Sunday 24 August 2014

mendidik anak lakukan kerja rumah

Assalamuallaikum...

Siapa kata suri rumah boleh rehat rehat :)....bagi saya kerja suri rumah la paling sibuk...dari pagi sampai malam...tidur pun tidur tidur ayam...sebab tu kalau suami ajak makan kat luar atau ajak jalan jalan, nikmatnya tuhanja yang tahu...walaupun masa makan luar dan jalan jalan tu si mama tetap tak menang tangan kontrol anak anak tapi suasana tu dah lain, best sangat dapat keluar rumah ooo :)

tapi walaupun letih takpalah...insyaAllah biar Allah beri rasa ikhlas dalam kita melakukan kerja, dan moga mendapat ganjaran pahala..moga segala susah payah menguruskan anak anak dan rumah  menjadi kenangan terindah yang tak dapat dicari ganti tak dapat dijual beli....kenangan yang insyaallah dapat memberikan kepuasan yang tak ternilai ..insyaallah.

ok sebenarnya saya tengah berfikir macammana cara saya nak bahagikan tugas kerja rumah yang simple simple kat anak anak saya...haikal sudah 6 tahun, yousuff 4 tahun, umar 2 tahun dan anas baru sebulan.....rasanya Haikal dan Yousuff dah boleh diberikan tugas...untuk melatih mereka jadi anak yang lebih bertanggungjawab, di samping meringankan kerja saya  :)

saya terjumpa post ini di blog cinta rasul, blog ni memang saya selalu ikuti sebab bagi saya penulis blog ini sangat komited mendidik anak anaknya dan rajin menyampaikan idea kepada semua orang melalui blognya....

saya copy paste
sebagai rujukan saya terutamnya





1- AJAR:
Ajar anak-anak cara untuk membuat kerja rumah

2- BAHAGI TUGAS

Contoh:
Mama sapu sampah, Abang ABbudey sidai baju, Adik cuci pinggan

3- KERJASAMA

Jika kerja rumah itu banyak seperti kerja-kerja di dapur, sama-samalah buat dengan anak2

4- BERI PELUANG
Biasanya anak-anak memang suka menolong (+ kacau) ibu bapa melakukan kerja rumah, berilah peluang kepada mereka untuk turut sama melakukannya, InsyaALLAH lama kelamaan ia akan menjadi satu kebiasaan dan memudahkan kerja kita pula.

Apabila musim cuti juga adalah masa yang terbaik untuk membiasakan anak-anak dengan tugasan-tugasan di rumah 


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...