Thursday 17 March 2011

kasihan jepun

ermmm dalam beberapa minggu ni ...memang tv di rumah asyik terpasang...saya asyik melihat perkembangan jepun yg dilanda gempa dan tsunami ...dan lebih kasihan lagi rentetan gempa yg menyebabkan pusat nuclear meletup....rasa sedih dan agak risau juga...harap jarak yg hampir 1000km dari fukushima tidak menjejaskan kedaan di sini....

dalam facebook, ramai sedara mara adik beradik yang bertanya tak mahu pulang ke malaysia ka....

ermmm....keadaan di matsuyama sepertinya selamat...dari berita yg saya lihat ...angin bertiup dari kiri ke kanan fukushima...dan tidak ke bawah...harap selamatlah kami dari bahaya radiasi...

namun saya tetap mengambil langkah berjaga jaga...kurangkan keluar rumah, jemur kain di dalam rumah...tingkap memang sentiasa tertutup sebab masih sejuk di sini....harap oklah,...sepertinya matsuyama dalam keadaan selamat...buat keluarga, jangan terlalu risau....
:) tahu dan faham...risau sebab sayangkan?.....tapi insyaallah setakat ni semuanya ok dan seperti biasa di sini... doakan kami selamat.

ermmm malam kelmarin buat jamuan nasi kerabu di rumah.....first time buat nasi kerabu di jepun ni....seronok tgk suami dan adik adik makan bertambah tambah...hihi mesti lepas rindu nasi kerabu malaysiakan?....ada satu cerita yg nak dikongsi semasa tgh memasak ayam percik untuk makan dengan nasi kerabu .....
tengah saya membakar ayam....tiba tiba datang orang gas...dengan agak cemas dia suruh saya tutup dapur gas dan tidak menyalakan sebarang api....nasib baik saya faham apa yg dia cakap walaupun tak pandai lagi nak balas cakap guna ayat lengkap....

saya sungguh terkejut bila dimaklumkan yg gas rumah saya bocor....padahal saya tak bau gas pun....dia cakap sampai amaran ke tempat dia, so dia datang cek, ada isyarat lampu berkelip kelip kat meter gas...saya terus call suami untuk pulang sebab nanti org gas tu nak masuk rumah untuk check kat dalam pula....
suami saya pun kelam kelibut la pulang, tinggalkan kerja di lab...kesian abang amat sibukkan...gambatte papa!....setelah kenalpasti kebocoran depa terus repair la la tu jugak (bahasa pineng)
cekap dan pantas betulla orang jepun ni....dalam sejam jugak kot setel semua, buat saluran baru...tutup saluran lama....tergendala la kejap kerja memasak saya...

itulah ceritanya....kagum dengan sikap orang jepun...kalau kat malaysia tak tahula tindakan pantas atau tak...saya teringat satu kisah terjadi kat keluarga saya....satu malam adik saya najiy tengah main game komputer....dah larut malam dah time tu...tiba tiba dia bau hangit, dia check tengok kotak meter kat ruang tamu berasap...terus dia kejutkan ayah..dari berasap terus keluar api.....dengan tergesa gesa ayah call bomba....nak tahu apa jawapan bomba

kalau meter terbakar kena panggil orang elektrikla...kami ni bila rumah terbakar baru panggil bomba...

aduih...adaka patut kena tunggu rumah terbakar baru dia nak datang......
tula salah satu kisah benar yang menunjukkan sikap segelintir orang kita, buat rosak nama bomba ja.....

kan dah melalut panjang...ermmm

oklah ...yousuff tak sihat ni ...kena campak 2 hari lepas...sekarang dah ok sikit tapi masih berbekas...kasihan anak mama ni...nak dukung ja.....moga cepat sembuh yousuff

2 comments:

Ina said...

sian yousof ye kecik2 dh kena campak. xpela dh kena nnt xrisau dh. moga cpt sihat. tula bagus betul org jepun buat kerja. rmh kiter last year kot ada buat piping baru dlm rmh n luar rmh dpn blajang. dia kata 3 hari tp 1 hari dh siap dh. dia buat kerja sorg je siap ada mesen lengkap korek tanah. rumput2 kami pn hbs dia tebas. kerja pn kms n xde leaking ke apa. kalau kt msia xtau la bape hari nk siap. kena tipu lah apa lah lagi. kerja sng tp masalah xsetel n duit byk hbs.

norlin said...

terima kasih ina..alhamdullilah dah ok tapi kesan bintik bintik campak tu ada lagi...ina dah ada di jepun ka sekarang...moga tempaat ina selamat dari gempa...
tula jepun ni cekap ....malaysia kalau dapat tiru macam jepun mesti best

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...