Sunday 23 February 2014

Gotong royong sekolah haikal




Assalamuallaikum ,

Malam ni saya nak cerita pasal gotong royong sekolah anak saya, Tabika Perpaduan Bandar Kuantan Puteri.

Sebenarnya saya hampir terlupa pasal gotong royong tu , saya confuse hari sabtu atau ahad...pagi ahad baru saya teringat dan minta nak tengok surat yang diberi oleh pihak selokah, tersimpan dalam beg sekolah Haikal...

Oh Hari Ahad, ibu bapa diminta membawa peralatan gotong royong dan juga makanan :) (bab makanan ni saya tak bersedia langsung)
Pagi tu kami baru lepas makan nasi goreng dan keropok...so saya fikir takpalah saya just goreng keropoklah...nak buat kuih  memang dah tak sempat sebab gotong royong start pukul 8 pagi...

Suami dan anak anak bergegas ke Sekolah , sementara saya goreng keropok dan kemas rumah jemur kain...saya pergi agak lewat..dan masa sampai ke sekolah saya lihat suami dah start bergotong royong dengan ibu bapa yang lain...nampak macam meriah dan bersemangat, ini adalah kali pertama kami dapat join gotong royong sekolah Haikal...tahun lepas kami ada hal di Kuala Lumpur so tak dapat hadir, alhamdullilah...seronok gotong royong ni :)

Saya kongsikan beberapa gambar yang sempat saya snap....hihi banyak gambar suami saya, berbaju merah...tahniah papa!...bertungkus lumus bergotong royong :)


Dasyat sikit gotong royong kali ni, "kapal korek" pun join jugak... :).Proses gali lubang, cadangnya nak tanam pokok Rhu.


Pengerusi tabika Perpaduan Bandar Kuantan Puteri, yang pakai baju kemeja biru tu...orang taman kami panggil "Kapten"...tapi anak anak saya panggil "ATOK"...dia sangat aktif dan banyak memberi sumbangan pada Taman kami ni....tengokla suami saya sibuknya :)

Ramai ibu bapa yang hadir, masing masing ada kerja sendiri...saya jadi tukang buat air :)

Suami saya sedang pindahkan tanah ke dalam beg palastik,....beg beg plastik ni kemudiannya di tanam dengan tanaman herba macam cekur, kunyit , pegaga, dan beberapa ulam yang saya pun tak kenal.

Anak anak makan dulu..Haikal Yousuff pakai baju malam tadi...ni kes tak mandi pagi, terus gi gotong royong la ni :)

Anak anak pun sibuk nak bantu juga, mereka bising bila jumpa belalang!

Program gotong royong selesai pukul 12 tgh...saya tak sempat ambil gambar pokok Rhu...Kapten dan beberapa orang para bapa cari pokok Rhu liar yang tumbuh di sekitar kawasan dekat dengan perumahan kami...mesti Cikgu Puspa terkejut tengok pokok Rhu besar dah tertanam dihalaman sekolah. cikgu Puspa tak dapat hadir hari ni sebab ada kursus, sebelum balik kami makan lagi dan kemas semuanya. alhamdullilah selesai gotong royong hari ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...