Sunday 24 April 2011

surah al Asr ....menusuk jiwa surah ni...

haikal dah berjaya hafal surah Al Khautar....surah Al khautah pendek tapi sebutannya susah, berbelit haikal membacanya...kalau ikutkan pada cara bacaan tajwid sebutan memang haikal banyak silapnya, takpalah kena sloe slow...mama yang kena belajar dulu ni...mama pun fail bab bab tu..hihi...

sekarang dah pindahkan ke surah Al Asr...haikal bila baca surah ni dia akan sebut sekali maksud pertama ayat dalam surah tu...DEMI MASA!....dia akan sebut macam oarang bersajak macam tu....
surah Al Asr ni nampak macam mudah haikal nak hafal..harap mudahla haikal...

saya rasa berderau sikit bila lihat maksud surah ni....

1. Demi masa!

2. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.

3. Kecuali orang orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berpesan pesan dengan kebenaran serta berpesan peasan dengan kesabaran.

Ya Allah bantulah aku agar aku bukan termasuk dalam golongan yang rugi....dan ya Allah berikanlah aku kekuatan dan kuatkanlah hatiku agar tidak mensia siakan masa yang ada...sesungguhnya Ya Allah aku sering alpa dan lupa...hanya engkau Ya Allah yang mampu membolak balikkan hati ini...tolonglah ya Allah beri aku tumpuan dalam setiap tingkahku, moga aku boleh melakukan setiap amanah dan tugasku dengan khusuk ......ya Allah hanya pada mu akau serahkan segalanya...jauhkanlah aku dari hasutan syaitan dan sikap malas diriku sendiri...amin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...