Wednesday 21 September 2011

cuaca dah mulai sejuk

pagi tadi masa nak gi buang sampah, saya dah dapat rasa angin sejuk...nasib baik haikal pakai lengan panjang gi sekolah tadi...memang dah nak sejuk ni rasanya....awal sikit tahun ni....

tadi ada oarang tekan loceng rumah, saya dengan pakai telekung sembanhyang keluar buakak pintu...ada dua orang perempuan, nak cerita pasal agama kristian...rasanya sejak duduk rumah ni, nila kali pertama saya didatangi mereka...kalau masa kat rumah lama dulu memang selalu....

melalui pemakaian telekung, depa dah boleh agak saya islam...saya tak banayk cakap sebab saya pun tak tahu nak cakap apa...just ucapkan terima kasih, senyum ...nampak macam depa nak bercakap dengan saya, tak tergamak pulak nak terus tutup pintu...dia hulurkan buku yang ada tulisan english...saya baca..dan sekali lagi ucapkan terima kasih saya islam....saya pura pura tak tahu cakap nihongo....arigato ja tau...hahaha..

fikir balik, memangla depa datang untuk perkenalkan agama mereka, tapi dalam masa yang sama saya juga boleh ambil peluang perkenalkan agama islam....tapi saya tak cukup ilmu dari segi bahasa dan ilmu apa itu islam ...cukuplah sekadar tunjukkan budi pekerti yang baik...okla tu...sekurang kurangnya depa takla beranggapan buruk pada orang Islam...arigato, senyum...tuja yang saya mampu....ceteknya ilmu...

#########################

Yousuff tengah tido, dah semakin banyak ragam yousuff...suka papa dukung, bila papa dukung dia ja, dia akan letak kepala kat bahu macam manja ja....suka kalau orang bagi perhatian kat dia....suka main dengan abang haikal...bila bangun tido ja, kalau suruh dia kejut abang, tepuk abang suruh bangun,,,mesti yousuff akan buat....pastu dia gi gosok gosok muka dia kat abang haikal macam nak sayang...
Yousuff memang dah berjalan laju dan pandai nak berlari...pandai merajuk...pandai berebut barang dengan abang...kalau tengok tv, siap tunjuk tunjuk lagi....yousuff pun jenis yang senang makan, semua dia makan...
kalau dulu pagi pagi haikal yang rajin teman saya masak...tapi sekarang yousuff pulak, dia bangun awal....gi kacau saya kat dapur....saya bagi biskut ka kat dia, duduk atas meja, sambil goyang goyang kaki tengok mama masak....haikal pulak sekarang ni tido lena,,,,pagi memang nak kena kejut..daj besar dah haikal...

haikal ...sekarang ni sekolah dia tengan buat persiapan hari sukan bulan 10 nnati...
saya tak tahula haikal boleh lari laju atau tak....teknik lari tak betul lagi kot...hahah...
tak sabar nak tungu hari sukan...
haikal dah berjaya hafal surah Al zalzalah....lama saya tertangguh hafazan dia...tula memang perkara penting dalam mendidik anak menghafal ni adalah semanagt ibu bapa sendiri...bila mama stop, anak pun stopla..tapi nasib baik ingatan anak anak ni kuat, sekali dah ingat agak susah nak lupa...mungkin tulah untungnya ajar anak anak menghafal al quran masa kecik kecik ni...
haikal susah sangat nak gosok gigi...gigi dia tak berkulat lagi, tapi rasanya kalau terus macam ni memang akan berkulat kot..hihi...memang kena paksa nak gosok gigi...nasib baik kat sekolah depan memnag kena goosk gigi ramai ramai tapi gosok ikut suka hati la...

ituja kot...bye bye

oh..saja nak masukkan vidio haikal dan yousuff tgk berita tanah runtuh di jepun....Jepun memang banyak bencana alam...moga selamat lah kami area ehime ni...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...