Wednesday 29 September 2010

teringat kenangan berpantang...

hari ni saya teringat kenangna berpantang selepas melahirkan haikal dulu...

saya agak segan nak cerita...sebab cara saya berpantang amatlah kampungnya...
teringat dulu, saya sangat segan pada keluraga mertua yg datang melawat, pada suami...segan dengan cara berpantang yg memang amat amat tradisional, tapi saya amat amat selesa dan amat amat sihat dengan cara berpantang yg kuno ini....cuma saya agak malu pada suami, mama abah...yg mungkin agak janggal melihat proses berpantang cara kampung ni...hihi...

ermmm...berpantang...mungkin bagi sesiapa yg membaca cara saya berpantang dulu...akan geleng kepala....ish awatla teruk sgt, tapi bagi diri saya dan haikal...kami sihat dan ok...dan kalau blh saya nak berpantang macam tu lagi......

caranya adalah...

Berdiang

pagi pagi, sebelum subuh lagi...nenek saya akan bangun panaskan arang dalam dapur berdiang....jadi berasap rasapla rumah nenek saya...oh lupa nak bagitahu...saya tido kat dapur...ruang dapur rumah kampung luas...jadi tempat saya tido, memang tak pernah sunyi dgn org...sebab dapurkan tempat yg selalu org ada...jadi saya tak sunyi.......pada mulanya, nenek saya sediakan bilik kat bahagian depan rumah untuk saya tapi saya tak mahu sebab rasa sunyi....seronok duduk kat dapur...:)

aa....bila arang dah marak, saya pun kenalah tido tepi dapur berdiang tu, tidor mengiring...bagi haba kena pada punggung.....panas memang panas....saya asyik nak lari, dan nenek saya akan selalu ingatkan..jgn lari...duduk dekat lagi...hahaha...nenek saya tak marah saya sebab saya cucu kesayangan dia, tapi saya ingat umi saya dulu ...memang kena sound berjela jela kalau nak lari jauh dari api tu.....


selalunya saya akan berdiang sampai habis arang....selalu lepas subuh..arang dah tinggal sikit, time tu rasa sedap tak panas sgt....badan memang berpeluh di pagi pagi buta tu....masa ni haikal selalu dah sedar, saya akan susukan haikal sambil habiskan kepanasan arang yg sikit tu....sedap rasa, sebab sejuk subuh kena dgn panas arang.....sedap.

proses berdiang ni saya amalkan 40 hari, cuma ada hari tertentu yg saya tak buat...sebab malu pada suami.

Bertungku dan berurut

Lepas berdiang, saya akan minum air...air akar kayu dan air masak suam....nenek saya tak marah saya minum air byk, cuma mesti minum sikit sikit...tak blh nak minum byk byk sekaligus....

nenek saya akan mulakan urutan...memang rasa sedap sgt, lama juga proses urut ni....urut satu badan...dan yg paling penting di kawasan rahim ...pangkal paha juga diurut....masa melahirkan haikal walaupun tak digunting tapi saya tetap dijahit...dua jarum...nenek saya cakap luka sikit ja, jadi urutan di pangkal paha dah boleh dibuat awal...kalau luka teruk nenek saya pesan biar seminggu dulu baru blh urut area pangkla paha...kali ni tak tau la luka macammana..(ermm)

lepas urut, bertungku pulak...batu sungai yg bulat dipanaskan atas dapur gas....lebih kurang 30 minit...dibalut dgn kain kot rasanya..siap terbakar bakar kain...hihi....pastu ditungku seluruh badan..memang best..tiap tiap pagi macamni...tu yg best tu....kesian nennek saya mesti penat...tapi tu kepuasan bagi dia, melihat cucunya sihat...terima kasih mak!

semasa bertungku di kawasan rahim...sebelah tgn nenek saya akan pegang di ari ari..tak pernah sekali pun nenek saya lepaskan ...kata nenek saya....kalau bertungku di sekitar rahim mesti jaga betul betul...kalau tidak niat nak bagi elok tapi nanti lagi jadi tak elok....semuanya bergantung pada keadaan rahim setiap org...setiap org tak sama....peranakan tak sama...jadi untuk saya nenek saya cakap perlu berhati hati sebba peranakan jenis ringan...kalau tungku mesti wajib pegang kat ari ari....kalau tak nanti takut terkeluar peranakan..seram ja dengar kan...tapi tula cara nenek saya..mungkin setiap bidan ada caranya tersendiri....

