Tuesday 10 August 2010

bulan puasa

Sempena bulan ramadhan yg mulia ni...saya ingin mengucapkna selamat berpuasa buat semua teman teman yang ada dalam blog list saya...hihi...saya sentiasa rasakan nama nama yg ada dalam blog list saya adalah orang penting dalam hidup saya...hihi...betul ni...walaupun kadang kadang jarang saya meninggalkan komen,,,tapi saya selalu mengikuti perkembangan rakan rakan semua...

Bulan puasa kali ni ...tak macam bulan puasa tahun lepas..sebab hanya para bapa bapa (orang lelaki ja)...yang berbuka di surau....para ibu ibu (wanita ) dan anak anak tak boleh ke surau sebab surau dah berpindah ke surau yg lebih kecil dari dulu dari segi keluasannya...dan disebabkan lokasi surau yang agak berhampiran dengan rumah orang, bimbang jika semua berbuka di surau..akan menyebabkan bising...memang bising pun, sebab ramai anak anak,,yang happy dapat berkumpul bersama....memang susah nak control....hihi....

jadi....saya rasa dari segi kemeriahan berbuka puasa mungkin agak berkurang la sikit....kalau dulu.....saya dapat merasa masakan org lain, tertunggu tunggu dan tertanya tanya giliran siapa yg masak....sebab rasa best sgt dapat mkn air tgn org lain, tambah tambah tgh pregnant ni....memang kalau sendiri yg masak kurang selera...hihi macam macam..

jadi kali ni...saya kena masak untuk berbuka hari hari..kalau tahun tahun yg lepas...saya hanya masak pada hari tertentu atau semasa giliran saya masak untuk berbuka....cuma 2 atau 3 kali sebulan...hahaha bestkan....dan pastinya setiap hari juadah berbuka pelbagai rasa sebab dapat rasa masakn dari indonesia, arab, turki, pakistan, ...macam macamlah....masakan adik adik yg bujang pun tak kurang hebatnya.......harap harap suami saya dapat bawak balikla sikit lauk berbuka, pengubat rindu masakan air tgn org lain...hihi ...kita tunggu dan lihat ptg ni.....

berbuka sorang....mestila ala kadar ja....yang penting amalan bulan puasa ni, saya harap dapat ditingkatkan.....azam ramadhan...tu yg penting.....makanan no 2 lah.....ptg ni masak sup telur je, sayur bendi.., kicap cili....hahaha mentang mentang la suami tak berbuka bersama....masak yg mudah dan kenyang sudah....untuk sahur masak la elok sikit, tu pun kalau rajin la.....tak fikir pun lagi.....

Untuk diri sendiri.....moga ramadhan kali ni...membawa bberkat...moga Allah kuatkan iman, ampun kan dosa lalu, moga Allah berkati setiap apa yg dilakukan, moga Allah permudahkan segala usaha....Moga Allah jauhkan sifat malas dalam diri.....moga Allah pelihara kesihatan dan kandungan...moga Allah memberi kesengan dan kemudahan pada suami...dan moga Allah pelihara Haikal, moga menjadi anak yg soleh, cerdik, sihat dan cergas..amin

4 comments:

Fith said...

slmt berpuasa dan beribadah noli!
berbuka dgn haikal aje yer,sunyi sketlah kan,mmg amir berbuka di surau stp hari yer?fith pun suka majlis iftar,boleh rasa masakan org,tambah2 noli tgh pregnant mesti lbh selera nak mkn mskn org kan,hehe.
take care

Ina said...

bestnya sesekali dpt mkn masakan org lain. kiter ni xde chance la hihi sbb kami je kt sini xde org lain. nway semoga dipermudahkan utk norlin berpuasa dlm keaddan pregnant ni :)

emilia said...

slmt berpuase ya..buat norlin n amir..dr kami sekeluarga..moga norlin pun sht2 aje

norlin said...

Fith ...kat sini memang macam tu...memang berbuka di surau sepanjang bulan puasa kecuali hari tu takdak org yg masak.....noli dulu pun masa pregnant haikal dan masa tahun lps memang berbuka di surau ja...tapi tahun ni ja lain...kena masak tiap tiap hari, tak bestnya...

tula ina....best sgt dpt mkn yg org masak....rasa sedap sgt....

emi..ingat lagi tak pengalaman berbuka di surau MICC kat sini dulu ... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...