Wednesday 30 March 2011

ofuro (berendam) di onsen

pagi tadi masa tengah breakfast (daging burger, tomyam dan tempe bilis pedas manis)...saya dan suami menonton tv jepun....
kami masih memberi perhatian pada rancangan tsunami dan gempa....melihat bagaimana mereka cuba memulihkan keadaan ...kuat sungguh semangat mereka....

antara yang menarik saya ingin kongsikan adalah mereka menyediakan sebuah kapal...
di atas kapal tu disediakan onsen (kolam air panas)...untuk mangsa mangsa tsunami berendam...
beratur ratur nihonjin (orang jepun) menanti giliran untuk berendam di kolam air panas atas kapal tu...masing masing turut membawa baju kotor....ada perkhidmatan membasuh baju di atas kapal tu juga...jadi sementara mereka beratur dan menikmati kelegaan air panas onsen...baju mereka akan di basuh dan dikeringkan(guna alat pemanas)....bestkan....makcik pakcik yang di temuabual semuanya menunjukkan muka gembira...yelah dalam cuaca yang sejuk ni, dapat berendam air panas...dapat melegakan sikit luka hati mereka....

di jepun ni...memang onsen adalah satu yang mungkin menjadi aktiviti mingguan sesetengah orang...suami saya cakap ada juga yang tiap tiap hari lepas balik kerja akan singgah onsen untuk berendam sebelum balik rumah...(tu orang kayala kan)...saya belum pernah menikmati berendam onsen sebab situasi berendam tu tak berapa manis..mereka tak berpakain...ramai ramai mandi dalam satu kolam...hihi tak lalukan

pernah ketika bermalam di atas kapal dari matsuyama ke osaka...dari matsuyama pukul 9 mlm dan sampai ke osaka pukul 7 pagi....di atas kapal tu ada onsen juga, suami suruh saya gi mandi supaya selesa dan dapat rasa air panas....malam tu saya masuk la ke onsen tu terkejut saya sebab semua tak berpakain, saya keluar cepat cepat....suami saya cadangkan saya pergi mandi awal pagi keesokan harinya bila kapal dah nak dekat berlabuh..lepas subuh macam tu, mungkin tak ada orang....esok tu lepas subuh terus saya gi onsen untuk mandi...tak ada orang pun....ada paip air tepi kolan panas tu untuk bersihkan diri dulu sebelum masuk dalam kolam air panas...saya basuh muka basuh tangan....tiba tiba...ada sorang makcik tu masuk dalam kolam tak berpakain...saya jeling ja....cepat cepat keluar...kat luar dari kolam rupanya ada beberapa orang lagi tengah salin baju macam tu ja....ohh dasyatnya masyarakat jepun, tak ada rasa malu dalam hal onsen ni....terkubur hasrat saya nak berendam dalam onsen...melalut pulak cerita pasal pengalaman onsen saya....

oh ya, di kawasan saya tinggal Dogo, matsuyama...ada sebuah onsen yang tertua di Jepun...memang ramai pelancong berkunjung ke Dogo kerana onsen ni...diceritakan air panas dari onsen ni memang best, ramai golongan bangsawan zaman dahulu kala yang berkunjung ke situ......saya tak pernah masuk...cuma bergambar dari luar bangunan ja...bangunan lama yang masih cantik ....nanti kalau ada gambar say amasukkan dalam entry ni...

ermmm yang pasal mangsa tsunami diberikan perkhidmatan onsen...memang best sangat la orang jepun...berendam beramai ramai (laki perempuan tetap asing)....air panas yang boleh melegakan stress...saya? ofuro kat dalam bath tab jelah kan...hihi....nihonjin nihonjin...apasal depa tak rasa malu....

6 comments:

Ummu Amin said...

wafa ingat lagi citer ni..ms kak norli mai umah kat KL tahun lepas;)

norlin said...

haha ingat lagi wafa...kak noli memang suka bercerita hihi....wafa macammana alahan teruk tak

Lisa Hz said...

mak aiiiihh.. klaka btol org jepun ni ehh =D bukan main maju, tp part tu kureng sikit. hihihi

norlin said...

tula lisa...memang kureng banyak part malu ni ..pelik sungguh...kalau gi hotel hotel jepun, kalau ada onsen pun memang tak sanggup nak masuk...:)

Ummu Amin said...

kak norlin, kali ni mabuk wafa macam dulu gak..macam masa pregnantkan amin..penat memanjang.rasa nak tido je

tubs cedar said...

Still I cannot understood a bath a open or rainy water. There are really appreciate from this image. A children play with water and enjoy lot's.

hot tubs

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...