Thursday 3 April 2014

Kepentingan Kalsium pada ibu ibu mengandung .

Kalsium sangat penting untuk ibu ibu yang sedang mengandung.

Selain untuk pembentukan tulang  dan gigi ibu,  Kalsium juga memainkan peranan yang penting dalam pembentukan tulang rangka baby dalam kandungan ( skeleton).
tahukah anda bayi dalam kandungan anda menyerap vitamin, nutrien dan zat dari badan si ibu untuk keperluan perkembangan fizikal bayi dalam kandungan. Oleh itu sangat penting ibu mengandung mengekalkan pengambilan zat makanan yang mencukupi bagi menampung keperluan ibu dan bayi. Jika tidak, si ibu akan mengalami kekurangan zat penting dan juga boleh memberi kesan negatif pada perkembangan bayi dalam kandungan.

Oleh itu , jika ibu yang sedang mengandung mempunyai diet yang kurang kalsium adalah dicadangkan untuk mengambil supplemen calsium supaya tidak kekurangan tanpa disedari. Jangan risau untuk mengambil supplemen kerana prinsip diri mahukan yang original, kerana calsium dari supplemen juga tidak mempunyai kekurangan dari sudut zat dan tidak memberikan kesan sampingan pada badan. Apa yang lebih penting adalah anda cukup bekalan kalsium bagi menampung keperluan anda dan bayi :)

Ketika proses mengandung, badan seorang wanita dapat menyerap calsium pada jumlah yang lebih tinggi terutamanya pada 20 minggu terakhir , iaitu fasa yang paling penting dalam pembentukan dan pertumbuhan bayi. Adalah dicadangkan untuk mengambil 1200 mg kalsium setiap hari, jika dalam masa yang sama anda minum susu dan diet kalsium yang tinggi anda boleh kurangkan pengambilan supplemen kalsium kepada 500 mg sehari. Untuk produk Shaklee, Ostematrix adalah kalsium yang direka khas dalam bentuk pil yang licin dan mudah di telan, sebiji pil adalah 250 mg kalsium, jadi dalam fasa mengandung anda dicadangkan untuk mengambil 2 ke 4 biji sehari mengikut keperluan diet anda.

Kalsium bukan sahaja penting untuk pembentukan tulang ibu dan bayi dalam kandungan , Kalsium berperanan lebih lagi untuk mengelakkan "preclampsia". Preclampsia boleh menyebabkan tekanan darah tinggi dan kehadiran protin dalam air kencing, terutamanya pada fasa three semester. Jika tidak dirawat, ia boleh mengurangkan pengaliran darah kepada fetus dan akan menyebabkan kelahiran pramatang.

Jadi buat ibu ibu yang sedang mengandung, ambil berat soal calsium intake untuk kesihatan diri sendiri dan juga bayi. Selain dari kepentingan tulang, kalsium juga mempengaruhi kesihatan saraf ketika mengandung, saraf dan tulang mempunyai kaitan rapat kerana keduanya saling dekat dan mempengaruhi.....kurang kalsium, tulang tak kuat, saraf terganggu dan kepada yang memang mempunyai masalah saraf anda akan lebih derita :( so pastikan anda mengambil supplemen Kalsium untuk mencukupkan zat kalsium anda.

Saya syorkan OSTEMATRIX



Berminat boleh hubungi ;
Puan Norlin
SMS 013-9270211
FB: Amir Izzani Norlin


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...