Thursday 23 June 2011

5 makanan asli jepun

saya teringat pada cerita seorang nenek...saya terjumpa nenek ni masa temankan haikal dan yousuff bermain di taman Dogo...
kalau saya tak tanya umur dia, saya takkan kata dia seorang nenek....nampak amat amat muda dari usia.....nampak macam empat puluh tahun...tapi bila tanya...62 tahun...fuh...hebat,,,,
saya tidak terlalu terkejut, sebab memang selalu jumpa nihonjin (orang jepun ) yang nampak jauh lebih muda dari usia...tapi kali ni , nenek ni memang nampak muda dan stuktur badan yang masih tegap...kulit muka yang masih elok....

sambil sambil bermain dengan yousuff sambil memerhatikan dari jauh haikal bermain, kami bersembang sembang...

saya bertanya tentang rahsia kesihatan orang jepun..saya memuji oarang jepun yang kebannyakkannya nampak sihat....saya bertanya adakah disebabkan pemakanan...

nenek tu pun ceritalah....ada 5 jenis makanan harian yang diamalkan oleh semua orang jepun
* Nasi jepun
* Miso sup
* OOcha (green tea)
* Natto (sejenis kacang soya yang difermentasi oleh Bacillus -rupa dia melekit lekit dan tak sedap)
*Tofu jepun

nenek tu bercerita...orang jepun memang pagi pagi akan makan semangkuk nasi, miso sup, tofu dan sejeni slauk dari ikan, ayam atau daging...dan minum bersama oocha....natto diambil juga bersama nasi tapi boleh diambil pada lunch atau dinner....

saya teringat suami saya pernah marah saya sediakan miso sup untuk makan malam...rupa rupanya memang miso sup sinonim untuk breakfast ja ka...patutla....

ermmm bercita cita untuk makan natto....mbak nety teman dari indonesia pernah ceritakan pasal natto kat saya....dia dah jadikan natto sebagai rutin breakfast...mungkin saya boleh cuba....aduh tapi rasa dan baunya tak tahan.....yg tak sedaptu la ubat kot...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...