jadi untuk kali ni...nenek saya pesan kalau tak pandai nak tungku...tak payah tungku kat area perut pun takpa...just tungku kat kawasan badan yg lain pun dah cukup....tapi kalau rasa yakin dan rasa pandai..boleh la cuba tungku kat perut tapi mesti slow slow dan berhati hati ikut cara yg nenek saya ajar....nenek saya amat amat tekankan kemahiran bertungku lagi penting dari bertungku...so kalau tak pandai, baik tak payah...bahaya....dalam kes say ananti..tgkla keadaan macammana...tapi batu tungku dah ready dah:)

proses bertungku hanya sekali sehari iaitu pada pagi....berurut pulak pagi dan selepas asar.....40 hari.

mandi air tersat

mandi guna air tersat...air tersat ni air daun kayu....pagi pagi sambil sambil berurut bertungku....kat atas dapur nenek saya akan rebus daun kayu tu semua, macam macam jenis daun dibubuh sama....bila dah layu..air panas tersat tu akan di campur dgn air paip....so jadilah suam suam....daun daun kayu diletak di atas bangku, saya duduk atas daun tu ...sedap sgt rasa...pastu nenek sediakan cebok kecik ja..untuk cebok air dan mandi..tak blh guna cebok mandi yg besar, takut berat...hihi...manja betul...saya tak mandi di bilik air...nenek saya tak benarkan saya turun tangga...saya mandi di dapur tepi singki....rumah kampung memang kampung...bukan macam dapur rumah kita ni elok elok ja.....saya ingat lagi...masa keluarga mertua saya dtg...saya terpaksa jugak mandi kat dapur...kalau nak mandi kat bilik air nenek saya marah pulak sebab nak kena turun tangga...memang malu sgt kat keluarga mertua...hihi

berbarut perut

lepas mandi....barut perut pulak....bubuh serbuk akar kayu apa tah saya pun tak tahu....tapi masa mula mula tu guna serbuk kunyit , asam limau kapur dulu...dua tiga hari lps tu baru guna serbuk akar kayu pulak...tempek kat perut....sampaila 40 hari....semuanya nenek yg buat....kali ni saya kenabuat sendirila...

makan

Lepas berbarut baru la saya makan...
saya tak makan sayur atau buah....saya just makan nasi, ikan, daging, pucuk pegaga, halia, lada hitam, minum susu untuk breast feeding, ada beberapa jenis kuih yg blh saya mkn ....
air milo nenek tak benarkan saya minum takut sembelit....
saya ada makan ubat sembelit yg sulah say abuat sendiri....ubat tu memang terbaik....saya langsung tak alami masalah sembelit....berak lancar lebih pada biasa....kali ni pun saya dah sediakan ubat tu....sebab ramai yg ingatkan saya dulu, cuba jauhi sembelit...mungkin ubat tu sesuai dgn saya dan baby juga tak ada masalah menyusu...harap untuk kelahiran kali ini..ubat tu berkesan dan sesuai untuk kami....masa haikal dulu, akar kayu yg saya mbil dan corak pemakanan saya ketika pantang tak menggangu proses penyusuan, mungkin sebab saya minumsusu dan ambil vitamin vitamin penting kot....saya try la buat macam tu jugak untuk kali ni...tapi niat di hati saya nak try makan sawi....sebab org utara kata sawi ok...kalau dulu pegaga jelah sayur yg saya mkn...kat sini mana nak cari pegaga...tu ingat nak try la sawi...
corak pemakanan yg agak ekstremni saya amalkan selama 40 hari..

Rehat

lepas makan rehat...ooo lupa pasal baby, macam biasa baby mesti sering nak menyusu....dalam proses berurut bertungku, saya akan berenti kejap kejap untuk susukan haikal...haikal akan dimandikan oleh nenek saya ketika saya sedang mandi...haikal pun mandi air daun kayu, 40 hari macam saya....hihi...haikal pun tak mandi kat bilik air....haikal mandi kat area dapur.....rumah kampung memang ada bahagian papan yg boleh dibuka bertujuan untuk mandi, kencing berak ketika sakit....disitulah tempat haikal mandi ....dan disitulah tempat saya membuang.....malukan....nenek saya tak benarkan saya turun tangga ke bilik air bawah...kencing berak pun tak dibenarkan mencangkung....macam macam...
masa suami saya ada di kampung...saya tahan kencing sebab malu nak gi kencing kat situ..bila suami sayatido baru saya bangun gii kencing ....nasib baik suami saya tak habiskan byk masa di kampung...kalau tak asyik tahan kencing jela saya...

apa lagi ya....ada lagi tapi tak laratnya nak tulis....tu je la yg penting penting

Selama berpantang...saya sihat ...saya puas hati...dan saya amat amat hargai pengorbanan nenek saya...moga selamatlah nenek saya ke mekah 18 oktoberni.....






