Friday 18 February 2011

kek hari jadi...

lama tak update blog ni....biasalah saya...tgk mood :)
mula mula rasa macam malas nak buat kek..tapi rasa tak best la pulak tak baut kek hari jadikan....hihi mengada ngada...sebenarnya hari jadi kali ni saya rasa lain sikit sebab suami tulis di FB...jadi ramai rakan dan adik beradik yg wish...saya rasa happy sangat...

ermmm...dalam keluarga saya...kami memang tak pernah sambut birthday...dari kecik kami adik beradik tak perasan pun tarikh lahir....tak pernah terfikir pasal birthday...tak pernah wish apatah lagi nak sambut...

saya cuba kenangkan balik zaman kecil saya...saya mula diucapkan selamat hari jadi ketika darjah 6 di Sekolah Kebangsaan Bandar Bharu, Kedah...
saya ingat lagi...kawan saya farah ajak saya ke tepi padang sekolah ...kat situ ada beberapa orang rakan yang lain...depa ucapkan happy birthday...dan farah bagi saya kotak pensel yang ditempah...ada tulis nama saya kat situ....cantik sangat kotak pensel tu warna terang.... :)
tula kali pertama saya terfikir...ohhh ni birthday aku ni!....hihi...terima kasih farah...sekarang farah dah ada anak sorang dan rasanya dia masih ingat lagi tarikh birthday saya...

kali kedua...rasanya masa kat MRSM Gerik...tapi saya tak ingat sangat...mungkin wish dari kawan kawan ......tapi yang saya ingat masa Form 4 di MRSM Balik Pulau, sebelum saya ke MRSM Taiping....disitu, saya dan kawan baik saya Noor Mazlina Ahmad(lin nama panggilannya)..turut meraikkan birthday bersama...birthday lin pada 10 feb dan saya pada 11 feb....masa tu lin yang cadangkan nak sambut bersama...lin nak belikan kek...tapi saya agak keberatan sebab yelah kek mahalkan...bagi saya yang tak pegang duit di tgn ni memang rasa mahal ja kek time tu....selalu ayah umi bagi duit cukup cukup bayar yuran...jadi memang saya jarang beli apa apa zaman sekolah...sebab tu jarang outing...hihi...lin pulak memang agak senang dan time tu lin yang belanja kek..saya tumpang sekaki ja...hihi...teruk betul...

kali ketiga yang saya ingat...masa kat matrikulasi Melaka....time ni birthday saya memang best...saya memang rapat dengan roomate....depa gi lumur telur dan tepung kat saya....satu bloktu depa kejar saya....lepas tu depa panggil saya cokodk kot rasanya...hahaha...ingat lagi zaman tu best sangat....

kali ke empat yang saya ingat...masa kat university...ermmm ada ka...alamak tak ingatla pulak ...ada ka....ish za...kalau za baca entry ni, tolong ingatkan saya....zaman USM dulu teman baik saya adalahAzliza Ibrahim, Linda, Nik izham dan Bon...jadi rasanya time tu depa nila yang wish saya...hihi
masa zaman U, saya kan dah "berkawan rapat" dengan suami saya...masa tu suami saya belajar di jepun, dan saya di USM...suami saya time tu tak pernah lupa birthday saya...selain wish melalui telifon, suami saya juga akan hantarkan kad....:)

dan kemudian masa kat LGM....ni pun antara yang special....bagi saya LGM bagai keluarga saya...entah kenapa saya amat sayangkan orang orang LGM...depa layan saya dengan amat baik...dan saya suka cara pergaulan orang orang LGM...semua sekali , staffnya yang baik...pakcik guard yang bagus...penoreh penoreh dan pekerja ladang yang baik...saya tak terfikir yang tak elok tentang orang orang LGM, walaupun ramai orang India, Cina...semuanya bagai sebuah keluarag besar....ok ingat lagi...
hari tu hari minggu, saya tetap ke lab...ada mesin yang buat hal...tak silap saya...microplate reader kot yang problem....saya soarang ja kat lab tu....jadi kerja tergendala...tgh hari saya pun balik rumah dengan moto kriss hijau saya tu...banayk jasa moto tu (rindu moto)...
tengok tengok housemate semua tak ada...aik depa gi mana ni...
tiba tiba mustakiem datang ngan moto dia...cakap mesin saya problem, berasaplah apatah....saya heranla...saya baru balik dari lab...ok ja semua...dan mana mustakiem tau kata mesin tu buat hal...dia mana ada kat lab, saya sorang ja......saya dah confuse tapi tak terfikir apa apap pun....
pergi lab, tengok tengok penuh lab tu...kak lina dan anak anak, kak norbiah, kak noni suami dan anak anak, acik, riduan, housemate saya siti dan zira, amboi penuh lab...dan ada kek...hihi terharu....

dan bila dah berumah tangga...suamilah orang yang paling ingat birthday saya...hihi...
saya kadang kadang malu kalau time nak dekat birthday ni....terima kasih abang..:)
dan tak lupa juga adik saya nabilah, dalam adik beradik saya yang ingat tarikh lahir adalah nabilah adn nazli...saya dan najiy rasanya tak ingat sangat pasal tarikh lahir ni....
bagus juga tradisi wish wish birthday ni...bila dah besar baru tradisi ni wujud dalam keluarga....ayah umi seronok bila kami belikan kek untuk umi ayah masa ulang tahun perkahwinan umi ayah beberapa tahun lepas..

ermmm tulah ceritanya....mana gambar kek ni...

Slice cheese cake...resepi dari emi...
suami saya yang cadangkan bubuh kacang kat tepi...dah lama mintak nak makan kek ada kacang...saya sebenarnya tak biasa nak decorate kek dgn cream....tu yang berlemuih kek tu..tapi rasanya sedap...hihi....


nyum nyum

haikal la paling suka
makan dengan nasi, daging burger, kentang lenyek bakar dan salad....kenyang




2 comments:

ummuharithasif said...

noli,bestkn sambut birthday satu family..ingt time kat nihon,bila birthday anak2 & suami,kek buat sendiri...rsa special sgt.skrg dh kt msia,kurang rajin nk buat...beli je,feel tu kureng skit..hehe..

norlin said...

betul kakwan kalau buat kek sendiri memang best ja rasa...walaupun kek tu tak jadi selebek macammanapun...noli pun nanti kat malaysia tak tau la boleh buat tak kek...kalau fikir duit, jimat belikan....kalau nak buat sendiri bahan pun mahal...kalau beli kek biasa biasa 25 ringgit pun blh dapatkan...hihi baik belija..
sementara duk jeun ni buat la kek puas puas dulu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...