Wednesday 14 September 2011

jamuan nasi kerabu dan laksa

From September 15, 2011


sempena raya hari tu ...rumah saya buat nasi kerabu dan laksa....nasi kerabu ikut resepi umi...dah banyak kali saya buat nasi kerabu kat jepun ni...tapi kali ni baru ingat snap gambar...kalau tak tinggal tulang ayam baru ingat ..hihi...

From September 15, 2011

ni laksa utara...saya rasa macam tak cukup sedapla laksa ni...saya jarang buat laksa utara ni...tapi saya memang suka makan...yang paling best saya pernah makan laksa utara...laksa kuala muda...apala rahsia resepi laksa nak bagi sedap...ada kawan saya cakap dalam kuah tu , blandkan sekali nenas...lain kali boleh la try....masa saya menagndungkan haikal dulu saya mengidam laksa pulau pinang la.....laksa ooo laksa....laksa tak dak, guna spagetti ja...kalau guna udon lagi sedap...tapi udon mahal sangat, tempat yang udon murah jauh pulak....guna spaggeti pun ok :)

From September 15, 2011

ni pulak kerabu untuk nasi kerabu...dan sambal ikan...patutnya kerabu tu potong halus halus timun tu tapi saya malas...saya potong ja besar besar...ada anak kecik ni nak buat makan memang tak leh nak halus halus, tak sempat....kerabu ni yang bestnya sebab saya ada stok bunga kantan...dan saya ada daun kesum fresh tanam belakang rumah, so memang sama la macam malaysia punya...cuma kurang kacang panjang ja (kat sini tak jumpa kacang panjang)...dan yg best lagi musim panas di jepun ni, ada kangkung...jadi kerabu saya ni kira menjadila bila ada bahan bahan penting ni...aroma sebenar nasi kerabu kelantan...

ok yang sambal ikan tu pulak...rebus ikan dengan asam keping dan garam, air jgn banyak semasa merebus agak agak tenggelam ikan sikit ja....pastu goreng tanpa minyak kelapa (saya guna kelapa kering)..jadi kerisik...tumbuk bawang merah, halia, serai,ikan , kerisik, ...pastu campurkan semua, masukkan garam gula dan serbuk lada hitam...lagi banyak ikan lagi sedap...

From September 15, 2011

yang ni pullak sambal kuah nasi kerabu...kalau di kelantan, selalunya nasi kerabu yang dijual tak disediakan kuah ni, tapi kalau umi saya buat mesti wajib ada....caranya...blandkan cili kering bawang merah, bawang putih, halia sikit...masukkan dalam periuk, campurkan santan, asam keping , dan serai diketuk....masak sampai pekat kuahnya...perasakan dengan garam dan jangan lupa gula melaka....sedap kuah ni....suami saya suka...tapi nak buatnya agak lama...sebab dari penuh periuk tinggal separuh baru siap....

untuk nasi pulak..senang ja...saya buat yang warna kuning sebab kalau nak warna biru tak jumpa bunga nya pulak kat sini....beras dibersihkan macam biasa, masak macam biasa..cuma campurkan serbuk kunyit, daun pandan, daun limau daun kunyit, dan hiriskan kunyit hidup....tak payah bubuh garam ka apa ka....masak ja macam biasa....harum sangat bau nasi ni, hasil aroma daun daun tu...cubalah!

From September 15, 2011

ooo lupa pulak nasi kerabu ni makan dengan ayam goreng dan ikan rebus goreng tepung...selalu saya buat ayam percik, tapi kali ni tak larat...goreng ja ayam tu...

From September 15, 2011

pencuci mulut saya buat puding roti karamel...sebab nak habiskan roti lebih....sedap juga, tapi lebih sedap kek puding karamel....

From September 15, 2011

sebab ada baki santan...saya buat agar agar santan ni....first time saya buat agar agar ni....rasanya menjadi kot...saya suka agar agar ni...

tu saja gambarnya...buat kenangan sendiri....dan buat idea untuk sesiapa nak masak... :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...