Sunday 23 January 2011

Mari membaca Haikal


...dah lama nak tulis pasal perkembangan haikal ...tapi asyik tertunda tunda...
mengimbas kenangan lalu...haikal mula menghafal lagu ABC..dan boleh menyebut ABC mengikut turutan hingga Z...pada usia 1 tahun 10 bulan....saya masih ingat lagi , saya mengajar ABC bermula dalam kereta ketika ke LAMU...pastu setiap kali naik tangga turun tangga...mesti akan sama sama baca ABC...haikal akan ikut...seronok bermain begitu ...namun pada masa itu, saya tak mengharapkan haikal untuk menghafal...dan saya tak terfikir yang haikal sesuai menghafal pada usia itu, maklumlah anak pertam atak ada pengalaman mengajar anak lagi...cuma sekadar suka suka, tak tahu nak sebut apa...jadi bacalah ABC dan haikal ikut...rupa rupanya ia terkesan pada minda sikecil haikal....saya menyedari yang haikal hafal ketika mendaki anak tangga di taman Dogo...haikal menyebut turutan ABC sampai Z...pada masa tu saya amatlah seronok kerana tak sangka...tulah antara pengalaman manis saya dengan haikal...

Bila saya dah tahu yang haikal telah menghafal , saya jadi teruja...dan ingin haikal tahu lebih lagi....saya mula memasang azam untuk haikal mengenal huruf ABC, bukan sekadar menghafal....saya gunakan konsep yang sama...bermain sambil belajar....tapi usaha saya tak berjaya...haikal tidak cenderung untuk mengenal huruf....saya masih ingat lagi...saya belikan poster ABC, haikal mengoyaknya...saya tampal di tempat yang tinggi...haikal susun bantal tinggi tinggi untuk ambik poster tu...memang tak berjaya, jadi say abiarkan saja...pada masa tu haikal lebih suka bermain mainan...bergurau, menyanyi, melompat, panjat kerusi untuk basuh pinggan dalam singki....walaupun tak mahu mengenal ABC, haikal sukakan buku...dan amat suka kalau dibacakan cerita...dan pada masa tu buku kegemeran haikal adalah Hiyoko...mama masih ingat lagi haikal :)...

dan akhirnya pada bulan lepas, pada usia 2 tahun 10 bulan...ketika makan pagi....saya letakkan tin biskut JACOB di atas meja..tin tu ada gambar orang makan biskut...haikal berminat dengan gambar tu...di amula tanya itu dan ini...dah habis gambar gambar kat tin tu yang di tanya , akhirnya haiakl beralih pada huruf J...

"Mama, mama...ni huruf Jay kan..huruf jay..macam payung".
"Betul..pandai haikal..., yang ni pulak huruf apa..."

haikal berfikir dan berjaya menyebutnya....
"wah haikal ingat dah huruf ni"....saya pun mula la seronok tanya dia perkataan perkataan besar yang lain yang tertera pada tin tu...sejak hari itu...haikal memang suka sebut huruf huruf yang dia nampak...contohnya pada kotak tisu, pada kotak makanan. pada signboard di jalan...
jadi sejak tu, aktiviti di atas kereta selain dari membebel ...haikal akan sebut huruf huruf yang dia nampak....tapi yang kelakarnya...haikal akan menyebut bermula dari kanan perkataan...contohnya JUSCO...haikal akan baca dari O dulu...lawakla anak mama ni :)

disebabkan haikal sudah boleh mengenal huruf....saya suka untuk mengajarnya mengeja...tapi nampak nya haikal tak suka belajar mengeja...hinggalah suatu hari, rancangan upin ipin terbekas dalam fikiran haikal...ada satu episod tu...upin eja AYAM...haikal asyik tiru ja...A..aa....YAM..yammm...AYAM....
pastu saya ajar haikal...kalau mama..MA..ma...MA..ma..MAMA
Haikal seronok!...dia mula berminat...
antara perkataan awal yang saya ajar adalah..MAMA, PAPA, CUCU, SUSU, KUKU, PUPU, PIPI,GIGI dan ADIK,,,namun saya tak pasti haikal mengeja atau menghafal...say abiarkan saja dia ikut mood dia...mungkin sampai masa nanti dia mula suka untuk belajar mengeja pula...

Saya juga ada mengajar haikal mengenal alif ba ta...namun sampai kini, haikal masih belum mengenal sepenuhnya....tak apalah slow slow...haikal masih berusaha menghafal surah surah awal pendek...masih belum lancar sepenuhnya....semuanya sambil main main...
bab mengaji ni saya agak risau sikit..sebab orang orang tua kata, bila budak dah dapat mulut wajib ibu bapa ajar mengaji..moga Allah mudahkan haikal mengenal alif ba ta...

Itu sahaja perkembangan haikal....
selain dari tu ...papa ada belikan haikal puzzle baru bulan 11 hari tu....kiranya haikal dah ada dua jenis puzzle....yang pertama adalah hadiah hari sukan sekolah...yg kedua yang papa beli....
haikal amat amat suka main puzzle...tapi yang tak bestnya...pandai main tapi tak pandai simpan....semalam pegi hard off haikal nampak puzzle dan minta dibeli....tapi papa mama tak mau beli lagi sebab haikal tak pandai jaga puzzle....kena pandai jaga puzzle baru boleh beli yang baru ok! :)


3 comments:

LadyBird said...

bestnye ada anak norlin..
pasti teruja tengok perkembangan mereka kan?
:).. hihihi.. rs nak cubit jer haikal ni kuat2..
sebab pandai sgt.. :)

norlin said...

betul za best...saya doakan semoga za pun akan cepat dipertemukan dgn cinta yg jujur....jangan cari cinta sejati za, sebab cintu tu hanya Allah yang punya....cukuplah cinta manuasia biasa yang mungkin ada banyak kurangnya...tapi mungkin akan saling melengkapi bila disatukan....saya betul betul doakan za akan dikurniakan keluarga bahagia dan anak yg comel macam za jugak...:)

LadyBird said...

tq norlin..
terime kasih sebab doakan..
insyaAllah suatu hari nanti..
InsyaAllah.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...