Thursday 2 September 2010

Buah avocado

sebenarnya dalam bulan puasa ni selalu la jugak saya buat jus avocado...dah jadi macam kegemaran pulak..tapi suami dan haikal tak suka...jadi selalu kalau saya buat jus ni...saya minum sorang ja, puas dipaksa haikal minum tapi tak mahu...mungkin sebab hijau sgt warna dia kot....anak ngan papa sama ja....hihi...takpalah..mama ngan baby yg minum jus yg sgt kaya dan berkrim ni...

teringat kali pertama saya minum jus avocado...masa gi rumah mbak Jum (dari indonesia)...mbak jum jemput datang ke rumah dia untuk ambil baju baby untuk musim sejuk....mbak jum bagi satu plastik besar baju baby, selimut semua ada....masih elok lagi baju baju tu semua....kata mbak jum, baju baju tu dari mbak Arum dan Kak wan...diberikan untuk Hikaru anak mbak Jum...sekarang dah 8 bulan dah usia Hikaru ..dah tak muat, so ...pas kat saya pulak...rezeki baby, tak payah fikir pasal baju untuk musim sejuk....alhamdullilah....

ermm pasal jus avocado tu...mbak jum buat kan saya jus avocado, just guna separuh dari buah untuk buat 4 gelas air...masa mula mula tgk mbak jum buat jus tu, saya rasa macam ragu jugak...cukup ka separuh buah nak buat untuk 4 gelas.....tapi bila dah siap dan dah minum....wah sedap dan memang rasa dia kuat, dan patutla la separuh boleh buat untuk 4 gelas kecil.....jus tu amat berkrim walaupun tak bubuh susu...saya tak pernah makan buah atau jus avocado sebelum ni, dan buat kali pertama mencuba saya amat amat rasa sedap dan rasa berkhasiat sgt mkn jus tu....

dari detik itu...saya mula mencintai jus avocado... :)

suatu hari di bulan puasa, saya jemput mbak neti (dari indonesia juga)...saya agak rapat juga dgm mabk neti..saya jemput mbak neti dan anaknya nisa berbuka puasa di rumah....saya buat kan jus avocado, untuk dapat jus yg fresh saya buat masa hampir hampir dgn masa berbuka, dan mbak neti pun ada....mbak neti cakap jus avocado kalau diblandkan dgn ais dan ditambah susu lebih sedap, dan ditabur kan dengan serbuk coklat....saya pun cubala cara mbak neti.....wah kali ni...dah rasa bukan macam jus..tapi macam aiskrim...tetap sedap...tapi saya prefer jus lagi....

kata mbak neti kalau di Indonesia, memang selalu buat jus jus buah buahan....
teringat saya masa balik malaysia cuti hari tu, saya dan suami dan juga haikal sempat ke medan melawat adik saya Najiy dan Dayah , adik ipar yg belajar di medan....saya sempat rasa jus medan...memang semuanya sedap sedap, jus dia pekat dan tak macam kat malaysia byk air...jus indonesia memang fresh....rupa rupanya mungkin tabiat org indonesia suka minum jus kot....saya sempat minum jus betik campur oren di rumah mbak rumah sewa dayah, sempat rasa jus buah durian belanda kat gerai tepi hotel...dan ada beberapa jus saya tak ingat...semuanya sedap dan fresh...dan pure.....

:)
jadi jomla rasa jus avocado...senang ja...potong buah avacado separuh....masukkan 3 atau 4 gelas kecil air , campurkan gula secukup rasa...dan bland

atau pun..

masukkan buah avacado, masukkan ais batu, masukkan air, susu ....gula sikit..dan bland...

sedap dan amat berkhasiat....


saya baru terfikir nak cari apala khasiat buah yang dah jadi kegemaran saya untuk buat jus ni...hihi...dah byk kali buat ...baru nak tau khasiatnya....jom cari kat google....lps ni tempek sini....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...