6 comments:

Fith said...

bestnya cara noli pantang,fith teringin nak pantang penuh mcm ni.tp biasa laa mak/nenek fith bukan bidan,klau upah bidan dtg utk 40hari tu mmg siap rinbu2 laa nak byr,hehe.cara kita lbh kurang je,apa yg nenek noli ckp boleh/tak boleh tu mmg betul.esp part tungku tu,klau salah gi tungku atas rahim,boleh rosak rahim tu kan...
mg proses berpantang noli kali ni pun baik,walaupun tak sebaik masa dijaga nenek,hopefully semuanya ok.esp baby n mama sihat!

liza sahab said...

best nye berpantang cara org kampung, tp mmg menyeksakan kalau tak biasa, kan Noli ?

Ina said...

fuh susah nk dpt peluang berpantang mcm norlin tu. mmg bestla kan. pengalaman yg menarik sama. at least sblm ni bdn dh betul2 terjaga so takla risau sgt kan even kali ni berpntg sndiri. papepun moga dipermudahkan utk norlin kali ni. mcm kiter haritu pn xdela ikut cara traditional sgt. pemakanan ikut cara org jepun je mcm kt hospital tu. hubby pn byk membantu. alhamdulillah sebulan tu cukupla sihat n kuat even berpantang ala kadar. moga norlin n amir sama2 sabar n kuat semangat.

kew_chop said...

bestnya norlin berpantang. anak 3rd pasni teringin nak berpantang betul2 cam norlin..

norlin said...

Fith- memang betul fith, kalau upah bidan memang beribu la habis kalau nak bagi lengkap 44 hari atau 4o...dgn ubat ubat lagi...sekarang mahal dah benda benda bersalin berpantang ni semua...kira alhamdullilah la noli kebetulan nenek bidan...moga panjang umur dan sihat la nenek noli tu...tapi second baby ni tak merasa la tu semua...tapi yakin ngan Allah je lah, biar Allah bagi sihat semua..kat jepun ni, org dia sihat sihat tapi tak pantang pun kan...apa la rahsia depa...

kak liza- best kak liza...hihi rasa seksa kalau tak kena dgn mood atau memang jenis tak blh dengan benda benda tu semua...tapi part urutan badan tu memang best sgt la..ringan ja rasa badan ni...:)

ina-tula ina..moga dipermudahkanlah berpantang kali ni..mungkin noli tak leh la nak ikut sgt cara dulu, tapi masih guna cara berpantang dulu sebagai guide line ....ina dulu mesti husband ina jadi org paling pentingkan masa berpantang...tula kelainan kali ni...amir kena dan bakal jadi org paling penting...anak first dulu tak merasa susah jaga anak bini..kali ni blh la rasa pengalaman berharga ni...hihi

murni-..jeng jeng jeng....anak 3rd......macam semakin jelas ja angin angin ni...hahaha..tahniah la kalau tambah sorang lagi...meriahnya bila bertambahkan...murni kalau berpantang kat malaysia, insyaallah blh la merasa semua tu...kat kelantan, kalau org org tua memang amalkan lagi cara macamni...ready duit ja upah bidan berurut bertungku semua tu, kalau bidan kampung ni tak mahal...kalau bidan spa, mahal la sikit...hihi tahniah awal awal!...tumpang gembirani..

Fith , ina, kak liza...jom tambah lagi ...ikut jejak murni...hihi..pandaija puan norlin ni...:)

Ummu Madihah said...

Salam Lin,

Hampir sama pengalaman Lin dengan Mak Aji dulu2, cuma Mak Aji sekali shj berdiang, masa tu dah kat Kl, bukan kat kampung. Suami bertukang sendiri buat tatil berdiang dan dia beli dapur arang. Sebelum gi kerja dia dah siapkan api berdiang, siap ingatkan jangan ngelat! Sekarang Mak Aji dok jaga menantu berpantang, tiap2 hari buatkan air tersat untuknya (Mak Aji pilih bersara awal, dok rumah sekarang).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...