Friday 22 August 2014

kenangan melahirkan Anas (part 1)

( saya tulis post ni dah lama tapi baru hari ni nak publish tu pun tak habis tulis lagi  :)  :)...buat anakku Anas, mama usahakan catat kenangan ini untuk Anas baca bila besar nanti , moga jadi anak yang soleh, baik, cerdik, sihat, dan diredhai Allah )

Assalamuallaikum ...

Alhamdullilah...lamanya tak mencatat....alhamdullilah  masih berada dalam bulan yang penuh berkat ini, bulan Ramadhan......

Anas sedang tidur sekarang, saya pula baru lepas kemas bilik...terasa nak mendekati labtop yang dah lama tak saya gunakan.....mood agak dingin nak melihat fb dan internet...hihi biasala kan bila ada si kecil, tumpuan hampir 100 peratus padanya, melihat setiap teletah anas rasa tak jemu....sekejap ja nanti gelagat kecil ni akan bertukar ..dah besar lain pula ragamnya nanti... :) 

Sebelum saya terlupa kisah bersalinkan Anas ni baik saya catatkan sementara tengah ada mood ni :)

tanggal 8 Julai 2014...saya tersedar agak lewat untuk sediakan juadah sahur, cadangnya saya dan adik saya Nabilah nak masak Char Keuw teaw....sebab sehari sebelum tu saya teringin nak makan char keaw teaw, so adik saya Nabilah beria ria nak beli keaw teaw untuk masak masa sahur ...nabilah cakap dia pandai masak Char keaw Teaw...sekali dua dua terlewat bangun...suami saya cakap takpalah kita minum air milo, biskut dan roti pun dah cukup...

masa bersahur tu saya buatkan oocha (Teh jepun)...sebab pagi tu sepatutnya saya kena buat BSP (Blood Sugar profile) di klinik Kempadang...pengalaman lepas bila saya minum oocha, paras gula stabil.......so saya just minum 2 cawan oocha masa sahur tu....lepas sahur, saya suami dan anak anak solat jemaah subuh sama sama....masa solat subuh tu saya dah mulai rasa contraction yang agak perlahan....lepas solat subuh, saya terus beritahu suami saya memang dah nak bersalin.....cepat cepat saya mandi, siap pakai baju.....beg baby semua dah sedia dalam kereta... 

Adik saya nabilah, agak terkejut sebab masa sahur tadi tak sakit tak apa....suami saya pulak agak cool mungkin dia dah ada pengalaman sebelum ni 2 orang anak yang dia setelkan masa sakit dan bawa ke hospital (Yousuff dan Umar)...cepatja kami dah bersedia ke hospital...saya bila dah mulai sakit mulut pun tanpa henti baca ayat ayat al quran, tu sajalah sumber kekuatan...ingat Allah....semua segalanya adalah ketentuan dan di bawah kekuasaanNya.

Perjalanan pagi agak mudah dan senang...tak ada banyak kereta....gelap subuh terasa sedikit menenangkan hati saya...saya syukur sangat sebab bukan waktu siang saya nak bersalin kali ni...kalau tidak jalan memang sibuk terutamanya dalam bandar kuantan...suami saya sempat hantar msg pada wasup group famili untuk maklumkan saya dah nak bersalin....contraction masa tu adalah seminit dalam gap masa 2 ke 3 minit.....agak cepat....saya memang jenis macam tu start sakit contraction memang cepat 

kalau Umar anak ketiga dulu tempoh sakit dan bersalin semuanya ambil masa 40 minit...kali ni saya menjangkakan sakit saya lebih cepat....dalam kereta saya tak putus putus baca ayat al quran...sampai hospital kuantan terus ke low risk (tempat bersalin)...syukur sangat sebab time tu awal pagi, parking banyak, suami saya parking betl betul depan pintu masuk low risk....bila dah sampai...saya dan suami tak terus turun...niat hati saya nak tunggu biar betul betul rasa sakit (sebab contraction kali ni tak sekuat macam nak bersalinkan anak anak yang sebelum ni)...tapi saya just bertahan lebih kurang 5 minit dalam kereta..saya dapat rasakan sakit makin kuat...so terus beritahu suami, kita kena keluar sekarang....

saya berjalan sambil tahan sakit tapi saya boleh senyum haha...ingat lagi , suami saya cakap...la kalau sakit buat la muka sakit ni duk sengih tu kenapa....saya memang pesen macam tu ...bila sakit tapi bila berhadapan dengan org saya akan tersenyum...adoi murah senyuman sungguh...takpalah sedekah :) 

masuk dalam low risk tempat bersalin tu, saya diminta duduk di kerusi dulu, tapi saya cakap kat nurse tu dah tak boleh dah , dah sakit nak bersalin dah ni, so mereka minta saya baring di katil...saya lihat ada 4 buah katil yang hanya dipisahkan oleh tirai...oh macam ni la keadaan tempat bersalin yang saya pernah dengar org cerita, hanay dipisahkan oleh tirai.....tapi saya tgk yang duduk kat katil tu tak sakit pun relax ja....rupa rupanya katil tu tempat Dr monitor , check bukaan ja....saya lihat ada mesin CTG ....saya terus naik katil...Dr pelatih wanita check bukaan dan hanya baru 5 cm..alhamdullilah check bukaan tak sakit, lega rasa hati...

