesa dalam tempoh berpantang nanti.....suami saya ciptakan katil untuk saya...hihi....dua buah meja jepun...dicantum jadikan katil...memang selesa sgt tido atas katil dan tilam tebal...amat amat berbeza dgn tido atas lantai macam sebelum sebelum ni....sakit belakang saya berkurang 80%....terima kasih abang! :)

beg untuk ke hospital dah pun saya sediakan...air selusuh pun suami dah buatkan...saya dah start minum...sebenarnya saya pun tak tahu air selusuh tu macammana cara nak buatnya...saya minta suami saya baca yasin kat air, dan doakan saya dan baby selamat....dan air tu juga saya hembus setiap kali baca al quran...itu jelah.

tak sabar menanti kelahiran baby..hari ni dah 35 minggu 5 hari tak silap....gambatte norlin!


4 comments:

Fith said...

mmg normal kes tali pusat terlilit di leher baby ni noli,sbb ianya tak kekal,nanti ok blk.doa2 laa moga ia terbuka blk sblm lahir,sbb biasa jd prob nanti masa nak lahir je takut sangkut baby takleh keluar.adik bongsu fith dulu tali pusat dia bersimpul hampir2 simpul mati.mujur induce awal,klau tak,mgkn dah takde dah dia,alhamdulillah laa kan...
air selusuh tu lebih baik yg kita buat sndr dari minta kat bidan,nanti jd syirik sbb hati yakin sgt2 dgn air yg bidan buat kan.ada ayat sbnrnya utk air tu,tp fith pun hilang dah bacaannya.apapun,doa kita tetap didengar Allah,tak kira ayat apa sekalipun kan...
gambatte ne noli!

Ina said...

ada org xsuka doc bgtau semua benda. tp kiter perasan doc kt nihon ni (docs yg kiter penah jmpa) slalunya akan berterus terang xde sembunyi2. mmg kiter risau la kan tp lebih elok kiter tau semua. utk saiz badan norlin tu kalau bb 3 kg pn masih ok insyaAllah. lainlah kalau kecik mcm kiter ni. jgn risau2 sgt ye. berdoa byk2. harap2 bb berpusing elok n tali pusat dh xberbelit, amin. harap2 nya semuanya selamat, amin :)

norlin said...

fith- ooo..tula nampak Dr relax ja tunjuk tali pusat tu...mintak mintak selamatla...adik fith tu lahir awal berapa minggu ya....air selusuh ni noli buat sendiri ja ngan amir...satu tong tu...nak minum satu famili pun boleh...hihi

ina- tula kan jepun ni, Dr dia cerita habis....kalau masa kat malaysia dulu...tau tau lahirja baby...tak detail sgt pun....tapi bagus jugak, sebab tu hak kita jugak sebagai parent nak tau apa jadi kat baby...hihi...3 kilo baby oklakan...takut jenuh nak meneran :)...thanks ina dan fith!

Fith said...

aah noli,3kg tu ok kot dgn noli,rasanya kita tak jauh beza pun saiz,noli nampak kurus je,hihi.

adik fith lahir tak awal sgt,mmg dah dekat2 dgn due date.tak ingat kenapa induce awal,tp dah lahir baru sedar tali pusat dia bersimpul.insyaAllah semuanya akan ok,bykkan rehat n detect movement baby yer...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...