Monday 7 March 2011

beli pisang

tadi saya keluar dengan yousuff ke Dogo...niat hati nak beli pisang...ada kedai pisang yang murah kat situ...cuaca hari ni masih sejuk tapi cahaya matahari beri keselesaan untuk berjalan..alhamdullilah...

saya berjalan kaki dan Yousuff baring dalam stroller...baru jalan sikit saya lihat yousuff dah tertido....saya bercakap sorang sorang ja tadi rupanya...saya berjalan sambil bercerita pasal pokok kat yousuff, rupanya yousuff dah lelap...ermm...anak mama ni....

selesai beli pisang dua bungkus saya lajakkan langkah saya ke kedai kedai area Dogo Onsen(onsen tu tempat mandi air panas org jepun)...saja jamu jamu mata...silap tak bawak kamera, kalau tak boleh snap snap....dah letih berjalan dan jamu mata saya bergerak pulang....
tiba tiba terlintas di hati nak singgah kedai jual bunga kat jalan ke Fuji....

sampai sana saya lihat ada beberapa orang pekerja yang sedang susun bunga dan siram bunga...yang istimewanya kedai ni, pekerja pekerjanya kebanyakkan adalah orang istimewa,
kebetulan tadi yang menjual bunga pada saya adalah seorang gadis SD...dia agak diam tapi seperti mahu menyapa saya....

saya sebenarnya dah tertarik pada satu bunga berwarna merah, tapi kalau saya terus ambil bunga tu dan bayar, gadis tadi tak dapat peluang menjual dengan best...saya pun bertanya dalam bahasa nihongo saya yang tak terror terror lagi ni...

Kore hana wa kirei ne (bunga ni cantikkan)

gadis tu hanya angguk dan senyum..

Kore mo kirei...demo chisai (ini pun cantik juga, tapi kecik)...saya membebel sambil tengok dia...

gadis tu diam, angguk saja...

ish sepatutnya saya bertanya, barula dia boleh jawab....dalam otak ligat fikir soalan apa nak tanya ni,,,....bagi chance dia bercakap....

ermm anatawa dochira suki..( antara dua ni awak suka yang mana)...berterabur ayat (nasib baik dia faham)

haa barulah dia bersuara.....dia pun cakap dua dua dia suka....saya pun tergelak...dia pun gelak jugak.....barulah rasa berkomunikasi....
saya beli kedua dua bunga tu....saya tanyaharga..ikura desuka (berapa harga)....dia dengan jelas dan nyaringnya sebut hyaku go ju yen (150 yen)....gadis tu cepat cepat ambil plastik dan masukkan dua dua bunga tu dan beri pada saya....arigato gozaimasu katanya sambil tunduk hormat....saya senyum ....ermmm terbeli bunga pulak saya hari ni...

saya suka memerhatikan gelagat mereka...kebanyayk pekerja di situ adalah dari pusat orang kelainan upaya yang berhampiran dengan kedai tu....selalunya kalau dulu pagi pagi saya hantar haikal ke sekolah saya akan melalui pusat tersebut , aktiviti pagi selalunya mereka bersenam dan bersantai di luar bangunan..ada yang spastik, berkerusi roda, SD dan macam macam lagi..kalau berselisih dengan mereka saya suka ucapkan ohayo!....dan mereka akan membalasnya...saya rasa mereka mesti suka bila ada orang asing yang mengucapkan ohayo dan memberikan senyuman.....sebab tu saya tak segan untuk berohayo dengan mereka....kadang kadang saya suruh haikal ucap ohayo jugak..satu kepuasan untuk saya :)...sebenarnya di sini telah menjadi kebiasan saya mengucapkan ohayo atau konichiwa pada sesiapa yang berselisih terutamanya yang terpandang mata...selalunya makcik pakikla...depapun suka ucap mungkin sebab warga asingkot...

bercerita pasal OKU atau orang kelainan upaya....budaya masyarakat jepun amat jauh berbeza dengan di Malaysia...disini menjadi perkara biasa melihat mereka yang special berjalan seorang diri, melintas jalan, beriadah, membeli belah dan macam macam aktiviti yang mereka lakukan bebas.....masa mula mula sampai jepun dulu, saya agak terkejut dan kagum melihat lelaki bertongkat yang melintas jalan seorang diri.....seorang kakak yang spastik, berkerusi roda elektrik menyusuri jalan, seorang tua yang buta berjalan sendiri dan lebih kagum lagi seorang anak SD yang berjogging sambil membawa botol air di leher di tepi jalan yang sibuk dengan basikal yang lalu lalang... aduh timbul juga risau dihati....tapi itulah hakikatnya....mereka bebas dan oarng ramai juga tidak menunjukkan wajah kasihan, memberi jalan, atau membantu..mereka sendiri bebas bergerak tanpa dibantu...saya betul betul teruja dan kagum....bagaimana Jepun mampu membudayakan keadaan yang hebat ini, kepercayaan yang amat luar biasa dari masyarakat yang normal melenyapkan terus kedaan diri mereka yang ada sedikit kelainan....menjadiakan semuanya sama....hebatkan ....


4 comments:

Ummu Amin said...

Kono entori o yomu no ga sukidesu;)-suka baca entri ni;)-hah, xtau betul tak yang di tulis ni;)

norlin said...

betul betul pandai wafa :)

ummuharithasif said...

ada x noli tringat kt hasif time bli bunga tu?*tetiba*..hehe
mmg insan istimewa di sna sgt independant kn...harap2 k.wan pn blh latih hasif jd mcm org jpun,tak terlalu bergantung pd org lain....

norlin said...

hasif dan harith memang sentiasa dalam ingatan kak wan :)
insyaAllah kak wan boleh! gambattene!
Hasif dah boleh kaki ....habisla kak wan kena berlari lps ni hihi....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...