lepas Dr tu check dia terus ke katil sebelah saya....saya dengar dia tanya soalan soalan biasa kat kakak sebelah saya dan kakak tu pun nampak tak sakit relax ja....sakit saya pula sanagt cepat dan bertambah kuat...saya agak segan nak panggil Dr sebab Dr tu baru ja check saya dan baru tanya 3 soalan kat kakak tu  (hihi ...ingat tu setiap detik :) ) saya panggil Dr untuk check saya tapi Dr tu cakap..."puan , saya baru check puan sekejap tadi 5 cm ..lambat lagi puan"......

Oh tidak...saya fikir ligat kena buat ayat yang positif ni... " Dr minta maaf Dr, tapi saya rasa memang dah nak teran...saya memang jenis bersalin cepat...boleh Dr tengok sekali lagi "...saya susun ayat sambil tahan sakit ...alhamdullilah Dr tu terus datang kat saya dan chcek..dan terus jerit FULL....dan jerit lagi WHEEL CHAIR!!!...ha kan dah kata ...Ya Allah kelam kelibut nurse datang bawa wheel chair nak bawa saya ke labour room...saya ingatkan saya nak kena bersalin kat situ ja, rupanya tu tempat pemeriksaan sahaja....

nasib baik labour room dekat, dalam hati saya bersalin atas wheel chairlah kali ni...tapi alhamdullilah labour room sebelah tu ja...tak sempat salin baju, nurse pun tak sempat nak pasang lapik tilam... terus naik atas katil, suami ada di sisi saya beri semanagt dan sempat berpesan jangan angkat punggung, dan terus teran ..dan alhamdullilah tepat pukul 7.05 pagi, baby terus keluar...sekali teran saja...laju sungguh kali ni...kelam kabut rasa.....bila baby dah keluar, saya dengar nurse cakap "baby dah tertelan najis dah ni"....hati saya agak risau tapi bila tengok baby nangis biasa, dan semua nya nampak ok saya rasa lega....nurse tunjukkan baby dan minta saya kenalpasti boy atau girl..alhamdullilah baby boy :)....ramai hero hero saya :) alhamdullilah...

saya dibiarkan berehat atas katil di labour room tu, sambil nurse bersihkan semuanya...anak saya di bawa untuk dibersihkan dan diperiksa.....nurse maklumkan pada saya, yang mereka sedang tunggu Dr kanak kanak untuk datang check baby....hampir 2 jam saya di atas katil tu...alhamdullilah pada masa tu juga, nurse bawa baby Anas untuk saya susukan..alhamdullilah Anas pandai menyusu....saya teringat ketika bersalinkan Yousuff di Jepun dulu, Dr akan pastikan ibu tetap baring di katil labour room selama 2 jam...selepas 2 jam baru dibenarkan bergerak ke ward.....kali ini juga saya baring hampir 2 jam...setelah 2 jam saya minta izin ke toilet...lepas ke toilet baru saya ditolak dgn wheel chair ke ward low risk...alhamdullilah semuanya terbaik dari nurse, bidan dan Dr pelatih HTAA....tak ramai orang, dapat Dr perempuan, intact (tak luka tak jahit), layanan mesra, Dr kanak kanak datang pantas check Anas...alhamdullilah terima kasih semua petugas yang menyambut kelahiran baby saya...terima kasih...

Terlupa pula saya, Dr kanak kanak datang cepat untuk check anas sebab dia dah tertelan najis, Dr perempuan berbangsa India tu sangat bagus, dia jelaskan secara terperinci keadaan Anas...katanya keadaan Anas sekarang stabil walaupun lidahnya warna agak hijau menandakan dia tertelan banyak najis...Dr tersebut menasihatkan saya untuk kerap menyusu dan perhatikan pernafasan baby....dalam ward, keadaan agak tenang kerana bahagian low risk sememang nya tak ramai orang, banayk katil kosong ...nurse juga agak free dan mesra dengan semua...nurse datang untuk check Anas, dan dia cuba kongsikan pemerhatian dia dengan saya dan suami ...katanya nafas Anas agak laju...dan dia buat keputusan untuk panggil pakar kanak kanak.....beberapa minit selepas tu saya lihat ada dua orang Dr berlari masuk ke ward menuju ke bilik rawatan tempat anak saya dibawa oleh nurse tersebut...dalam hati saya, mungkin Dr tu berlari untuk melihat dan merawat anak saya...jauh dalam hati saya terselit rasa risau dan rasa berterima kasih kerana Dr sangat ambil berat...berlari untuk anak saya ...terima kasih Dr.




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...