Thursday 31 March 2011

akhirnya tewas juga...ke klinik pagi ni

malam tadi saya sejuk satu badan, sakit badan pening kepala...sakit tekak...tapi suhu badan masih ok...kalau keadaan macam ni hidup bujang okala boleh la relax relax tido ja, tak makan ubat pun takpa....tapi ni dah ada dua anak , suami lagi....kalau berterusan macamni...tunggang langgang habisla....(tulah bezanya hidup bujang denagn dah kawin)

jadi pagi tadi saya ke klinik yang berhampiran dengan rumah...jalan kaki ja....haikal dan yousuff saya tinggalkan pada papa....saya ke klinik awal pagi, pukul 845 waktu start operasiklinik saya dah sampai di pintu klinik tu, jadi pesakit pertama....saya ada snap gambar ga,bar klinik tu sebab ada kamera dalam beg, terbawa...bagus juga...

Ni antara rumah rumah jepun yang saya lalu sebelum sampai ke klinik...pagi ni cuaca bagus...suhu 8 darjah....cahaya matahari elok ja....bestnya..dijangka suhu paling tinggi hari ni adalah 19 darjah...bestnya...tapi yg tak bestnya saya demam... :( ujian Allah ;)

bangunan kuning tu klinik yang saya tuju.....lihatla cantiknya bunga bunga kat depan klinik ....sekarang ni memang banyak bunga bunga warna warni yang ditanam di halaman rumah....musim bunga makin nak tiba

kali ni merupakan kali kedua saya ke klinik ni...kali pertama semasa kena H1N1, ali (suami kak wan ) yang bawa time tu...saya suami dan haikal demam teruk time tu....yang bagus klinik ni adalah Doktor yang bertugas boleh berbahasa English dengan baik...sebab tu la saya boleh pergi sendiri kali ni...lagipun kalau nak bawak haikal dan yousuff kasihan pula, haikal masih belum pulih sepenuhnya....

Di Jepun, untuk kanak kanak , bayaran perubatan ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan Jepun...jadi setiap kali haikal dan yousuff sakit, kami terus bawa ke klinik pakar....pakar kanak kanak, pakar telinga, pakar kulit....semuanya free..kliniknya juga comel comel, bersih mesra dan tak ramai orang....beruntung jugakla sesiapa yang tinggal di jepun dari segi kos perubatan anak....tapi untuk oarang dewasa kena bayar dan kosnya agak mahal juga...ermmm tula salah satu sebab saya berat hati nak pergi klinik bila sakit....


Ok ni pula gambar mula mula bila masuk klinik tu....selalunya klinik klinik area matsuyama ni, bila nak masuk ja...mesti kena tukar kasut lain...kat malaysia pun ada juga macamnikan....dan ada juga tempat letak payung...


Berbalik pada cerita gi klinik....di kaunter klinik saya serahkan kad insurance dan kad klinik....nurse tu cakap kad insurance saya tu yang lama punya...saya lupa pulak yang tahun baru bagi Jepun adalah bulan April...hari ni adalah 1 April, tarikh akhir kad insurance tu pada 31 Mac 2011...jadi dah tak leh pakai....nurse tu tunjukkan contoh kad insurance yang baru ada tampal di tepi dinding..."midori" katanya....warna hijau....

saya pun dah blur...kalau tanpa kad insurance bayaran perubatan adalah sangat mahal...saya perlu membayar 100% kos perubatan...sedangkan jika ada kad insurance ,saya hanya perlu bayar 30% dari kos perubatan sebenarnya dan selebihnya akan ditanggung oleh kerajaan jepun...ermmm macammana ni....saya nak cakap lebih lebih kat nurse tu pun nihongo (bahasa jepun) saya merangkak rangkak lagi.....

nasib baik Dr kat situ boleh berbahasa English, nurse tu panggilkan Dr.....alhamdullilah Dr tu cakap rawatan kali ni saya perlu bayar 100%, lepas saya terima kad insurance yang baru, saya boleh datang semula ke klinik tu dan mereka akan kembalikan jumlah 70%....oklah macam tu...

eh tapi saya risau jugak takut tak cukup duit saya cuma bawa ichiman(10000yen lebih kurang RM 400)..dengan tak malu saya tanya Dr tu berapa selalu kalau normal checkup , Dr cakap dalam 7ooo yen macam tu...oklah



cepat ja nama saya dipanggil ke bilik Dr, sebab saya adalah pesakit pertama....Dr check suhu badan tak la tinggi sangat ...setelah saya story yang haikal kena influenza, Dr pun buat test influenza juga untuk saya...ni first time saya buat test ni....dulu just suami yang kena buat, saya dianggap turut positif bila suami saya positif....oh gerunnya...benda macam pengorek telinga diamsukkan ke dalam hidung...dalam juga masuk sampai saya rasa nak bersin dan mata berair...test tu ambil masa 10 minit untuk tahu result, so saya diberikan mask dan diminta tunggu diluar, di bahagian kuarantin...

sambil tunggu saya snap beberapa gambar....kemas, comel dan cantik ....gubahan bung apun cantik.....

kemudian nama saya dipanggil, positih influenza type A....ermmm pastu Dr decide ubat yang perlu diambil....Dr beri saya sejenis ubat yang perlu disedut 2 kali sehari selama 5 hari...dan yang mengejutkan saya Dr cakap tak boleh breastfeeding....

macammana ni...kalau tak breastfeed kesianla yousuff.....lama juga kami berbincang....Dr pun pening nak buat macammana....dia try search internet....lama juga....
katanya kalau ikut kerajaan jepun...ubat ni tak boleh breastfeed....tapi kalau ikut amerika, boleh breastfeed.....

pada mulanya saya kata tak mau ambikla ubat ni...saya cuba bertahan sendiri, dan biar yousuff terus menyusu dan dapatkan antibodi dari susu saya....tapi Dr cakap mungkin juga saya akan menjangkiti baby tu sendiri nanti, dan juga suami.....

Dr cadangkan saya tetap ambil drug tu....dan cuba fikir alternatif lain....
setelah bincang dan tengok maklumat dari internet, saya buat keputusan untuk ambil drug tu dan terus menyusu pada kadar yang paling menimum...lepas ambik ubattu....elakkan menyusu dalam 6 jam macam tu...minum banyak air dan banyakkan kencing.....pastu baru menyusu ....perah susu dan simpan dan baru ambil lagi ubattu .....Dr setuju cara saya tu....dan Dr cakap mungkin juga saya dah boleh beri makanan lain pada yousuff....supaya dia kenyang....yousuff pun dah 5 bulan lebih rasanya dah ok untuk makan nasi....

ermmm risau tau mama ni yousuff....takut yousuff sakit tapi dalam masa yang sama tak mahu nanti yousuff putus susu macam tu ja....kalau 5 hari tak bagi memang boleh kering susu ni dan takut yousuff pun tak mau dah menyusu, ruginya....harap oklah yousuff...
moga yousuff dan haikal sihat...


nila gambar ubat yang perlu disedut melalui mulut tu...dan jumlah bayaran yang saya perlu jelaskan adalah 9600 yen...nasibbaik saya bawa 10000yen....cukup cukup

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...