Wednesday 30 March 2011

hati dilanda sayu

pagi pagi lepas subuh, saya rendam daging untuk buat burger...suami dah start buat kerja depan laptop ....subuh awal sekarang kat sini....sementara tunggu daging tu lembut sikit saya buka facebook....

saya terkejut bila baca fb haris...anak rakan kami hassan, berumur 11 bulan meninggal tercekik di nursery.....hati saya pilu sangat....Ya Allah apalah perasaan ayah dan ibu anak kecil ini...Allah pinjamkan hanya 11 bulan...11 bulan...saat anak sudah pandai mengerap dengan ibu, saat ibu dah tahu apa yang anak mahu dan tak suka....saat mereka dah berkongsi tawa ....11 bulan, tempoh yang cukup untuk si ibu lali dengan letih bangun malam menyusukan....Ya Allah tabahkanlah hati ayah dan ibu arwah....

Mengikut fb haris....hassan, ayah si kecil baru turun klia.....longlai kaki katanya nak balik kampung...kejadian berlaku di cameron highland tempat ibu si kecil bertugas...di hospital cameron haigland....

saya cuba buka facebook hassan..walaupun satu sekolah tapi saya kurang ingat siapa....saya juga cuba buka fb isterinya....ternampak wajah comel, putih, bermata bulat, rambut hitam lebat...comel......moga anak comel ini akan tunggu ibu ayahnya di pintu shurga....

saya jadi gusar...mengenangkan kemalangan tercekik di nursery ini...sudah banyak kali terdengar berita macam ni, dan kali ini terkena pada rakan sendiri.......saya pun kurang tahu sejauh mana bahaya tercekik pada anak kecil.....lepas ni saya akan google.....
sekarang saya fulltime housewife, memang boleh lihat setiap detik anak saya.....tapi bagaimana nanti bila dah bekerja, pasti anak akan ditinggalkan....Ya Allah selamatkanlah anak anakku dari bahaya...moga Ya Allah aku dapat menjagamerawat dan melihat anak anak ku membesar dengan selamat jadi insan beriman hingga ke akhir nyawaku.....

buat si kecil....alfatihah

6 comments:

Anonymous said...

MasyaAllah, seram sekali... apa yg terjadi, Norlin? Tercekik dalam bahasa Malaysia itu artinya apa ya? Karena dalam Bahasa Indonesia mungkin artinya sedikit berbeda..
Yah semoga Allah kuatkan orang tuanya, dan semoga Allah selalu melindungi anak2 kita :)

norlin said...

arum tercekik tu maksudnya...mungkin anak kecil tu makan atau minum dan makanan terlekat di laluan pernafasan lalu bayi itu lemas...kasihan...di Malaysia sering juga dilaporkan berita bayi tercekik/tersedak susu...selalunya di nursery nursery kerana terlalu ramai bayi, pengasuh yang sikit dan cuai...lalu dibiarkan bayi menyusu botol sendirian...mungkin bayi itu tersedak susu dan tak dapat mengawal botol lalu terus tersedak ...dan tak dapat bernafas...nauzubillah,,,
bila dengar berita berita sebegini saya jadi takut arum...alhamdullilah Allah beri kesempatan untuk membesarkan anak di depan mata, suatu hari nanti bila sudah bekerja pasti saya juga akan risau seperti ibu bapa bekerja yang lain...anak tetap harus ditinggalkan demi mencari rezeki, harapnya pengasuh pengasuh mengangap anak anak ini seperti anak sendiri ...harus dijaga dengan sebaiknya....

Ina said...

byk sgt kan kes mcm ni. xsudah2. pihak berwajib kena buat kursus khas bersijil je utk pengasuh2 yg jaga bdk ni.

ummuharithasif said...

byk sgt kes mcam ni kn...ingtkn bdak2 kecil yg blum pandai meniarap je...ni 11 bln consider bsar jga la kn..bahayanya..so,klu anak2 kecil better antar umh pengasuh,sb nursery mmg xckup kakitngan..tp aritu ada kes baby ngn ayah sendiri pn meninggal tercekik susu...

norlin said...

tula ina dan kakwan...risau sangat...noli kalau kat malaysia mungkin pilih hantar rumah pengasuh...bila dah besar sikit hantar sekolah yang umur 4 tahun macam tu....tak harap la hantar nursery ni...budak yang nak kena jaga ramai...pengasuh sikit ja...mungkin letih ka stress terlepas pandang...tapi tula dah takdirkan...tapi walaupun takdir benda tu macam kecuaian yang amat amat tak boleh dimaafkan...kesian mak ayah budak tu...

ina, macam kat jepun ni...yang duk jaga budak budak ramai ...sorang jaga dalam 3 ke 4 orang macam tu...jadi mudahla nak control....pastu sistem kat jepun ni memang bagusla dari segi nursery....macammana malaysia nak contohi....org malaysia kena mai kursus jepun rasanya bab jaga budak ni...apa rahsia utama depa boleh sediakan tempat jagaan anak anak yang mantap...

norlin said...

arum biasa baito di sekolah jepunkan....mungkin arum nanti boleh kongsi bagaimana orang jepun uruskan nursey atau sekolah...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...