Thursday 6 February 2014

Cuti-cuti Gong Xi Fa Cai di Lubuk Meriam



Assalamualaikum ..

Masih belum terlambat rasanya untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina buat teman teman yang menyambutnya...cuti Gong Xi  Fa Cai kali ni kami jadikannya agak panjang..suami saya dah plan untuk balik kampung Lubuk Meriam, kemudian ke Jitra rumah Ayah ngah Nazli dan kemudian balik Kelantan rumah Tok ayah tok umi...kiranya cuti kali ni kami round satu Malaysia lah :)

Sampai Lubuk Meriam, famili amin iman dah sampai dulu dari KL...Amin memang suka sangat kalau dapat berjumpa dengan Haikal Yousuff Umar...Amin kalau dengan Yousuff memang "kamcing"...memang Yousuff ni dah jadi macam "idola" dia...haha..kalau Yousuff main amin pun main, ...kalau Yousuff tidur Amin pun nak tidur...kalau Yousuff makan Amin pun nak makan...
Bila sampai kampung, kata mak ngah Wafa..amin tanya mana Yousuff dulu... :)


Inilah sepupu Yousuff, Amin.
Bermain bola...tengokla tu iman walaupun baby girl tapi main bola boleh tahan jugak
Kalau Haikal pula, balik kampung Lubuk Meriam, dia memang tak lekat atas rumah Tok abah...bangun ja tidur terus gi rumah Tok cik sebelah rumah Tok abah, nak main dengan pak sepupu Abg Ghazi dan Nakib ....memang melekat kat rumah Tok cik ja sampai nak kena paksa balik...mana yer gambar Ghazi dan Nakib...(tak ada pulak gambar mereka yang jelas lain kali kena ambik gambar dua hero pujaan haikal ni hihi)


Ini pula idola papa...Tok abah...sama tak :)

Inilah barisan anak lelaki abah dan mama,..semua dah sama tinggi ...yang mana abang yang mana adik sila teka... :)

Kat kampung saya selalunya habiskan masa tolong mama di dapur, sembang sembang...cuti kali ni anak anak lelaki 4 orang ja yang balik...abg amir, adi, azam dan taufiq......4 orang adik adik perempuan tak balik,jadi saya banyak habiskan masa dengan Wafa biras saya...bercerita hal anak anak, hal hal Shaklee kami berdua adalah shaklee distributor, nak tahu pasal Shaklee silakan yer...haha sempat lagi promote tu :) 

ok ada gambar apa lagi yer nak dikongsi bersama...ha!...pernah makan sambal Pahang tak ataupun orang panggil Sambal hitam....sambal ni glamer di pahang....

Masa balik kampung hari tu ada banyak buah belimbing buluh, jadi abah dah kutip dan teringin nak makan sambal Pahang...saya dan wafa pun mainlah masak masak...hihi...ni kali kedua saya buat sambal pahang, kali pertama adalah masa saya mengidam sangat nak makan sambal hitam ni...

Sambal Pahang dalam kuali lagi....tomotnya kan. :)

Ok saya kongsikan cara buat sambal hitam ni secara ringkas.....
  1. Masukkan belimbing buluh dalam kuali, jangan tambah air, hanya belimbing buluh semata mata..panaskan guna api sederhana...lama kelamaan , belimbing buluh akan keluarkan airnya, masak sampai coklat isi belimbing buluh tu dan sedikit kering.
  2. Goreng ikan bilis yang telah ditumbuk kasar, goreng bawang merah yang telah dimayang, goreng cili api yang telah ditumbuk kasar....ketepikan.
  3. Tumiskan bawang merah yang ditumbuk, campurkan semua belimbing buluh, bawang goreng, ikan bilis dan cili...tambah kicap...perasakan dengan garam dan gula. Siap !

Ini pula campuran tepung pulut dan air gula melaka...untuk buat lepat liat

Malam tu pula, kami belajar masak "Lepat liat"...saya memang tak pernah buat kuih ni...jadi mama dah ajarkan cara buat lepat liat dan lepat pisang....hihi senang ja...lepas ni sebelah matapun boleh buat dah...haha tapi tak taula jadi "lepat liat" ka atau "lepat yang liat"...hahaha....

Cara buat lepat liat ni agak mudah...campur tepung pulut dan gula melaka yang dah dilarutkan, tu yang warna koko tu...campur gula putih untuk berikan rasa manis..biarkan campuran ni sebati...lepas tu sediakan daun pisang yang telah dilayur atas api, letakkan sedikit minyak supaya tak melekat ...lepas tu leperkan sedikit adunan tepung tu...letak inti kelapa yang telah dicampur garam...pastu balut...senangja kan...masa membalut tu tak ambik gambar pula...Ni makanan tradisi lama utara...sedap juga :)

Banyak juga aktiviti lain, jalan ke rumah Mak teh, Maksu,,,,jalan jalan Jusco.....puas hatilah balik kampung kali ni, tu adik adik ipar perempuan Dayah, Nana, Ila dan Alin tak ada..kalau ada lagilah meriah ;)


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...