Wednesday 15 October 2014

gagal itu kan biasa ...

terjumpa gambar ni...

ada cerita disebalik gambar gamba ni..

saya masih ingat ...hari tu , haikal ada pertandingan mewarna di sekolahnya...saya , yousuff dan Umar ikut serta melihat pertandingan mewarna yang dianjurkan oleh bank rakyat tak silap...


jadi haikal mewarna dengan sangat tekun pada mulanya, gambar utama adalah seekor burung nuri yang sedang naik slide di laut...haikal mewrna dengan elok gambar burung nuri...saya hanya melihat sambil jaga umar yang nak mewarna sama...dan juga yousuff juga diberikan kertas oleh cikgu puspa untuk join sekali mewarna....tetapi di ketika masa dah semakin nak habis, haikal mewarna dengan agak cincai background lukisan tu...backgroundnya adalah gambar laut dan ombak....terkejut juga saya tapi untuk menegurnya ketika itu tak sempat sebab lihat dari jauh saja...

ketika pengumuman pemenang tempat pertama kedua dan ketiga di buat...saya lihat wajah haikal berharap agar dia menang....tapi dia tak menang pun, nampak air wajahnya yang kecewa....haikal tengok ja rakan rakan nya yang menang...saya tahu haikal nak hadiah sebenarnya :)

selesai majlis saya ucap tahniah kat haikal

" haikal tadi mama tengok haikal warna burung nuri tu cantik sangat...tak keluar pun garisan..warna pun menarik, ...tapi bila haikal warna background lukisan tu haikal warna tak ikut arah yang sama...sebab tu tak nampak elok dah lukisan tu"

haikal akui yang dia warna tak kemas background lukisan tu....

malam tu bila suami pulang dari kerja saya ceritakan pada suami hal pertandingan mewarna...saya minta suami lukis gambar burung sebab saya tak pandai sikit melukis ni...dan saya nak ajar haikal mewarna dengan elok....jadi malam tu haikal dan adik adiknya mewarna...yousuff pun ikut sekali tapi yousuff dia lebih suka mewarna di buku ...yousuff pun pandai mewarna juga, dia lebih teliti sikit....

malam tu saya ajar haikal tentang kalah menang...bukan semua pertandingan kita akan menang...
saya ajar dia untuk terima kekalahan dan belajar dari kesilapan dan untuk kita belajar jadi lebih baik
saya juga ajar haikal...untuk berlatih jadi baik dalam sesuatu hal...
walaupun haikal tak dapat mewarna dengan elok hari ni, kalau selalu berlatih akan dapat mewarna dengan baik suatu hari nanti.....

memang sedih bila nampak riak kecewa pada anak kita walaupun hanya pertandingan mewarna...
tapi pengajaran dari kekalahanni sangat besar, banyak benda yang baik baik berjaya diterap masuk ke hati dan jiwa anak anak insyaAllah










No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...