Thursday 9 October 2014

keledek oh keledek!

Balik raya haji di Terengganu hari tu..
kami pakat pakat bakar ayam dan ada juga keledek...
dan kemudian pagi raya kami masak nasi beriani

First time saya buat nasi beriani....ikut ja resepi kat bungkusan set nasi beriani tu...
akhirnya jadi jugak...  :) tapi saya rasa kurang kick..tak macam nasi beriani yg makcik johor masak masa kenduri najiy hari tu....kena call makcik ni menuntut ilmu..sedap nasi beriani dia buat.

mak mertua saya pun tak pernah buat, cuma adik ipar yang belajar mesir yang pernah masak nasi beriani tu...rupanya nak masak nasi beriani ni tak guna air banyak...600 ml air untuk 1 kilo beras....rasa ragu ragu jugak saya, siap angkat periuk tunjuk kat mak mertua betul ke tak ni macam was was sungguh kang tak masak nasi ni....

nasib baik ok, sebab beras beriani ni jenis lembut dan kita dah rendam dulu beras tu lebih kurang 40 minit, so memang masak elok dan lembut nasinya...cuma rasanya ja kurang sikit pada pendapat saya...

ok ...hihi melalut cerita nasi beriani...
nak cerita pasal keledek ni sebenarnya...

keledek ada lebih hari tu jadi kami bawa balik lah kuantan sikit

cucur keria dah buat
cek mek molek pun dah buat...

hari ni rasa nak buat bingka keledek pulak ...
tapi dah lama tak buat terpaksalah google....

 sini resepi bingka keledek orennya



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...